Gdzie młodzi startupowcy mogą szukać pomocy? Polecamy 3 miejsca

Dodane:

Katarzyna Litwiniuk Katarzyna Litwiniuk

Udostępnij:

Masz pomysł na startup lub jesteś w początkowej fazie jego tworzenia jednak nie do końca potrafisz odnaleźć się w skomplikowanym świecie biznesu i nowych technologii? Oto kilka wskazówek dla młodych przedsiębiorców szukających wsparcia zarówno merytorycznego jak i finansowego.

1. Jeżeli potrzebujesz pomocy od samego początku…

…to w większych miastach w Polsce działają inkubatory oraz akceleratory, czyli instytucje „wychowujące” startupy. Jeżeli masz pomysł, ale nie do końca wiesz jak go zrealizować i potrzebujesz pomocy już od początku przedsięwzięcia – zgłoś się do nich. Te instytucje oferują młodym założycielom startupów niezbędne zasoby potrzebne do rozwoju działalności takie jak: fundusze (lub pomoc w ich pozyskaniu), wiedzę mentorską, „know-how” czy niezbędne kontakty w środowisku w zamian za udziały.

Jeżeli chodzi o miejsce do pracy to inkubatory oferują przestrzenie dla młodych przedsiębiorców, a nawet wymagają, żeby z nich korzystały dzięki czemu mają pod kontrolą „swoich wychowanków”. W akceleratorach dominują cykliczne spotkania oraz praca zdalna przez co bardzo często startupowcy muszą na własną rękę znaleźć miejsce do pracy w co-workach. Bardzo ważnym aspektem, który oferują te instytucje to wsparcie prawne i pomoc w uporaniu się z najróżniejszymi formalnościami wymaganymi na początkowym etapie rozwoju startupu. Przykładami takich organizacji w Polsce są Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, utworzony przez AIP Business Link czy Innovation Nest.

Również firmom inwestującym w Polsce zależy na rozwoju innowacji w naszym kraju, dlatego stworzyli oni własne akceleratory. Warto wymienić tutaj Orange Fab, Inkubator Przedsiębiorczości Idea Bank oraz Hub:raum (stworzony przez T-Mobile). Google Campus natomiast jest to przestrzeń w Warszawie udostępniona przez Google dla młodych startupów. 

 

Opracowanie własne na podstawie Raportu Polskie Startupy 2016

2. Wsparcie z Unii Europejskiej

Większość startupów w Polsce finansowana jest głównie ze środków własnych. Jeżeli jednak nie posiadasz odpowiednich zasobów finansowych koniecznie musisz pomyśleć o innym źródle finansowania.

Unia Europejska oferuje wiele możliwości pomocy młodym przedsiębiorcom, dlatego aż 24% startupów finansuje swoje przedsięwzięcia z funduszy UE. Na dotacje z reguły trzeba czekać między 6 a 12 miesięcy i przy okazji musisz uporać się z przygotowaniem wielu wniosków, biznesplanów oraz spełnić określone kryteria. Szybszym sposobem pozyskania potrzebnych pieniędzy jest inicjatywa JEREMIE oferująca kredyty, pożyczki oraz poręczenia przyznawane na korzystnych warunkach z przeznaczeniem na budowę, rozbudowę lub rozszerzenie działalności gospodarczej oraz działalność innowacyjną. Oprócz samego finansowania UE pomaga młodym przedsiębiorcom w Polsce dzięki wprowadzaniu różnych projektów finansowanych z Funduszy Europejskich.

Jednym z przykładów jest największy program dla rozwoju startupów w Europie Środkowo-Wschodniej czyli #StartInPoland oferujący pakiet instrumentów dla innowacyjnych firm od etapu inkubacji przez akcelerację po rozwój. Innym przykładem jest projekt „Platformy startowe dla młodych pomysłów” działający we wschodnich województwach w Polsce. Jeżeli natomiast działasz minimum 1 rok w branży wysokotechnologicznej i planujesz wejście na rynek zagraniczny to w przygotowaniu jest projekt Polskie Mosty Technologiczne mający ułatwić młodym polskim przedsiębiorcom podbój rynków USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Izraela. Warto sprawdzić także program Horyzont 2020 czyli największy projekt Unii Europejskiej finansujący innowacje i badania naukowe.

3. Pomoc krajowa

Oprócz wspomnianych wyżej inkubatorów i akceleratorów działających na szczeblu krajowym możesz brać udział w rożnych konkursach organizowanych w Polsce. Takim prestiżowym wydarzeniem są „Startupy w Pałacu”, czyli spotkanie 10 startupów w Pałacu Prezydenckim polegające na 4 minutowym pitchu swojego pomysłu przed Prezydentem RP, aniołami biznesu, przedstawicielami Skarbu Państwa i venture capital.

W Polsce organizowanych jest wiele tego typu konkursów, a dzięki nim możesz przedstawić swój pomysł na biznes szerszej publiczności. Nawet jeżeli nie zdobędziesz głównej nagrody to możesz pozyskać zainteresowanie inwestorów czy aniołów biznesu. Tak naprawdę największą pomocą dla młodych przedsiębiorców jest wsparcie mentorów. Dlatego pozyskanie sieci kontaktów jest bardzo ważne przy tworzeniu startupu. W jaki sposób możesz poznać swojego mentora? Bierz udział w różnych konferencjach poświęconych tematyce startupowej czy spotkaniach branżowych, na których istnieje możliwość spotkań networkingowych. Przykładami takich wydarzeń w Polsce są Startup Weekend czy Aula Polska.

Chociaż tylko 2% startupów finansowanych jest przez Crowdfunding to możesz pomyśleć o wsparciu pomysłu przez rodaków rejestrując go na polakpotrafi.pl czy wspieram.to. Oprócz pozyskania potrzebnych funduszy wypromujesz swój biznes i możesz liczyć na zainteresowanie i pomoc także po zakończeniu zbiórki.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej to w nadchodzącym czasie odbędzie się kolejna edycja wydarzenia StartUp MashUp. 8 grudnia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu prelegenci związani ze startupami wygłoszą wartościowe prelekcje z zakresu tworzenia własnego biznesu i budowania zespołu.

Katarzyna Litwiniuk

Studentka III roku Ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Starszy Konsultant ds Marketingu i PR w organizacji PBDA Consulting. Współorganizator wydarzenia StartUp MashUp 2016.