Czytasz właśnie artykuł z cyklu pt. „Ekologiczna 11”, w którym właściciele startupów z sektora ekologicznego opowiadają, jak dbać o naturalne środowisko.
Angelika, Adrian i Adam Golonkowie to rodzeństwo z Limanowej, które postanowiło rozprawić się z plastikowymi kubkami. Szukając rozwiązania problemu, wpadli na pomysł Take!Cup. W ramach projektu udostępniają system kaucyjny, który umożliwia wypożyczanie kubków na napoje. W praktyce wygląda to tak, że zamawiając kawę na wynos, kubek będziemy mogli oddać w innym punkcie, a wówczas odzyskamy opłatę za wypożyczenie kubka. Poprosiliśmy Angelikę, Adriana i Adama, żeby odpowiedzieli na kilka pytań dotyczących ekologii.
1. Jak za 50 lat będzie wyglądać Ziemia, jeśli nie powstrzymamy zmian klimatycznych?
Takie pytanie zadajemy sobie coraz częściej. Biorąc pod uwagę pęd świata i ogromny konsumpcjonizm, który ma niebagatelny wpływ na obciążenie ekosystemów, wizja, która nam się ukazuje, może napawać grozą. W szczególności należałoby spowolnić procesy produkcyjne, poprzez które emitowane są ogromne ilości CO2. A to z kolei ma destrukcyjny wpływ na ekosystem.
Już teraz mówi się, że za 50 lat w morzach i oceanach będzie więcej plastiku niż ryb! Musimy poważnie zastanowić się, jaki świat, jaką planetę chcemy pozostawić następnym pokoleniom. Nie możemy dla własnych, egoistycznych interesów wykorzystywać zasobów, które kurczą się z roku na rok. Jeżeli nic z tym nie będziemy robić, wyobrazić sobie można susze w różnych regionach świata, które wymuszą migracje społeczności, podnoszące się stany wód, które zabierać będą osiedlone już lądy, pożary, które trawić będą wiele cennych gatunków fauny i flory. Czy taki świat za 50 lat chcemy przekazać naszym rodzinom, bliskim?
2. Z którym problemem ekologicznym powinniśmy rozprawić się najpierw?
W naszym przekonaniu ważnym jest kształtowanie świadomości ekologicznej, która dla ułatwiania nam życia, poprzez konsumpcję, zatarła się w ostatnich latach. Wiadomym jest, że dążymy do tego, aby nasze życie było łatwiejsze, jednak dbanie o naszą planetę powinno być czymś naturalnym, powinno iść w parze z rozwojem społecznym, gospodarczym i ekonomicznym.
Powinniśmy stale pracować nad świadomością ekologiczną, czyli codzienną troską o przyrodę. Musimy zacząć o tym rozmywać z ludźmi. To jest krok we właściwa stronę. Świadomości nie da się zmienić z dnia na dzień. To proces kształtowania. Proste inicjatywy, różnych startupów, akcji społecznych i ekologicznych, żeby poruszyć jak najszerszą liczbę osób. Jako zwykli ludzie, którzy nie mają bezpośredniego wpływu na olbrzymie zmiany, powinniśmy zacząć od własnego środowiska, nie oglądając się na innych. To są działania, które każdy z nas może podjąć.
3. Jak na co dzień dbacie o ekologię?
Codzienne działania, które mają na celu chronić naszą planetę sprowadzają się do prostych działań, które w rozrachunku przynoszą realne efekty. To, chociażby w codziennych czynnościach, redukcja wykorzystania wody, oszczędność energii, korzystanie ze środków transportu publicznego, a najchętniej z siły własnych nóg, przemieszczając się po mieście rowerem lub spacerując. Wsparcie regionalnych producentów wybierając ich towary, rezygnacja z wyboru produktów pakowanych w jednorazowe opakowania oraz rezygnacja z zakupu produktów pakowanych w folie, korzystanie z wielorazowych siatek na zakupy, współdzielenie jednego przedmiotu, np. carsharing.
Otwieranie się na innowacje jak np. systemy kaucyjne, zarówno dotyczące butelek, jak również ostatnio wprowadzony przez nas Ogólnopolski System Kaucyjny Take!Cup. „Wielorazowość”, która wpisana jest w filozofię projektu Take!Cup to kolejna możliwość dbania o środowisko na co dzień.
4. Skąd czerpiecie motywację do dbania o Ziemię?
Ziemia to jedyna planeta, na której obecnie można żyć. Zatem motywacja to odpowiedzialność za nasze i przyszłe pokolenia. Jesteśmy świadkami zmian klimatycznych, takich jak susze, powodzie i pożary. To, co dzieje się na świecie, dotyka każdego z nas.
