Kuba Filipowski, Netguru
Na zdjęciu: Kuba Filipowski, współzałożyciel Netguru | fot. materiały prasowe
Kuba Filipowski, współzałożyciel Netguru, w którym jako Chief Strategy Officer jest odpowiedzialny za zarządzanie kluczowymi projektami wspierającymi wzrost spółki. Z wykształcenia filozof, z powołania przedsiębiorca. Po godzinach Kuba pisze i publikuje popularny newsletter: “Human Face of Technology”, w którym co miesiąc przedstawia najświeższe informacje z obszarów technologii, kultury i społeczeństwa.
5 newsletterów (polskich i zagranicznych), które warto subskrybować
1. Benedict Evans Newsletter – analityk i partner w funduszu Andreessen Horowitz raz w tygodniu pisze o najważniejszych wydarzeniach w branży tech. Dobre podsumowanie tego, co ważne.
2. The Exponential View – świetny, przekrojowy newsletter na temat przyszłości, AI, danych, odkryć naukowych i wpływu tych wszystkich rzeczy na społeczeństwo. Dużo wartościowych treści i kalorycznych przemyśleń.
3. First Round Review – najlepszy newsletter z dobrymi radami dla przedsiębiorców. Praktycy opowiadają o kluczowych wyzwaniach budowania biznesu i rozwiązaniach, które z sukcesem wdrożyli w swoich organizacjach. Tematy dotyczą zarządzania, kultury organizacji, sprzedaży, marketingu, rozwoju produktu, kluczowych rekrutacji. Same konkrety.
4. Fortune Term Sheet – Polina Marinova zbiera informację na temat transakcji funduszy VC. Dobry przegląd startupów, którym udało się zebrać większą rundę finansowania (zwykle seria A w górę); informacje o firmach technologicznych, które planują IPO i wybranych wyjściach.
5. Bob Hoffman Newsletter – barwny, ostry krytyk technologii w marketingu. Ostatnio poświęca dużo uwagi Facebookowi: temu, jakie dane zbiera i co z nimi robi.
5 polskich i zagranicznych kont osobistych, które przedsiębiorcy powinni obserwować na LinkedInie?
1. Wiktor Schmidt – mój wspólnik, CEO Netguru, dzieli się przemyśleniami dotyczącymi budowania szybko rosnącej firmy usługowej.
2. Paddy Cosgrave – CEO Web Summit, twórca największych i najważniejszych konferencji technologicznych na świecie. Paddy zna wszystkich i robi dużo. Warto obserwować.
3. Patrick Kua – CTO N26, jednego z najciekawszych fintechowych startupów z Berlina. Patrick dokumentuje rozwój N26 i dzieli się przemyśleniami dotyczącymi budowania zespołów inżynierów.
4. Anne Boden – CEO Starling Bank, prezentuje progresywne podejście do budowania biznesu w branży fintech.
5. Mike Quindazzi – Management Consultant z PWC, pisze o technologii w biznesie; tematy które porusza to sztuczna inteligencja, elektryczne auta, rynek mobilny i trendy.
Na Linkedin oprócz tych profili powyżej, obserwuję ludzi, którzy sami nie piszą dużo, ale komentują albo lajkują materiały innych. Dzięki temu zdobywam wiedzę o rynku. Polecam śledzić w ten sposób Pawła Chudzińskiego, Ben Brabyn i Matthew Bradley.
5 przedsiębiorców z Polski, których warto śledzić na Facebooku
1. Aleksy Uchański – przewodniczący rady nadzorczej spółki Move Games, intelektualista, erudyta z doskonałym poczuciem humoru. Jego Facebook to perfekcyjne połączenie zdjęć jedzenia, cytatów z mądrych książek i memów.
2. Paweł Jarco – CEO Stick&Play, facebookowy innowator, twórca marki osobistej “Paweł Jarco”, wytrawny kolekcjoner memów. Dobry człowiek.
3. Adam Jesionkiewicz – CEO LifePlanet i Ifinity, przedsiębiorca, entuzjasta nowych technologii, futuryzmu, nauki i astrofotografii.
4. Michał Brański – VP of Strategy w Grupie Wirtualna Polska, człowiek wielu zainteresowań, czyta prawie cały internet, codziennie. Praktyk krytycznego myślenia.
