Jednak najbardziej niepokojący był niski odsetek respondentów, którzy dostrzegli znaczenie segmentacji sieci (31%). Jest to rozwiązanie o krytycznym znaczeniu, ponieważ uniemożliwia napastnikom wykorzystywanie tzw. ruchu pobocznego (lateral movement), aby uzyskać dostęp do ważnych danych oraz własności intelektualnej przedsiębiorstwa. Podobnie kluczową rolę w identyfikowaniu włamań i nowych rodzajów złośliwego oprogramowania odgrywają rozwiązania do analizy zachowania użytkowników i podmiotów (User and Entity Behavior Analytics, UEBA) oraz środowiska testowe typu sandbox – oba również znalazły się na niższych pozycjach na liście.
Kolejną niespodzianką był niski odsetek respondentów wskazujących na bramy zapewniające bezpieczeństwo poczty elektronicznej (33%), zwłaszcza biorąc pod uwagę powszechną świadomość faktu, że phishing jest często stosowaną metodą pomocną atakującym przy wchodzeniu do sieci.
Przedsiębiorstwa są bardzo zaniepokojone ryzykiem utraty danych
Największe obawy firm związane z atakami ransomware dotyczyły ryzyka utraty dostępu do danych, a zaraz za nimi uplasowała się utrata produktywności i przerwanie działalności. Ponadto,84% badanych zadeklarowało, że posiada plan reagowania na incydenty, a ubezpieczenie od przypadków naruszenia bezpieczeństwa było częścią tych planów w 57% przypadków.
W planach tych odniesiono się także do taktyki płacenia okupu, gdy atak się powiedzie. W przypadku 49% badanych procedura polega na zapłaceniu okupu bezwarunkowo, zaś dla kolejnych 25% firm sytuacja będzie zależała od wysokości okupu. Spośród jednej czwartej ankietowanych firm, które zdecydowały się na zapłacenie okupu, większość, ale nie wszystkie, odzyskały swoje dane.
Obawy związane z oprogramowaniem ransomware są spójne w skali globalnej
Można zaobserwować pewne różnice geograficzne związane z obawami dotyczącymi oprogramowania szyfrującego. Respondenci z regionu EMEA (95%), Ameryki Łacińskiej (98%) oraz Azji, Pacyfiku i Japonii (98%) obawiali się ataków ransomware tylko nieznacznie bardziej niż respondenci z Ameryki Północnej (92%). Przedstawiciele wszystkich regionów wskazali utratę dostępu do danych za największe ryzyko związane z atakiem ransomware, a także obawiają się, że nie będą w stanie nadążyć za coraz bardziej zróżnicowanymi zagrożeniami. Tylko przez respondentów w regionie Azji, Pacyfiku i Japonii jako najważniejsze zmartwienie wskazywany był brak świadomości użytkowników i przeznaczonych dla nich szkoleń. Ankietowani z tego samego regionu oraz Ameryki Łacińskiej częściej padali ofiarą ataku ransomware w przeszłości (78%), w porównaniu z 59% w Ameryce Północnej i 58% w regionie EMEA. Najczęściej jako narzędzie ataku stosowany jest phishing, tylko w regionie Azji, Pacyfiku i Japonii oraz w Ameryce Łacińskiej były to włamania poprzez protokół zdalnego pulpitu (RDP) oraz otwarte porty prowadzące do wrażliwych zasobów.
Potrzeba integracji i inteligencji
Niemal wszyscy ankietowani uważają, że analiza zagrożeń z zastosowaniem zintegrowanych rozwiązań ochronnych lub platform zabezpieczających ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania atakom typu ransomware. Dostrzegają również znaczenie funkcji wykrywania zagrożeń z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI).
Prawie wszyscy ankietowani uważają, że są umiarkowanie przygotowani w zakresie cyberbezpieczeństwa i planują zainwestować w szkolenia dla pracowników z zakresu świadomości zasad cyberhigieny. Z badania jednak jasno wynika, że oprócz podstawowych rozwiązań, takich jak NGFW, SWG czy EDR, firmy muszą uznać też wartość inwestycji w zaawansowane techniki, takie jak zabezpieczenia poczty elektronicznej, segmentacja i sandboxing. Pomoże to wykrywać ataki ransomware, zapobiegać oraz ograniczyć ich skutki.
Ważne jest też, aby firmy rozważyły użycie tych rozwiązań i oceniły je pod kątem zmniejszenia ryzyka, zwłaszcza biorąc pod uwagę stosowane dziś przez cyberprzestępców taktyki i technik imające na celu zarażenie kodem ransomware. Najbardziej zaawansowane przedsiębiorstwa przyjmują taką strategię ochrony przed nim, która bazuje na platformie zabezpieczającej i zapewnia podstawowe funkcje, w pełni zintegrowane z mechanizmami wykrywaniem zagrożeń. Rozwiązania te muszą być również zaprojektowane tak, aby współpracować ze sobą jako jednolity system i być wzbogacone o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby lepiej wykrywać ransomware i reagować na próbę ataku.
John Maddison, EVP of Products and CMO w Fortinet
Według ostatniego raportu FortiGuard Labs „Global Threat Landscape”,liczba ataków z użyciem ransomware wzrosła o 1070% rok do roku. Nic dziwnego, że ewoluujący charakter zagrożeń był wymieniany jako jedno z głównych wyzwań przy zapobieganiu atakom tego rodzaju. Jak wynika z naszego badania dotyczącego ataków ransomware, istnieje ogromna szansa na przyjęcie rozwiązań technicznych, takich jak segmentacja, SD-WAN, ZTNA, a także SWG i EDR, aby pomóc w ochronie przed oprogramowaniem szyfrującym i sposobami jego instalowania najczęściej zgłaszanymi przez respondentów. Wysoka liczba ataków świadczy o tym, że firmy muszą pilnie zadbać o to, aby infrastruktura ich zabezpieczeń była przygotowana na najnowsze techniki ataków na sieci, urządzenia końcowe i chmurę. Dobrą wiadomością jest to, że respondenci dostrzegają wartość podejścia platformowego do obrony przed oprogramowaniem ransomware.