fot. materiały prasowe
Web Summit to cykliczna impreza odbywająca się od 2010 r. i skupiająca najważniejszych graczy i inwestorów z rynku IT. W ramach wydarzenia organizowane są liczne prelekcje oraz wystawy, na których przedsiębiorcy mogą prezentować swój pomysł na biznes. Targi przyciągają zarówno młode firmy, potrzebujące wsparcia finansowego i merytorycznego, jak i doświadczonych graczy rynkowych, którzy szukają atrakcyjnych inwestycyjnie pomysłów. Wysokie zainteresowanie wydarzeniem potwierdzają statystyki: na obecną edycję bilety kupiło ponad 50 tys. odwiedzających, a wystawiać się będzie ponad 15 tys. przedsiębiorstw ze 165 krajów. Wśród wystawców znajdzie się też 2 tys. start-upów zakwalifikowanych do programu ALPHA.
Tajemniczy program ALPHA
W ramach programu ALPHA organizatorzy wybierają najbardziej kreatywne, dobrze zapowiadające się start-upy z całego świata i przydzielają im stoisko, tak aby miały one szansę zaprezentować się międzynarodowej widowni, w tym potencjalnym partnerom lub inwestorom. Poza stoiskiem, laureaci ALPHA otrzymują też bezpłatnie 3 bilety na wydarzenie, możliwość konsultacji z mentorami (Mentor Hours) i inwestorami (Investor Office Hours), czy też możliwość udziału w warsztatach czy wykładach dla start-upów. – Aby zakwalifikować się do programu ALPHA, należało przedstawić swój pomysł komisji Web Summitu. Ponieważ zgłoszeń było kilkadziesiąt tysięcy, konkurencja była bardzo zacięta – mówi Łukasz Laskowski, współtwórca aplikacji MPS Satellite, dzięki której firma Ediko zdobyła miejsce wystawowe na Web Summit. Aplikacja służy do monitoringu i zarządzania środowiskiem druku w przedsiębiorstwie. Od czasu powstania w 2015 roku, to rozwiązanie zostało wdrożone w około 50 firmach w Polsce i za granicą. Na targach IT Future Expo, które odbyły się we wrześniu tego roku na Stadionie Narodowym w Warszawie, wspomniana aplikacja zwyciężyła też w konkursie Liderzy IT w kategorii Industry Dedicated IT Solution.
Cenne doświadczenie
Web Summit jest przede wszystkim doskonałym miejscem do networkingu. – Oprócz inwestorów i potencjalnych, biznesowych klientów, na Web Summit zyskać można dużo wiedzy na temat aktualnych, branżowych trendów. Jest to również doskonała okazja do wymiany doświadczeń z międzynarodowymi firmami – dodaje Łukasz Laskowski z firmy Ediko. Wielu uczestników poprzednich edycji zwraca również uwagę na fakt, że obecność na targach nie tylko pozwala spojrzeć na swój biznes w skali globalnej, ale też uświadamia, na jakie aspekty należy zwrócić uwagę, jeżeli chce się rywalizować na rynku międzynarodowym. To właśnie tam można spotkać się z pierwszym, poważnym sygnałem, że na dany pomysł jest atrakcyjny i spotka się z zapotrzebowaniem poza granicami kraju.
Różnorodne konferencje
Web Summit to również szereg merytorycznych wystąpień, podzielonych na 21 paneli tematycznych. Wśród najciekawszych należy wymienić TalkRobot, czyli panel poświęcony sztucznej inteligencji, Startup University zajmujący się problematyką start-upowego biznesu czy SaaS Monster, który dotyczyć będzie usług typu „Software as as Service”. Oprócz konferencji stricte technologicznych, odwiedzający będą mieli też szansę uczestniczyć w spotkaniach poświęconych np. biznesowi sportowemu (konferencja SportTrade) lub problematyce nowoczesnej medycyny (HealthConf). Dodatkowo, podczas samego Web Summitu, odwiedzający będą mogli skorzystać z rozrywek zapewnionych przez organizatorów, pod kryptonimami Pub Summit, Night Summit i Surf Summit.