Wybór form dostawy
Około 45% zbadanych sklepów oferuje tylko jedną formę dostawy poprzez firmę kurierską, nie dając kupującemu możliwości wyboru. Jest to zaskakujące ponieważ według dostępnych danych z innych raportów na temat e-commerce, aż 74% sprzedawców odnotowało wzrost sprzedaży w momencie zaoferowania większego wyboru firm kurierskich. Co więcej, 66% kupujących twierdzi, że brak możliwości zmiany firmy dostawczej na inną spowoduje rezygnację z zakupu na rzecz innego sklepu internetowego z szerszą ofertą przewoźników.
Top 5 najczęściej spotykanych firm kurierskich w opcjach dostawy to kolejno Pocztex z usługą Kurier48, DPD, DHL, UPS i GLS. Aż 61% sklepów oferuje Paczkomaty – zawsze jako drugą formę doręczenia.
Koszty dostawy
Według raportu Gemiusa E-commerce w Polsce 2016 tania, a najlepiej darmowa dostawa, to czynniki, które decydują o wyborze danego e-sklepu, a według opublikowanych danych tylko około 28% małych i średnich sklepów online w Polsce oferuje opcję darmowego doręczenia. Przy czym jest to i tak obwarowane koniecznością osiągnięcia odpowiedniej kwoty koszyka, która wynosi średnio około 350 zł.
Średni koszt wysyłki kurierem w przebadanych e-sklepach to około 12,96 zł za paczkę przedpłaconą i około 17,94 zł dla paczek za pobraniem (COD). Różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami przesyłek to aż około 5 zł na niekorzyść paczek pobraniowych. Przyczyną większej ceny COD może być próba zniechęcenia kupujących do wyboru tej opcji.
Komunikacja z klientem
Około 25% sklepów nie podaje nazwy firmy dostarczającej zakupione towary. Klient widzi tylko ogólne określenie “Kurier” w dostępnych opcjach wysyłki, co więcej, średnio jest to najdroższa forma doręczenia w porównaniu do konkretnie wskazanych przewoźników. Koszt to prawie 19 zł za paczkę przedpłaconą i około 22 zł za paczkę za pobraniem, czyli w porównaniu do średniej ogólnej ceny, to około 6 zł więcej za zamówienie opłacone z góry i około 4 zł różnicy w COD.
Zdziwienie budzi też brak rzetelnej informacji o całkowitym koszcie za dostawę. Niestety zdarzają się sytuacje, w których kupujący poznaje tę kwotę dopiero w momencie przechodzenia do płatności.
Wszystkie te czynniki: mały wybór przewoźników, brak nazwy firmy kurierskiej oraz zwiększanie ogólnego kosztu zamówienia w ostatnim momencie zakupów mogą prowadzić do tego, że zaskoczony klient ostatecznie może porzucić koszyk. Dlatego to bardzo ważne, by e-sklepy poprawiły komunikację z kupującymi. Nawet niewielkie zmiany wystarczą, by poprawić konwersję i uniknąć przechodzenia potencjalnego nabywcy do konkurencji.
fot. pexels.com