5. Radek Zaleski – Head of Growth w Netguru, mój kolega z pracy, wybitny marketer, erudyta, ironiczny komentator.
5 przedsiębiorców z zagranicy, których warto śledzić na Twitterze
1. David Heinemeierhansson – twórca Ruby On Rails, założyciel firmy Basecamp, ostry krytyk kapitalizmu zasilanego pieniędzmi funduszy inwestycyjnych.
2. Elon Musk – leci na Marsa, buduje elektryczne samochody, wierci tunele w ziemi i nadal ma więcej czasu na Twittera ode mnie.
3. Patrick Collison – założyciel i CEO Stripe, intelektualista, rzeczy, które publikuje zwykle wymagają dłuższego zatrzymania i zastanowienia się, bo nie są proste.
4. Ben Thompson – założyciel i autor Stratechery; mam wrażenie, że jego analizy kształtują opinie na temat kluczowych spółek technologicznych. Często wybitne spostrzeżenia.
5. Steven Sinofsky – były szef dywizji Windows w Microsoft, praktyk tworzenia oprogramowania, dużych struktur, strategii, zarządzania. Sporo celnych analiz i ciekawych linków.
Bartosz Majewski, Casbeg
Na zdjęciu: Bartosz Majewski, założyciel Casbeg | fot. materiały prasowe
Bartosz Majewski to założyciel Casbeg, firmy, która wspiera spółki B2B w marketingu i sprzedaży. Wcześniej współtworzył Right Hello, gdzie przez 3,5 roku jego zespół pozyskał ponad 1000 klientów z 41 krajów. W ciągu 10 lat spędzonych w sprzedaży pracował między innymi w OEX Divante, Unity i Hipotekaplus.pl.
5 newsletterów (polskich i zagranicznych), które warto subskrybować
1. Scalling up – „Scaling up” to jedna z najlepszych książek jakie czytałem w tym roku. Newsletter to znakomite uzupełnienie książki, a dodatkowo autor odpisuje na e-maile osobiście. Znakomity newsletter.
2. Kuba Filipowski – współzałożyciel Netguru. Dzieli się swoimi odkryciami na temat technologii. Newsletter poza ciekawymi treściami oferuje ustawienie ich w szerszym kontekście, czego brakuje w większości publikacji technologicznych.
3. Point9capital – prawdopodobnie najlepszy newsletter funduszu VC realizowany przez jeden z najlepszych funduszy early stage venture capital w Europie.
4. Ryan Holiday – życie przedsiębiorców jest stresujące. Jedną z odpowiedzi na stres jest stoicyzm, który (poza innymi znakomitymi treściami) popularyzuje Holiday. To prawdopodobnie najciekawszy autor jakiego odkryłem w 2017.
5. Andrew Chen – to jeden z najlepszych technicznych marketingowców w Dolinie Krzemowej. Dowodził zespołem odpowiedzialny za wzrost w Uberze, a teraz jest Parnterem Generalnym w Andressen Horowitz. Creme de la Creme dla startupowców zajmujących się nimi od strony biznesu.
5 polskich kont osobistych, które przedsiębiorcy powinni obserwować na LinkedInie?
1. Radek Zaleski – polecam śledzenie nie tylko Radka Zaleskiego, ale całego teamu Netguru. Moim zdaniem to jest top w Polsce, jeśli chodzi o komunikację firm poprzez menedżerów.
2. Joanna Drabent – Joannie udało się po 9 latach pracy w agencjach PRowych (w tym własnej) przenieść się na fotel CEO startupu SaaS skierowanego do PRowców. Trudno więc się dziwić, że Prowly ma jedną z najlepszych komunikacji na rynku. Warto się od nich uczyć – nie tylko z treści, ale także z formy.
3. Maciej Szott – jest współzałożycielem i dyrektorem sprzedaży w jednej z bardziej niedocenianych firm na Polskim rynku startupowym. Jako nielicznych robią hardware przemysłowy w dużej skali i na całą Europę, a dodatkowo jego posty poza wartością merytoryczną (biznesową) czasami zachęcają do wstania sprzed komputera i wskoczenia na rower.
4. Marcin Grela – jest założycielem największej w Polsce społeczności handlowców Sales Angels. Jeśli ktoś ma do czynienia z handlowcami lub chciałby ich zrozumieć, warto zacząć właśnie od tej społeczności i tego człowieka.
