Gdzie najczęściej wykorzystuje się Big Data? Przykłady

Dodane:

Edward Mężyk Edward Mężyk

Udostępnij:

Zakupy online, dojazd do pracy czy wizyta w restauracji – okazuje się, że niemalże przy każdej z wymienionych okazji korzystasz z dobrodziejstw Big Data. Świadomie lub nie, zyskujesz na gromadzeniu i odpowiedniej analizie danych częściej, niż ci się wydaje. Poznaj przykłady wykorzystania Big Data.

Droga do pracy

Godziny szczytu, zakorkowane ulice, a ty spieszysz się na ważne spotkanie? Już od dłuższego czasu korzystając z transportu miejskiego czerpiemy z osiągnięć Big Data. Kiedy? Na przykład posługując się elektroniczną tablicą odjazdów komunikacji miejskiej. Dzięki niej uzyskujesz informacje nie tylko o planowanej godzinie odjazdu tramwaju czy autobusu, ale również o opóźnieniach. Na tramwaj czy autobus nie spóźnisz się dzięki Big Data, bo tablice we wszystkich punktach w mieście są zsynchronizowane z tzw. serwerem pozycji, który szacuje czas przyjazdu i przesyła te informacje na tablice elektroniczne odpowiednich przystanków.  

Zakupy online

Nie wiesz czy dane ubranie będzie pasować do twojej sylwetki?  Skorzystaj z aplikacji, która za pomocą kilku kliknięć dobierze odpowiedni rozmiar ubrania dla Ciebie. Zrobi to na podstawie wymiarów sylwetki, ale również analizy zachowań zakupowych innych klientów. Pod lupę bierze wybór: materiału, marki, kolekcji, kraju produkcji, kroju oraz stylu ubrania. Twórcy narzędzia przekonują, że kupując odzież, sugerujesz się przede wszystkim własnym gustem, a nie wymiarami na metce. Tego typu narzędzia wyczuwają, jakiego typu osobą jesteś. Przewidują, czy np. wolisz bardziej dopasowane czy luźniejsze rzeczy, bez względu na twoje wymiary. Dzięki temu zwroty ubrań zmniejszają się nawet o 40%. Aplikacje te są skuteczne właśnie dlatego, że wykorzystują Big Data.

Inteligentne zwiedzanie

Wyobraź sobie, że oglądając dany produkt w sklepie, automatycznie widzisz informacje o nim na smartfonie. Pomyśl o tym, jak komfortowo byłoby zapłacić za kolejny napój w pubie bez konieczności podchodzenia do kasy albo czekania na kelnerkę. Takie rozwiązania są możliwe dzięki niewielkiemu urządzeniu wykorzystującemu technologię Bluetooth 4.0 Low Energy. Są nimi beacony, czyli małe czujniki, które potrafią przesyłać dane do znajdującego się w pobliżu smartfona. W praktyce oznacza to pomoc w nawigacji po sklepie, informacje o oglądanym produkcie, czy coraz bardziej spersonalizowany przekaz przy kolejnej wizycie. Beacony można wykorzystać też do innych celów. W Polsce beacony po raz pierwszy zaimplementowano w warszawskim Muzeum Neonu. Dzięki nim zwiedzanie stało się o wiele ciekawsze. Po podejściu do danego eksponatu, nadajniki automatycznie komunikują się z twoim urządzeniem mobilnym i wyświetlają różnego rodzaju informacje o oglądanej wystawie.

Wyjście na miasto

Z Big Data korzystają również aplikacje do zbierania punktów lojalnościowych. Dzięki połączeniu technologii aplikacji z beaconami, możemy być nagradzani punktami nie tylko za zakup rzeczy czy usługi, ale nawet za samo odwiedzenie danego miejsca. Co więcej, ich zdobycie jest naprawdę proste. Wystarczy, że po złożeniu zamówienia przyłożysz telefon do specjalnego „czujnika” zamontowanego w lokalu, a punkty zostaną automatycznie przypisane do twojego konta. Po zebraniu określonej sumy punktów, możesz wymienić je na nagrody czy gratisową pozycję z menu.

Wizyta u lekarza

Wygrana z rakiem dzięki odpowiedniemu zbieraniu i analizowaniu danych? Tak może się wkrótce kończyć leczenie nowotworów, a to za sprawą m.in. platformy OncologyCloud. Mechanizm jej działania polega na gromadzeniu danych medycznych pacjentów, ponieważ okazuje się, że 96% potencjalnie dostępnych informacji o leczeniu onkologicznym chorych nie jest odpowiednio uporządkowana i skategoryzowana, a co za tym idzie – branża medyczna traci możliwość uczenia się na tych przypadkach. Flatiron Health – pomysłodawca OncologyCloud – chce to zmienić. Celem platformy jest zbieranie i przetwarzanie danych klinicznych oraz finansowych z elektronicznego systemu danych medycznych i systemów rozliczeniowych w czasie rzeczywistym. Tak, aby powstało miejsce, które dostarcza kompleksowego wglądu w historie medyczną pacjenta podczas wizyty w gabinecie lekarskim.

To zaledwie kilka przykładów obecności Big Data w naszym życiu. Jeśli chcesz być na bieżąco, zapraszam Cię do śledzenia kolejnych artykułów, z których na pewno dowiesz się więcej o innych, zaskakujących przykładach efektywnego gromadzenia i przetwarzania informacji.

Edward Mężyk

CEO Datarino

Zajmuje stanowisko CEO w Datarino – firmie specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu narzędzi do gromadzenia, integrowania, optymalizowania oraz analizowania danych. Big Data Ekspert – swoje doświadczenie zdobywał jako Koordynator Projektów IT w Departamencie Badań w NK.pl. Zbudował zespół profesjonalnych Data Scientist, którzy stworzyli jedną z pierwszych i największych hurtowni danych w Polsce (a może i w Europie). Prelegent na licznych konferencjach związanych z tematyką Big Data i nowymi technologiami.