Czym jest dropshipping?
Dropshipping jest jednym z najciekawszych pomysłów na biznes w 2024 roku. To nic innego jak model sprzedaży, w którym odpowiedzialność za procesy logistyczne pozostaje po stronie hurtowni, a nie sprzedawcy. W prostszych słowach – dropshipping pozwala przedsiębiorcom prowadzić sklepy internetowe bez konieczności posiadania własnych magazynów i organizowania dostaw do klientów.
Takie rozwiązanie sprawia, że sprzedawca nie musi nawet fizycznie zaopatrywać swojego sklepu w towar. Jego klienci zamawiają bowiem produkty dostępne w magazynach hurtowni dropshippingowych, które odpowiedzialne są za procesy kompletowania i wysyłania zamówień. Jak się zaraz przekonasz, taki model ma mnóstwo zalet.
Jak wygląda sprzedaż w dropshippingu?
Aby dobrze zrozumieć, jak działa dropshipping i dlaczego stanowi on tak ciekawy pomysł na biznes w 2024 roku, przyjrzyjmy się dokładniej procesowi sprzedaży w tym modelu:
- Klient zapoznaje się z ofertą sprzedawcy w jego sklepie internetowym.
- Klient składa zamówienie na wybrane produkty i dokonuje płatności.
- Sprzedawca przekazuje zamówienie do właściwej hurtowni dropshippingowej (może to również nastąpić automatycznie).
- Hurtownia kompletuje zamówienie, pakuje produkty i wysyła je bezpośrednio do klienta.
- Sprzedawca na własną rękę dostarcza klientowi dowód zakupu (najczęściej e-fakturę).
- Sprzedawca rozlicza się z hurtownią (zazwyczaj pod koniec danego miesiąca), zachowując marżę jako zysk.
Dropshipping jest więc bardzo prostym i zrozumiałym modelem prowadzenia działalności. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy może założyć własny sklep internetowy i godzić obsługę sprzedaży z innymi obowiązkami.
Zalety dropshippingu
Już na pierwszy rzut oka możesz dostrzec, jak wiele możliwości daje dropshipping. To przede wszystkim szansa na sprawne wejście na rynek i prowadzenie biznesu bez dużych kosztów. Przedsiębiorcy, którzy otwierają własne sklepy w tym modelu, cenią sobie przede wszystkim następujące korzyści:
- Brak kosztów inwestycyjnych – oferując klientom produkty magazynowane w hurtowniach, nie musisz inwestować w towar z góry. Płacisz jedynie za egzemplarze zamawiane przez klientów. Wchodzisz więc na rynek bez dużych kosztów i niemal całkowicie eliminujesz ryzyko finansowe.
- Oszczędność na magazynie – korzystasz z przestrzeni magazynowych swoich dostawców, więc znacząco ograniczasz koszty prowadzenia sklepu. Nie musisz opłacać wynajmu magazynu, czynszu czy pensji pracowników.
- Minimalizacja formalności – dzięki dropshippingowi ograniczasz liczbę kontrahentów, z którymi musisz współpracować, a tym samym oszczędzasz czas i nerwy na formalnościach.
- Szeroki asortyment – możesz współpracować z tyloma hurtowniami dropshippingowymi, z iloma chcesz. Brak konieczności osobistego magazynowania towaru pozwala na niemal nieograniczone rozbudowywanie asortymentu.
- Niskie koszty działalności – dzięki temu, że nie musisz inwestować w towar i prowadzić magazynu, każdego miesiąca odprowadzasz właściwie tylko podatek dochodowy. Jeśli zarejestrujesz firmę, opłacasz ponadto składki ZUS. Funkcjonalne oprogramowanie sklepowe to zaś koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Możliwość handlu produktami o niskim popycie – skoro towar nie zalega Ci w magazynach, możesz wyróżnić się na tle konkurencji nieco bardziej niszowym asortymentem. Sprzedaż produktów o niskim popycie byłaby nieopłacalna dla innych, ale nie dla Ciebie!
