Mimo coraz bardziej jednolitego europejskiego rynku cyfrowego, na firmy planujące zagraniczną ekspansję ciągle czekają niespodzianki związane z lokalną kulturą, mentalnością i innymi uwarunkowaniami, o istnieniu których nie mamy pojęcia.

zdjęcie: depositphotos.com

O tym, jak komunikować nową markę w Holandii opowiada Perlita Fränkel z agencji MSC PR, partner sieci Enterie, specjalizującej się we wprowadzaniu firm technologicznych na europejskie rynki, założonej przez warszawską agencję Profeina.

Rynek holenderski

Królestwo Niderlandów jest jednym z europejskich liderów jeśli chodzi o digitalizację – zarówno społeczeństwa, gospodarki, jak i sektora publicznego. Firmy technologiczne kierujące swoją ofertę do użytkowników końcowych znajdą tam ponad 18 milionowy rynek konsumencki, charakteryzujący się wysoką absorpcją technologii. Na znalezienie klientów mogą liczyć również dostawcy produktów i usług dla firm. Holenderskie przedsiębiorstwa są otwarte na technologie i szukają w nich możliwości zwiększania swojej skuteczności i konkurencyjności.

Amsterdam jest historycznie (ale i współcześnie) ważnym ośrodkiem handlowym i finansowym, oraz regionalną stolicą startupową. Stąd Holandia jest często kierunkiem ekspansji dla firm z branży e-commerce i fintechów.

Kultura i język holenderski

Holandia jest jednym z tych państw, które wręcz skazane są na międzynarodową współpracę. Wysoce rozwinięta gospodarka poszukuje nowych rynków zbytu, gdyż konsumencki rynek wewnętrzny jest stosunkowo nieduży. Z kolei holenderski przemysł potrzebuje dostawców i kontrahentów i często znajduje ich wśród firm zagranicznych. Holendrzy znani są też ze swojej znajomości angielskiego, ułatwiającej kontakty.

Do tego dochodzi wielowiekowa tradycja wymiany handlowej z całym światem oraz, nie zawsze chlubna, historia kolonialna, po której pozostały międzynarodowe powiązania gospodarcze.

Jak współpracować z mediami w Holandii

Chociaż Holendrzy dobrze mówią po angielsku, to raczej nie jest to język, w którym możemy prowadzić komunikację z holenderskimi mediami. Przy dużej liczbie tytułów mamy stosunkowo niewielu dziennikarzy, dlatego warto postarać się ułatwiać im pracę.

Holendrzy znani są z konkretności i rzeczowości, dlatego wasza komunikacja powinna wystrzegać się marketingowego żargonu i reklamowych treści. Co zainteresuje dziennikarzy?

  • W jaki sposób wasza oferta rozwiązuje problemy użytkowników?
  • Jak różni się od tego, co proponuje konkurencja?
  • Jak wpisujecie się w szerszy kontekst technologicznych zmian i trendów rynkowych?

Media otwarte są również na opinie biznesu na temat bieżących wydarzeń rynkowych. Ważne, żeby punktem odniesienia był holenderski rynek i holenderskie społeczeństwo.

Media społecznościowe w Holandii

Media społecznościowe w Holandii są w stu procentach zglobalizowane, a Holendrzy chętnie z nich korzystają. Zarówno Facebook jak i Instagram cieszą się w Holandii ponadprzeciętną popularnością (w porównaniu do europejskiej średniej) – z serwisów tych korzysta odpowiednio 57% i 36% Holendrów.

Z biznesowo zorientowanej platformy LinkedIn korzysta aż 40% Holendrów. Pod tym względem na świecie Holandię wyprzedzają tylko Stany Zjednoczone (z penetracją na poziomie 44%).

Bez względu na charakter naszej oferty – b2b czy b2c – media społecznościowe z pewnością mogą być dobrym kanałem komunikacji.

Najciekawsze imprezy startupowe w Holandii

Choć kraj nie należy do największych pod względem liczby mieszkańców, to dzięki rozwiniętemu rynkowi technologicznemu gości wiele branżowych imprez. Wiele z nich ma wymiar międzynarodowy.

Jedną z najbardziej znanych jest amsterdamska konferencja Money20/20 – największa i najgłośniejsza w Europie impreza fintechowa. Money 20/20 jest miejscem prezentacji najnowszych technologii finansowych, ale też spotkań fintechowych startupów z inwestorami, przedstawicielami banków i towarzystw ubezpieczeniowych.

TNW Conference – to dwudniowa konferencja firmowana przez The Next Web. Odbywa się w maju w Amsterdamie i obfituje w warsztaty, dyskusje panelowe i wystąpienia branżowych guru. Omawiane i prezentowane są zawsze najnowsze trendy i technologie, od sztucznej inteligencji po blockchain. Językiem obowiązującym jest oczywiście angielski.

Amsterdam E-Week – również ma miejsce w Amsterdamie, tyle że w październiku. Jej profil jest bardziej biznesowy niż konsumencko-wizjonerski. Gromadzi profesjonalistów i przedstawicieli firm zajmujących się m.in. mediami cyfrowymi, e-handlem czy online marketingiem.  Z założenia ma być platformą networkingową dla branży technologicznej. Podobnie do TNW Conference, E-week ma charakter międzynarodowy, a prezentacje i dyskusje prowadzone są po angielsku.

Usługi public relations w Holandii

Rynek usług PR jest w Holandii bardzo dojrzały i zróżnicowany. Działa na nim wiele agencji ogólnych, obejmujących swoją działalnością różne branże. Działają też wyspecjalizowane agencje skupiające się na poszczególnych rynkach (np. technologicznym) czy nawet niszach (np. fintech).

Zarówno duże agencje międzynarodowe jak i mniejsze, lokalne firmy PR obsługują międzynarodowych klientów, swobodnie posługując się językiem angielskim.

Ile kosztuje PR w Holandii

Najczęściej stosowaną formą rozliczeń za usługi PR w Holandii są długookresowe kontrakty, ze stałą opłatą miesięczną za uzgodnione działania. Podstawowa obsługa firmy, obejmująca prowadzenie biura prasowego, przygotowanie i dystrybucję informacji prasowych, przygotowywanie i plasowanie artykułów dla mediów lub kanałów własnych, proponowanie wywiadów i komentarzy do bieżących wydarzeń rynkowych oraz monitoring mediów i raportowanie kosztuje ok. 3500 euro miesięcznie.

W przypadku startupów, które dopiero wchodzą na holenderski rynek, na początku konieczne są działania innego rodzaju, mające przedstawić daną firmę mediom i szerszej publiczności. Taki trzymiesięczny projekt startowy, obejmujący analizy i przygotowanie strategii komunikacyjnej, jak również pierwsze wyjście do mediów (wywiady, spotkania, informacje prasowe) to koszt ok. 9000 euro.

Dane i statystyki

  • Produkt krajowy brutto: $ 825 745 milionów
  • Produkt krajowy brutto na mieszkańca: $ 53 634
  • Liczba ludności: 17,08 miliona
  • Digital Economy and Society Index (DESI): 4. miejsce wśród 28 krajów członkowskich UE
  • Ranking Doing Business: 36. miejsce wśród 190 krajów na świecie; 22. miejsce pod względem łatwości otworzenia biznesu

Czytaj też:

Focus on: jak promować startup we Francji
Focus on: jak promować startup w Szwecji
Focus on: jak promować startup w Wielkiej Brytanii

Komentarze (0)