Dojrzałość rynku i nieustanna eksploracja potencjału technologii: Jakub Kaszuba (PKO BP) podsumowuje 2023 rok

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Dojrzałość rynku i nieustanna eksploracja potencjału technologii: Jakub Kaszuba (PKO BP) podsumowuje 2023 rok

Udostępnij:

Jakub Kaszuba, lider oraz koordynator prac projektu wejścia PKO Banku Polskiego w obszar Metaverse, dzieli się swoimi fachowymi spostrzeżeniami dotyczącymi najważniejszych trendów polskiego ekosystemu startupów w takich obszarach jak Metaverse, NFT, VR oraz AR.

Jak postrzegasz polskie startupy związane z takimi technologiami jak Metaverse, NFT, VR czy AR?

Polskie startupy działające w obszarach Metaverse, NFT, VR i AR charakteryzują się innowacyjnością, dynamicznym rozwojem i elastycznością. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, obserwuje się rosnące zainteresowanie technologiami immersyjnymi, które stają się coraz bardziej dostępne dla szerszej grupy odbiorców. Polskie firmy wykorzystują nowoczesne technologie do tworzenia unikalnych doświadczeń cyfrowych, zarówno w branży rozrywkowej, edukacyjnej, a także szkoleniowej. Rozwój tego obszaru w Polsce jest wspierany przez silne kompetencje technologiczne oraz kreatywność naszych przedsiębiorców, co przekłada się na innowacyjne zastosowania w różnych sektorach, takich jak telekomunikacja, edukacja, ubezpieczenia, finanse czy nieruchomości.

Wiele polskich firm nawiązuje współpracę z dużymi korporacjami, które poszukują konkretnej wartości biznesowej w technologiach z obszaru Metaverse (VR, AR, NFT, gaming). Świadczy to o dojrzałości rynku i zrozumieniu potencjału tych technologii, które są nieustannie eksplorowane i rozwijane poprzez poszukiwanie różnych zastosowań biznesowych. Część z nich zaangażowana jest w tworzenie i rozwój rozwiązań edukacyjnych, zarówno dla klientów jak i pracowników. Są to głównie szkolenia w technologii VR: lekcje edukacyjne w szkołach, szkolenia z umiejętności miękkich, BHP czy cyberbezpieczeństwa. Inne zaangażowane są w opracowywanie strategii marketingowych oraz ich zastosowania w dotychczasowej sprzedaży w celu przyciągnięcia nowych klientów, zwiększenia świadomości i zmiany percepcji marki.

Warto także zwrócić uwagę na powstawanie wielu inicjatyw oraz grup roboczych ekspertów z różnych firm , które wspólnie pracują nad rozwojem obszaru Metaverse dla Polski (np. Komitet ds. Metaversum z ramienia Związku Cyfrowej Polski). Ekspertyza dostarczana jest przez firmy polskie, zagraniczne, a także instytucje publiczne, które mają doświadczenie w tworzeniu rozwiązań w tym obszarze. Wiedza startupów, którą posiadają i nabywają wiedzę w tej technologii będzie najbardziej znacząca, ponieważ pozwoli na ustrukturyzowanie i stworzenie standardów dla powstających rozwiązań w poszczególnych branżach.

Sukcesy których polskich startupów w branżach Metaverse+NFT+VR+AR w 2023 roku zrobiły na Tobie największe wrażenie?

Należy zwrócić uwagę, że branża gamingowa jest tą, która jest najlepiej rozwinięta oraz najbardziej zbliżona do koncepcji Metaverse. Jedną z najbardziej zauważalnych firm z branży gamingowej na Polskim rynku jest inStreamly. Zajmuje się promocją marek przez sieć mikroinfulencerów pozwalając na monetyzację własnych kanałów oraz dotarcie do fanów z propozycją wartości dużych firm. Firma ta zaczynała swoją przygodę od startupu będąc teraz jedną z największych platform konsolidujących aktywność mikroinfluencerów podczas live-streamingu. Marki, które chcą dotrzeć do graczy, posiadających swoje ulubione tytuły gier oraz oglądają ulubionych twórców na platformach takich jak Twitch, mogą to zrobić dzięki wsparciu inStreamly. Firma zaangażowana jest we współtworzenie przestrzeni wirtualnych na platformach gamingowych oraz ich promocję. Była także bardzo zaangażowana w promocję marek gamingowych z całego świata.

W PKO Banku Polskim na początku 2022 roku rozpoznaliśmy potencjał Metaverse oraz możliwości technologiczne, jakie mogą dostarczać firmy w Polsce. Eksploracje obszaru rozpoczęliśmy od stworzenia cyfrowego bliźniaka PKO Rotundy na dwóch platformach – Mazer i Decentraland. Na pierwszej platformie, dostarczanej przez firmę XR Wizards, pod koniec 2023 roku ogłosiliśmy premierę nowej gry edukacyjnej VR. Gra jest skierowana do szkół ponadpodstawowych i uczy zarządzania budżetem domowym.. Te wirtualne przestrzenie stworzone przez nas służą jako cyfrowe laboratoria, pozwalając na edukowanie zarówno pracowników jak i klientów banku z obszaru Metaverse. Wszystkie prace w tym obszarze rozłożone są w dedykowanych strumieniach projektowych prowadzonych przez zespół Metaverse w banku. Nasz wkład w rozwój technologii Metaverse, w tym VR, AR, NFT czy gamingu jako największej instytucji finansowej w Polsce umożliwia zrozumienie, jaką wartość możemy przynieść konsumentom.