Wyzwania w dropshippingu
Choć dropshipping to znakomity pomysł na biznes w 2024 roku, nie jest pozbawiony wad. Do najważniejszych należy duża konkurencja i problem z polityką zwrotów, ale nie tylko. Sprawdź, o co dokładnie chodzi:
- Nieprzyjazna polityka zwrotów – większość hurtowni dropshippingowych nie przyjmuje zwrotów od klientów. Sprawia to, że obowiązek ten spoczywa na sprzedawcy. Jeśli faktycznie nie prowadzi on własnego magazynu, może mieć problem z przechowywaniem odesłanych towarów do czasu ich ponownej sprzedaży.
- Duża konkurencja – ograniczona liczba hurtowni dropshippingowych sprawia, że wiele sklepów oferuje taki sam lub bardzo podobny asortyment w zbliżonych cenach. Aby sprzedaż była opłacalna, przedsiębiorca musi mieć więc dobry pomysł na to, jak wyróżnić się na rynku.
- Uzależnienie od hurtowni – dropshipping jest modelem, w którym nie wszystko zależy od Ciebie. Jakość usług dostawców (terminowość, bezpieczeństwo dostaw itd.) będzie w dużym stopniu wpływała na opinie klientów o Twoim sklepie.
Opóźnienia w aktualizacji stanów magazynowych – czasami klienci znajdą w Twoim sklepie nieaktualne informacje o stanach magazynowych lub cenach produktów. Dane te mogą być synchronizowane nawet 12 razy na dobę, ale nie będą docierać do Ciebie w czasie rzeczywistym.
Gdzie sprzedawać w dropshippingu?
Sprzedaż w dropshippingu możesz prowadzić w wielu kanałach jednocześnie. Filarem powinien być dla Ciebie Twój własny sklep internetowy. Zapewni Ci on całkowitą niezależność i szerokie możliwości rozwoju marki. Stronę e-commerce łatwo stworzysz dzięki dobremu oprogramowaniu SaaS. Poza nią do dyspozycji masz między innymi:
- Allegro – najpopularniejszy kanał sprzedaży w Polsce, który zapewnia dostęp do ogromnej bazy potencjalnych klientów o wysoce sprecyzowanych potrzebach konsumenckich. Dzięki funkcji dwukierunkowej integracji, dostępnej choćby na platformie Sky-Shop, łatwo połączysz go z własnym sklepem.
- OLX – serwis ogłoszeniowy, który wzbogacony został o kluczowe funkcje e-commerce, takie jak bramka płatności czy wewnętrzny system dostaw. To prosty sposób na poszerzenie grona potencjalnych klientów.
- Ceneo – porównywarka cenowa z funkcją zakupu produktów bezpośrednio w serwisie.
- EmpikPlace – marketplace znanego polskiego sklepu, gdzie swoje produkty mogą wystawiać tylko najlepsi sprzedawcy na rynku.
- Morele Marketplace – znana platforma zakupowa, pozwalająca na sprzedaż produktów w wielu popularnych kategoriach.
Wszystkie powyższe kanały możesz szybko i wygodnie zintegrować ze swoim sklepem w dropshippingu. Pozwoli Ci to docierać do większej bazy potencjalnych klientów, co przełoży się na lepsze wyniki sprzedaży.
Automatyzacja w dropshippingu
Wybierając oprogramowanie dla sklepu w dropshippingu, zwróć uwagę na funkcje automatyzacji. Do od nich będzie w dużej mierze zależała wygoda prowadzenia sprzedaży i czas niezbędny do obsługi zamówień. Mogą Ci się przydać zwłaszcza takie udogodnienia jak:
- pobieranie produktów z hurtowni – zgodnie z indywidualnymi wytycznymi (np. cena, stan magazynowy, kod EAN itd.),
- aktualizacje danych produktowych – regularne synchronizacje cen i stanów magazynowych,
- narzut na ceny z hurtowni – automatycznie doliczanie określonego procenta do cen hurtowych,
- automatyczne zamykanie aukcji – np. przy określonym stanie magazynowym,
- wysyłka powiadomień – automatyczne informowanie klientów o statusie zamówień,
operacje masowe – zarządzanie wieloma produktami, hurtowniami i kontami Allegro z poziomu jednego panelu administracyjnego.
Jak założyć sklep w dropshippingu w 2024 r.?
