Badania przeprowadzone przez Econverse pokazują, że młodzi Polacy odczuwają potrzebę usprawnienia edukacji projektowo-startupowej w polskich szkołach. Wskazują na kompetencje, które są kluczowe dla kariery przedsiębiorcy i które chcieliby rozwijać, takie jak zarządzanie finansami, marketing czy zarządzanie projektem. Badani uważają, że polska edukacja w tym zakresie ma jeszcze wiele do poprawy.
Błędy to nieodzowny element edukacji
Jednym z kluczowych wyzwań, które podkreśla rekomendacja Econverse, jest zmiana podejścia do porażki. Młodzi ludzie powinni być zachęcani do podejmowania ryzyka i eksperymentowania, a błędy powinny być traktowane jako naturalna część procesu edukacyjnego. Ta zmiana w podejściu pozwoli rozwijać kreatywność, ciekawość oraz zdolność do uczenia się przez doświadczenie.
– Modele kompetencyjne w firmach zmieniają się bardzo szybko, dlatego w edukacji szkolnej warto postawić nacisk na umiejętności selekcjonowania i praktycznego wykorzystywania wiedzy, pogłębionej analizy rzeczywistych problemów i zjawisk oraz szukania współzależności i projektowania rozwiązań. Tego typu kompetencje pozwolą młodym ludziom w generować w przyszłości nowe produkty, usługi, rozwiązania i pomysły. Istotna jest też zmiana podejścia do porażki. Zamiast wynagradzać uczniów, którzy nie podejmują ryzyka, musimy zacząć traktować błędy jako nieodzowny element edukacji, bez których rozwój znacznie spowalnia. Ze strony pracodawców, ważne jest dzielenie się praktycznymi wskazówkami z przyszłymi pracownikami oraz umożliwienie udziału w programach mentorskich bądź stażach jeszcze w trakcie edukacji. Pracodawcy powinni również pamiętać, że osoby kończące edukację i zdobywające pierwsze doświadczenia zawodowe, mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w rozwijaniu umiejętności – mówi Artur Skiba, prezes Antal.
Współpraca między uczniami
W rekomendacjach Econverse podkreśla się również znaczenie współpracy między uczniami oraz wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. Dzięki chatbotom i sztucznej inteligencji uczniowie będą mogli uzyskiwać informacje oraz wsparcie w rozwijaniu swoich projektów. Dodatkowo, model edukacji peer-to-peer oraz uczestnictwo w różnorodnych inicjatywach pozaszkolnych, takich jak olimpiady biznesowe czy projekty społeczne, wzbogacają doświadczenia młodych ludzi.
Najlepsze praktyki z zagranicy – edukacja projektowa
Econverse podkreśla, że polska edukacja projektowo-startupowa ma potencjał, aby w ciągu najbliższych lat stać się kluczowym elementem budowy społeczeństwa zdolnych przedsiębiorców oraz innowatorów. Dalszy rozwój tego obszaru może przyczynić się do wzrostu innowacyjności, konkurencyjności oraz dynamizmu polskiej gospodarki.
Zagraniczne praktyki w edukacji projektowo-startupowej mogą służyć jako naprawdę ciekawe inspiracje – zarówno na polu różnorodności, jak i innowacyjności. Przede wszystkim stawiają one na rozwój myślenia projektowego, edukację przez doświadczenie, a także Design Thinking i, zgodnie z filozofią Kaizen, stawanie się lepszym z każdym kolejnym pomysłem, projektem bądź produktem — na zasadzie samonapędzającego się koła między podręcznikiem, a projektem, stawiającego nacisk na samoświadomość oraz rozwój silnych stron.
Jakościowa edukacja projektowa, często związana z „hands-on education”, pozwala zarazem, najlepiej poprzez praktyczne scenariusze bądź symulacje biznesowe bez ryzyka (risk-free), wskazać i wyeliminować często popełniane błędy, ułatwiając początkującym przedsiębiorcom uniknąć „błędów nowicjusza”, kiedy rozpoczną własną działalność.
Wniosek z rekomendacji Econverse jest jasny: inwestycja w edukację projektowo-startupową to inwestycja w przyszłość młodych Polaków oraz przyszłość kraju jako całości. Dzięki wsparciu inicjatyw takich jak Econverse, Polska może stworzyć generację przedsiębiorczych i innowacyjnych liderów, którzy przyczynią się do rozwoju kraju w globalnej gospodarce.
Kliknij, aby przeczytać całą rekomendację
Znamy zwycięzców Econverse 2023!
Rusza Econverse Cup – szkoła dla młodych przedsiębiorców