Przy okazji budowania aktywności w obszarze Metaverse nawiązaliśmy współpracę z firmą SI Consulting oraz Future is Meta. Firmy te dostarczyły na nasze potrzeby kompetencje rzadko spotykane w takim zestawieniu: wykorzystanie technologii blockchain w Metaverse, zabezpieczanie aktyw wirtualnych opartych o blockchain, umiejętność projektowania przestrzeni wirtualnych, integracja rozwiązań Metaverse z istniejącymi systemami. Są to umiejętności komplementarne wymagane do stworzenia aktywności w platformach klasy Metaverse takich jak Decentraland. To pozwoliło nam stworzyć pierwsze tego typu wirtualne laboratorium, pozwalające weryfikować nasze założenia biznesowe i potencjał stworzenia wirtualnej wersji banku. Platforma ta charakteryzuje się możliwością tworzenia wirtualnych wydarzeń, co pozwoliło nam stworzyć pierwsze w Polsce hybrydowe wydarzenie Future Crunch (wspólnie z programem TeenCrunch). Kolejnym ogromnym sukcesem stały się Wirtualne Targi Pracy, które realizowaliśmy wyłącznie w formie wirtualnej, zdobywając dzięki temu nagrodę za budowanie marki w Metaverse w międzynarodowym konkursie Global Retail Banking Innovation Award 2023 w kategorii “Outstanding Customer Relations & Brand Engagement Initiative”.

W przypadku zrealizowanych projektów wykorzystujących technologię blockchain i standard NFT, zaskakujący i interesujący ruch wykonała firma Go2NFT. Firma ta zajmuje się tworzeniem korporacyjnych tokenów NFT. W ubiegłym roku nawiązała współpracę z Vistulą, tworząc do ich kolekcji ubrań unikalne tokeny potwierdzające ich autentyczność i tym samym jakości produktów. Takie podejście do wykorzystywania technologii blockchain oraz standardu NFT poprawia jej wizerunek, który niestety nadal jest nadszarpnięty przez różnego rodzaju oszustwa z użyciem standardu NFT. Go2NFT jest przykładem, w jaki sposób należy wykorzystywać technologię, która może przynosić korzyść dla firm i wartość dla klientów.

Rolę promotora wartościowych wdrożeń należy także przypisać takim firmom jak SmartVerum, InfluVerum, Prown.app czy Uniqly, które podchodzą odpowiedzialnie do wykorzystywania technologii w obszarze Web3. Warto je obserwować, ponieważ rozumieją i starają się sprostać wyzwaniom tradycyjnego biznesu łącząc dotychczas znany Internet z Web3.

Jakie wyzwania mogą czekać na startupy związane z Metaverse, NFT, VR oraz AR w 2024 roku?

W 2024 roku, startupy związane z Metaverse, NFT, VR oraz AR mogą napotkać szereg wyzwań, które będą miały istotny wpływ na ich rozwój i stabilność na rynku. Wspomniane technologie nadal znajdują się na wczesnym etapie ewolucji i są pod wpływem szybkich zmian, zarówno pod względem technologicznym, jak i rynkowym.

Jednym z głównych wyzwań będzie kwestia skalowalności i integracji z dotychczasowymi systemami i infrastrukturami. Rozwiązania oferowane przez startupy wykorzystujące tę technologię powinny być skalowalne, elastyczne oraz łatwo adaptowalne do zmieniających się warunków biznesowych. W świecie Metaverse, gdzie aktywa cyfrowe mają realną wartość, istotne jest zapewnienie bezpiecznych i transparentnych transakcji, a także ochrona praw twórców i użytkowników. To oznacza zgodność z regulacjami związanymi z AML i KYC, tak aby rozwiązania te były dla użytkowników końcowych w pełni bezpieczne.

Dodatkowo, startupy będą musiały zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z akceptacją społeczną technologii i regulacjami prawnymi. Metaverse, NFT, VR i AR są wciąż nowymi koncepcjami dla wielu osób i instytucji, co może prowadzić do niepewności i oporów dotyczących możliwości ich zastosowania. To oznacza, że istnieje jeszcze znacząca bariera w zdobywaniu doświadczenia przez użytkownika w korzystaniu z tych technologii i zawartości w aplikacjach i platformach Metaverse, VR czy technologii NFT. Zmieniające się przepisy i regulacje mogą również wpływać na sposób, w jaki te technologie są wykorzystywane i rozwijane. Bardzo duży wpływ na implementacje przynoszące wartość będzie kwestia zrozumienia technologii oraz ich potencjału rozwoju przez firmy, które planują ich implementacje.

Na koniec, znaczącym wyzwaniem dla startupów będzie utrzymanie konkurencyjności na szybko rozwijającym się rynku, gdzie duże firmy technologiczne również inwestują znaczne zasoby w rozwój Metaverse. Dla nich kluczowe będzie znalezienie unikalnej niszy rynkowej i wypracowanie innowacyjnych rozwiązań, które wyróżnią je na tle konkurencji.

Więcej podsumowań 2023.