Nawiązanie współpracy z dostawcami, wybór kanałów sprzedaży, uruchomienie własnej strony e-commerce… Może Ci się wydawać, że założenie sklepu w dropshippingu to mnóstwo ciężkiej pracy i niekończące się formalności. Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej – wszystkie te kroki (i wiele więcej) wykonasz za pomocą jednego oprogramowania! Przekonaj się więc, jak proste może być otwarcie e-sklepu w dropshippingu:
1. Rejestracja działalności gospodarczej
Zakładanie własnego sklepu internetowego warto zacząć od rejestracji działalności gospodarczej. Możesz to zrobić szybko i bez wychodzenia z domu – wystarczy, że wypełnisz wniosek CEIDG-1 dostępny online. Zobowiążesz się w ten sposób do odprowadzania składek ZUS, ale z drugiej strony ułatwisz też sobie funkcjonowanie na rynku.
Posiadanie zarejestrowanej firmy znosi ze sprzedawcy limity przychodu, które są równe 75% minimalnego wynagrodzenia brutto. Co więcej, hurtownie dropshippingowe niechętnie podejmują współpracę z osobami fizycznymi. Wiele z nich zastrzega sobie prawo do podpisywania umów wyłącznie z przedsiębiorcami, którzy dysponują numerem NIP.
2. Wybór asortymentu
Ważnym krokiem przy zakładaniu sklepu w dropshippingu okaże się wybór branży. Choć możesz sprzedawać wszystko, co oferują hurtownie dropshippingowe, to nie każdy asortyment będzie równie praktyczny. Ze względu na skomplikowaną politykę zwrotów w tym modelu, najlepiej stawiać na produkty, które rzadko są odsyłane przez klientów, a w dodatku mają niewielkie gabaryty. Dzięki temu unikniesz problemów z ewentualnym przechowywaniem zwróconych artykułów.
Przy wyborze asortymentu musisz też wziąć pod uwagę takie czynniki jak popyt, sezonowość czy działania konkurencji. Na szczęście dzięki dropshippingowi możesz łatwo żonglować produktami, nie ryzykując przy tym ani miejsca w magazynie, ani strat finansowych.
3. Wybór oprogramowania e-commerce
Jak już wiesz, oprogramowanie sklepowe okaże się najważniejszym elementem Twojej działalności e-commerce. To od niego będzie zależała łatwość uruchomienia strony internetowej oraz wygoda jej późniejszej obsługi. Najlepiej sprawdzi się więc intuicyjna platforma abonamentowa, która zapewni Ci dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji sprzedażowych i marketingowych.
Porównując różne oprogramowania między sobą, zwróć uwagę na integracje z hurtowniami dropshippingowymi. Im większy ich wybór, tym szersze możliwości w zakresie współpracy z dostawcami.
4. Integracja z hurtowniami dropshippingowymi
Kiedy zaopatrzysz się już w funkcjonalną platformę sklepową, połącz ją z bazami hurtowni dropshippingowych. W tym celu skorzystaj po prostu z gotowej listy integracji i wybierz dostawców, których warunki współpracy odpowiadają Ci najbardziej. Oprogramowanie pozwoli Ci szybko i wygodnie podpisać z nimi umowy, a następnie pobrać ich produkty na stronę. Zauważ, że od teraz będą one na bieżąco aktualizowane!
5. Zaprojektowanie sklepu internetowego
W ostatnim kroku zaprojektuj swoją stronę. Nowoczesne oprogramowania SaaS pozwalają zrobić to kilkoma kliknięciami. Wybierz po prostu szablon sklepu i ułóż jego poszczególne moduły wedle własnego uznania. Następnie zintegruj stronę z podstawowymi narzędziami, takimi jak bramka płatności, system kurierski, a nawet dodatkowe kanały sprzedaży (Allegro, EmpikPlace itd.). Ani się obejrzysz, a Twój sklep będzie gotowy do przyjęcia pierwszych klientów!
Dropshipping jako pomysł na biznes w 2024 roku – podsumowanie
Dropshipping to fantastyczny pomysł na biznes w 2024 roku. Nie wymaga ani specjalistycznych umiejętności, ani dużego kapitału na start. Jeśli szukasz więc zajęcia, które nie zaangażuje wszystkich Twoich zasobów, ale pozwoli Ci na potencjalnie wysokie zyski, spróbuj swoich sił w dropshippingu!
Artykuł sponsorowany