5. Katarzyna Młynarczyk – jest CEO Socjomanii, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Angażuje się jednocześnie na restauracji Handelek, czy service design network
5 zagranicznych kont osobistych, które przedsiębiorcy powinni obserwować na LinkedInie?
1. Jason Lemkin – seryjny przedsiębiorca, który po sprzedaniu dwóch firm założył fundusz VC, zdołał wykroić dla siebie niszę na rynku i zainwestować w świetne startupy. Jason inwestuje wyłącznie w biznesy SaaS i wydaje się jednym z najczęściej pracujących VC. Poza funduszem ma także przestrzeń coworkingową dla handlowców CoSellingSpace oraz największą globalną konferencją poświęconą SaaS – SaaStr. Jest bardzo aktywny w produkcji treści; napisał kilka tysięcy artykułów nt. SaaS.
2. Jason Calacanis – jest jednym z najsłynniejszych aniołów biznesu w Dolinie Krzemowej; autor książki Angel, gospodarz podcastów pt. This Week In Startups. Jeśli jesteście głodni newsów z Doliny Krzemowej, dobrze tu zacząć.
3. Tim Ferriss – człowiek legenda. Ma na koncie 6 bestsellerów New York Timesa, przebogate portfolio inwestycyjne oraz podcasty o zasięgu 200 milionów odbiorców, a wszystko to zbudował w nieco ponad dekadę. Kiedyś specjalizował się w tematach produktywności, biznesu i startupów, teraz rozszerzył tematykę i porusza się między innymi po stoicyzmie.
4. Gary Vaynerchuck – prawdopodobnie docierający do największej liczby odbiorców (i najbardziej nielubiany przez marketingowców) marketingowiec na świecie. Seryjny przedsiębiorca, VC, autor kilku bestsellerów New York Timesa. Jego popularność i zdolności marketingowe są tak duże, że ostatnio sprzedał z sukcesem kilka serii swoich butów w kolaboracji z K-Swiss, co dotąd było zarezerwowane dla sportowców i muzyków. Cenię jego taktyczne porady w zakresie marketingu i prowadzenia biznesu.
5. Hiten Shah – współzałożyciel Kissmetrics, CrazyEgg i kilku innych startupów. Anioł biznesu i jeden z najlepszych kuratorów treści w społeczności startupowej. Współgospodarz podcastów The Startup Chat. Poza znakomitymi treściami, które udaje mu się „wyszperać”, dzieli się znakomitymi obserwacjami na temat prowadzenia biznesu (ale i nie tylko).
5 przedsiębiorców z Polski, których warto śledzić na Twitterze
1. Paweł Fornalski – autor prawdopodobnie największego, obok Live Chata, sukcesu na polskim rynku SaaS. Tówrca platformy e-commerce IAI Shop i systemu Idosellbooking. Paweł to rzadki przykład przedsiębiorcy, który dostarcza wartościowe treści i spełniania obowiązki informacyjne wobec inwestorów giełdowych. Przy okazji tworzenia i dystrybucji wartościowych treści o biznesie, motywuje zdjęciami ze swoich treningów do tego, by wstać sprzed ekranu laptopa.
2. Tom Karwatka – mój były szef. Wraz z bratem tworzą OEX Divante, które jest awangardą wśród polskich software house’ów pracujących z klientami spoza Polski. Kopalnia wiedzy o e-commerce i prowadzeniu biznesu opartego na technologii. Choć OEX Divante jest częścią spółką giełdowej, Tomek chętnie dzieli się wiedzą.
3. Michał Brański – VP Strategy w grupie WP. Kopalnia wiedzy na temat książek, na które normalnie bym nie trafił. Współautor jednego z najlepszych pivotów i serii M&A ostatnich lat.
4. Kamil Kozieł – najlepszy w Polsce specjalista od wystąpień publicznych (nie śpi, bo robi slajdy). CEO Prezartu. Wspiera najlepszych mówców w ich wystąpieniach i sam jest znakomitym mówcą.
5. Robert Gwiazdowski – prawnik, przedsiębiorca, współzałożyciel Związku Pracodawców i Przedsiębiorców, Warsaw Enterprise Institute oraz Centrum Adama Smitha; były przewodniczący rady nadzorczej ZUS. Człowiek, który content marketing i personal branding robił na dekadę zanim marketerzy zrozumieli znaczenie treści i marek osobistych.
