Kilka dni temu Zuckerberg powiedział, że planuje ekspansję globalną swojego fintechowego rozwiązania. Jako pierwsze pozwolenie na taką działalność Facebooka wydało NPCI (National Payments Corporation of India). WhatsApp Pay zostanie uruchomione w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a przedstawiciele firmy zapowiadają, że nowa usługa będzie dostępna nie tylko w Indiach.
Indie dla WhatsApp Pay to jeden z największych rynków. Firma obsługuje tam ponad 400 mln użytkowników. Z pewnością właśnie dlatego zdecydowano się na rozpoczęcie globalnej ekspansji właśnie w tym miejscu. Platforma będzie działać na standardzie UPI (Unified Payments Interface) – pozwala on na dokonywanie przelewów bez podawania ID i hasła.
Facebook już dwa lata pracuje nad tym, by zaistnieć na fintechowym rynku w Indiach. Jednak do tej pory firma miała problemy z lokalizacją danych, przez co blokowane było pozwolenie na taką działalność. W 2018 roku WhatsApp był testowany na grupie 1 mln użytkowników. Teraz firma musi wypracować infrastrukturę, która wytrzyma dużo większe obciążenie.
Jednocześnie firma będzie musiała w tym regionie walczyć z konkurencją, która od jakiegoś czasu już tam działa, a konkretnie z Google Pay, fintechem PhonePe (który należy do Walmarta), Amazonem Pay czy też Paytm (wspieranym przez chińską Alibabę). Firmy te mają się czym pochwalić. Przykładowo w zeszłym roku Google Pay poinformował, że w Indiach za pośrednictwem jego platformy dokonywanych jest blisko 240 mln transakcji miesięcznie. Pozostali członkowie rynku również nieźle sobie radzą: PhonePe blisko 230 mln transakcji miesięcznie, Paytm blisko 200 mln.
Facebook Pay dla Facebooka, Instagrama i WhatsAppa
Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy o tym, że Facebook uruchamia nową usługę – Facebook Pay. Dzięki niej użytkownicy serwisów społecznościach będą mogli w łatwiejszy sposób przelewać między sobą pieniądze. Wśród platform, które obejmie ta usługa zostały wymienione Facebook, Instagram i komunikator WhatsApp.
Firma zapowiedziała, że początkowo nowa usługa będzie dostępna jedynie w USA i dedykowana do płacenia w Marketpalce oraz opłacania zbiórek pieniędzy na cele charytatywne, które są ostatnio bardzo popularne w mediach społecznościowych. Od 2015 roku w ramach akcji charytatywnych na Facebooku, platforma zarejestrowała transakcje o łącznej wartości ponad 2 mld dolarów.
Z Facebook Pay mogą korzystać właściciele większości kart kredytowych i debetowych oraz PayPal. System oparty jest na własnej infrastrukturze finansowej i jak podkreślili przedstawiciele firmy, jest zupełnie niezależny od Calibry, która została stworzona do obsługi kryptowaluty Libra.
Jak widać Facebook szuka różnych form wejścia w rynek związany z płatnościami. Nie powinno nas to dziwić, bo od kiedy mamy do czynienia z otwarta bankowością wszystkie firmy z grupy GAFA mocno interesują się obszarem fintech. Nie dziwi również wybór Indii, jako nowego rynku giganta. Żyje tam ponad 1 mld ludzi, którzy są potencjalnymi klientami rozwiązania.
Źródła: fintek.pl, economictimes.indiatimes.com, in.mashable.com.