5. Czym byście się zajmowali, gdybyście nie prowadzili startupu z sektora ekologicznego?
Jesteśmy na początku rozwoju Take!Cup, dlatego myślimy wyłącznie przez pryzmat „kubkomanii”. Uważamy, że dopiero po kilkuletnim doświadczeniu z Take!Cup będziemy w stanie odpowiedzieć na pytanie. Całą naszą uwagę, siłę i energię w tym momencie skupiamy bezpośrednio na rozwoju projektu.
6. Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu ekologicznego startupu?
Cieszy nas niezmiernie, że temat ekologii zdobywa popularność i staje się w społeczeństwie trendem, czymś naturalnym. Celem wszystkich eko startupów jest budzenie zainteresowania i ukazywanie korzyści płynących z bycia eko: #BeEcoBeCoolBeTake!Cup.
Jednak jesteśmy w stanie zauważyć, że wzięcie pod uwagę alternatyw, jakie dają eko startupy, budzi wśród części osób obawy przed nieznanym. Prowadzenie kampanii uświadamiających korzyści zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne jest dla nas w tym momencie priorytetem i stanowi nie lada wyzwanie. W szczególności otwarcie się na nowatorskie, alternatywne rozwiązania, łamanie i zmiana przyzwyczajeń konsumentów, zmiana przekonania, że bycie eko nie musi być droższe – na przykład korzystanie z kubków Take!Cup daje realne i spore oszczędności przedsiębiorcom, samorządom i na końcu, każdemu z nas – stanowi dla nas wyzwanie.
7. Jakie działania proekologiczne już dziś mogę wprowadzić w firmie, aby dbać o Ziemię?
Jest wiele rozwiązań pozwalających wprowadzić proekologiczne działania w firmach. Te, które my możemy wymienić to: promowanie pracowników dojeżdżających do firm rowerem, wspieranie pracowników poprzez dofinansowanie zakupu biletów na środki transportu publicznego, organizowanie wspólnych kuchni, zmiejszenie zużycia sztucznego oświetlenia, umożliwienie segregacji śmieci czy utylizacji różnych przedmiotów. I oczywiście korzystanie z wielorazowych naczyń, w tym z kubków Take!Cup, które pozwalają zmieszać powstawanie niepotrzebnych odpadów.
8. Czy w Polsce trudno dbać o ekologię?
Dbanie o ekologię zależy od chęci każdego z nas. O wiele łatwiej będzie społeczeństwu o nią dbać, jeżeli zapewni się właściwe i odpowiednie rozwiązania. Zarówno przekonanie (budowanie świadomości ekologicznej), jak i infrastruktura (dostępność ekologicznych rozwiązań) będą wspierać i motywować każdego z nas do takich działań.
9. Co państwa powinny robić, aby wspierać działania ekologiczne na świecie?
Myśląc o ochronie środowiska na wysokich szczeblach, trzeba wspomnieć o ograniczaniu emisji CO2 (poprzez wszelkie możliwe dostępne narzędzia) oraz dalsze działania ograniczające używanie jednorazowych opakowań w handlu i usługach.
Dalej idąc, należałoby wprowadzać ułatwienia i wyróżniać na wszelkie możliwe sposoby programy, które realnie wpływają na ochronę zasobów Ziemi.
Dla nas, nie tylko przedsiębiorców, ale i obywateli Ziemi ważne jest propagowanie atrakcyjności projektów ekologicznych, które poza biznesowym aspektem, przynoszą niewątpliwie korzyści dla gospodarek i środowiska. Projekt Take!Cup ma za zadanie ograniczać powstawanie gór śmieci poprzez alternatywę do kubków jednorazowych, których codziennie używa się setki milionów. W skali mikro, w jakiej się obracamy, bo na terenie miast w Polsce, cennym jest poparcie przez samorządy innowacyjnych rozwiązań z dziedziny ekologii.
10. Kto według Was jest liderem wśród działaczy ekologicznych?
Dla nas liderami są ludzie, którzy własnym przykładem, bezpośrednio, w prosty sposób, odpowiedzialnie i świadomie przyczyniają się do ochrony środowiska.
Każdy musi zadać sobie pytanie: co JA robię dla środowiska? Czy idąc do sklepu biorę jednorazowe reklamówki, czy idąc do kawiarni zamawiam kawę w kubku wielorazowym i czy segreguję śmieci? Jeżeli każdy z nas pójdzie z duchem ekologii jako codziennością, to nie będziemy potrzebować idoli, wielkich nazwisk, bo sami będziemy bohaterami dla naszej Ziemi.
Wszyscy z pewnością na tym wygramy, jeżeli liczba takich liderów będzie coraz większa.