5 przedsiębiorców z zagranicy, których warto śledzić na Twitterze
1. Scott Galloway – seryjny przedsiębiorca, autor książki „The Four” i profesor marketingu na uniwersytecie nowojorskim. W ciągu ostatnich pięciu lat jego wystąpienia uznaję za najlepsze w branży, dzięki dostępowi do danych z jego firmy L2 oraz oryginalnym obserwacjom na temat biznesu i technologii.
2. Naval Ravikant – anioł biznesu i CEO AngelList. W mojej opinii jeden z najoryginalniej (i czasami trzeźwo) myślących ludzi w Dolinie Krzemowej.
3. Christoph Janz –partner w funduszu VC point9capital. Jak dla mnie obok Jasona Lemkina i Toma Tunguza standard jeśli chodzi o treści produkowane przez VCs.
4. Elon Musk – CEO Tesla, CEO SpaceX. Symbol innowacyjności w ostatniej dekadzie. Jego niezdolność do realizacji projektów w założonych terminach jest legendarna, choć zupełnie zrozumiała przy skali podejmowanych przez niego wyzwań.
5. Jason Fried – CEO Basecamp (wcześniej 37 signals). Współautor bestsellerowych książek ReWork, Getting Real, Remote. Cenię jego obserwacje, ponieważ często są na kontrze wobec rozpędzonego i nierentownego mainstreamu opinii świata startupowego.
Jarek Piotrowski, Contract Checker
Na zdjęciu: Jarek Piotrowski, założyciel Contract Checker | fot. materiały prasowe
Jarek Piotrowski to założyciel Contract Checker, aplikacji, która ułatwia prawnikom przeprowadzenie procesu due diligence. Wcześniej dyrektor rozwoju biznesu w Kontomatik, firmie z sektora fintech sprzedanej niemieckiej grupie Kreditech.
Kogo warto obserwować?
Coraz mniej czytam newsletterów na rzecz dłuższych treści. Czasami przeglądam cotygodniowy update technologiczny Benedicta Evansa, newsletter a16z, Data Science z OReilly Media i DataScienceWeekly.
Nie korzystam z LinkedIna do konsumpcji treści, tylko do śledzenia aktualności mojej sieci oraz do sprzedaży i rekrutacji.
Nie obserwuję wielu polskich konta na Twiterze, bo w dużym stopniu powtarza się tam kontent z zagranicy. Do ulubionych zagranicznych kont należą
1. Gil Dibner – Izraelski VC mieszkający w Londynie, pisze o ekosystemie VC w Europie i Izraelu.
2. Christoph Janz – współzałożyciel Point Nine Capital z Berlina, który prowadzi ciekawego bloga dla firm typu SaaS B2B.
3. Jason M. Lemkin – przedsiębiorca i inwestor, który ma bardzo dobrego bloga o firmach SaaS B2B
4. Tomasz Tunguz – VC, który ma bardzo dobrego bloga o firmach SaaS B2B.
5. Scott Belsky – przedsiębiorca, założyciel platformy Behance, a teraz VC w jednym z najlepszych funduszy w SV. Bardzo ciekawe przemyślenia na temat budowania produktu.
Julia Krysztofiak-Szopa, Fundacja Startup Poland
Na zdjęciu: Julia Krysztofiak-Szopa, prezes zarządu Fundacji Startup Poland | fot. materiały prasowe
Julia Krysztofiak-Szopa to prezes zarządu Fundacji Startup Poland, największego w Polsce niezależnego think-tanku technologicznego. Pracuje w branży startupowej od 2008 roku w Polsce, w Doinie Krzemowej i Szwajcarii. Była pierwszą dyrektor programową kalifornijskiego akceleratora Blackbox.vc. Jest również przedsiębiorcą i współwłaścicielem globalnej marki produkowanej w Polsce bielizny Wellfitting. Z wykształcenia filozof.
Kogo warto obserwować?
Lubię zerkać na to, co na Facebooku piszą Artur Kurasiński, Tomasz Stachewicz i Kuba Filipowski, ale zasadniczo uważam, że przedsiębiorcy jak najmniej czasu powinni spędzać na obserwowanie i śledzenie ludzi na platformach społecznościowych. Bardziej opłaca się zainwestować czas w spotkania na żywo.