Event marketing to jedno z narzędzi komunikacji marketingowej, opierające się na relacjach. Kalkulacja jest prosta: dzięki kontaktowi z klientem/pracownikiem firma ma szansę zbudować z nimi trwałe więzi, co wydatnie przekłada się na jej wynik finansowy. Efektywne eventy czy wewnętrzne spotkania to mniejsza rotacja w zespole, dopięte umowy czy projekty realizowane w terminie. Tylko jak to zrobić w dobie pandemii, gdy pracownicy wykonują swoje działania zdalnie?
Nowa rzeczywistość – wirtualna rzeczywistość
Nowe realia pracy zdalnej zaskoczyły niejednego pracodawcę. Komunikacja nie tylko z pracownikami, ale również klientami przeniosła się do wirtualnej rzeczywistości, a to wiąże się z wieloma wyzwaniami – chaos przy dołączaniu do telekonferencji kolejnych uczestników (zwłaszcza spóźnionych), zakłócenia na łączach internetowych, brak pewności, czy uczestnicy rzeczywiście aktywnie w spotkaniu uczestniczą (a nie robią w tym czasie czegoś innego), utrzymanie ich zaangażowania na wysokim poziomie (znacznie łatwiej się „wyłączyć” ze spotkania zdalnego, niż kiedy wszyscy znajdują się w bliskiej odległości od siebie). Eventory wspiera organizatorów w tych obszarach, daje poczucie bezpieczeństwa osobie zarządzającej wydarzeniem i pomaga rozstrzygnąć istotną kwestię – czy został osiągnięty cel.
Dzięki Eventory organizator wydarzenia ma nie tylko większą kontrolę nad przebiegiem samego spotkania, ale również większe możliwości komunikacyjne ze swoimi „gośćmi” przed w trakcie i po evencie. Jak to się przekłada np. na obecne realia w czasie pandemii? Dzięki platformie firmy, korzystające z Eventory, regularnie spotykają się ze swoimi pracownikami/klientami online. Możliwość stworzenia agendy usprawnia przebieg spotkania, opcja wpisywania pytań w sekcji „Q&A” w czasie wypowiedzi współuczestników, chroni przed odbieganiem od głównego wątku. A to dopiero początek. Dzięki Eventory przeprowadzenie głosowania online (np. tajnego) na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy przestaje być problemem. – Każde z naszych rozwiązań dostosowujemy pod potrzeby klienta: inne potrzeby ma korporacja, inne bank, a jeszcze inne duża konferencja – mówi Andrzej Targosz.
Dobre relacje, dobry biznes
– Podczas pandemii zmieniły się tylko miejsca spotkań – z sali konferencyjnej przenieśliśmy się do „pokoju” online. Pozostałe potrzeby i cele eventów są nadal aktualne. Wciąż koniecznym jest zadbanie o zaangażowanie uczestników, danie im przestrzeni do zadawania pytań (umożliwienie komunikacji dwukierunkowej), zebranie feedbacku. Efektywne angażowanie uczestników i utrzymanie z nimi stałej komunikacji – to powinien być teraz cel każdej firmy – komentuje przeniesienie spotkań offline do online Andrzej Targosz.
– Regularnie „spotykamy” się ze swoimi klientami online, umożliwiając im wsparcie techniczne dot. korzystania z nowych możliwości implementowanych na platformie i aplikacji – dodaje prezes Eventory, firmy tworzącej także webinaria, na których podpowiada uczestnikom: jak usprawnić komunikację w firmie. Eventory pomaga wdrażać odpowiednie scenariusze działań, aby zachować ciągłość komunikacji i aktywności, do których uczestnicy (w szczególności w firmach) są przyzwyczajeni.
Rynek eventów
Na podstawie badań Forrester Research z 2018 r. aż 24 proc. budżetów marketingowych jest alokowana w eventy. Dodatkowo wydarzenia wykorzystuje się m.in. w employer brandingu, komunikacji wewnętrznej oraz sprzedaży. Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Konferencji i Kongresów polski rynek spotkań wzrósł o 11 proc. a liczba firm organizujących 20 lub więcej imprez rocznie wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Szacuje się, że w Polsce sektor MICE powiększa PKB o ponad 1 proc. rocznie. Jak wynika z najnowszych badań Mazovia Events Impact, przeprowadzonych w 2019 r., w samym tylko województwie mazowieckim branża tworzy 27 tys. miejsc pracy.
Komunikacja/relacje online
Z raportu McKinsey wynika, że Polacy korzystający z internetu spędzają w nim łącznie 11 godzin dziennie na różnych urządzeniach. 75% czasu użytkownicy poświęcają jedynie kilku aplikacjom, głównie z kategorii komunikatory i media społecznościowe, (Źródło: Statista, 2018). Każdego miesiąca w aplikacji Messenger ludzie i firmy wymieniają się 20 miliardami wiadomości. (Źródło: Facebook, 2019). 65% twórców eventów jest zadowolonych z wydajności e-maili, chociaż 69% przyznaje, że coraz trudniej jest uzyskać wyniki z marketingu e-mailowego.
Na zdjęciu: Andrzej Targosz