Goldman Sachs daje 15 mln dolarów fintechowi ZestMoney. Miliony Hindusów zrobi zakupy online po raz pierwszy

Udostępnij:
Goldman Sachs zainwestował 15 mln dolarów w hinduski fintech ZestMoney. Dzięki platformie opracowanej przez startup miliony mieszkańców Indii będzie mogło wziąć kredyt i po raz pierwszy w życiu zrobić zakupy przez Internet.

Lizzie Chapman, współzałożycielka i dyrektor generalny ZestMoney, powiedziała, że nowa inwestycja jest częścią rozszerzonej rundy serii B, której pierwsza transza została ogłoszona w kwietniu tego roku.

Łącznie z ostatnim zastrzykiem gotówki, startup pozyskał 63 mln dolarów.

W Indiach ok. 3 na 100 osób posiada własną kartę kredytową. Oznacza to, że bardzo niewiele osób w tym kraju ma zdolność kredytową. Z punktu widzenia banków małe pożyczki nie przynoszą odpowiednio wysokich zysków. Dlatego system kredytowy nie jest w Indiach promowany przez instytucje bankowe.

ZestMoney zamierza udzielić kredytów o wartości miliarda dolarów w ciągu 18 miesięcy i docelowo dotrzeć do 300 mln ludzi.

Jak ZestMoney pomoże Hindusom?

ZestMoney wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby pomóc mieszkańcom Indii stać się godnymi zaufania kredytobiorcami. Udziela tym samym pożyczek na niewielkie kwoty.

Fintech współpracuje z ponad 3000 firmami, w tym Flipkart, Amazon, Paytm, oraz Xiaomi i Pine Labs.

Platforma zgromadziła już 6 mln użytkowników, którzy mają dostęp do kredytów w wysokości od 140 do 3000 dolarów.

Wielu ze sprzedawców oferuje klientom nieoprocentowany kredyt pod warunkiem, że będą mogli spłacić zobowiązanie w określonym czasie.

Fintech pozyskał także pewną kwotę, którą przeznacza na finansowanie kredytów klientów. Startup niedawno nawiązał strategiczną współpracę z Credit Saison, japońską firmą świadczącą usługi finansowe, w celu przeznaczenia 100 mln dolarów na rozwój pożyczek online w Indiach.

ZestMoney współpracuje z platformami oferującymi płatności online takimi jak: Razorpay, BillDesk, Cashfree, CCAvenue i PayU.

Goldman Sachs wspomaga nie tylko Indie

Goldman Sachs już wspomógł finansowo kilka startupów w Indiach - logistyczny BlackBuck, platformę wynajmu domów NestAway, agregator wiadomości DailyHunt oraz sklep internetowy z meblami PepperFry.

Amerykański bank inwestuje cały czas w  wiele startupów finansowych na świecie, w tym NuBank, brazylijską firmę, która oferuje użytkownikom smartfonów cyfrowe karty kredytowe.

SoftBank wsparł Paytm

W zeszłym roku japoński bank wsparł inną indyjską firmę - Paytm kwotą 450 mln dolarów.

Paytm Mall to indyjska aplikacja do robienia zakupów online. Po inwestycji SoftBanku i Alibaby jej wycena waha się między 1,6 a 2 mld dolarów. Paytm Mall bezpośrednio konkuruje z Flipkartem.

Paytm Mall połączył się z rynkiem Taobao Alibaba w Chinach, aby zwiększyć zasięg chińskich kupców w Indiach.