Gra, w której ciało gracza jest kontrolerem, powstała w PPNT

Dodane:

Karolina Halik Karolina Halik

Udostępnij:

Joysticki, pady, klawiatury i myszki dla graczy mogą niebawem odejść w zapomnienie. W Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym powstała platforma, która sprawia że gracze ruchem ciała wskazują, jak ma zachować się wirtualny przedmiot lub avatar.

Na zdj. Bartosz Nowak, twórca platformy, i Agata Wylegała, broker innowacji wspierająca rozwój prototypu | fot. mat prasowe

Bartosz Nowak, pasjonat nowych technologii, fizyk, programista-samouk i animator Laboratorium Wyobraźni PPNT stworzyÅ‚ platformÄ™, która mierzy nacisk ciężaru i zmianÄ™ poÅ‚ożenia Å›rodka ciężkoÅ›ci kilku osób jednoczeÅ›nie. DokÅ‚adne pomiary pozwalajÄ… Å›ledzić w czasie rzeczywistym przemieszczanie siÄ™ graczy na podeÅ›cie o wymiarach 2×3 m.

6 metrów kwadratowych dobrej zabawy

Podest w ten sposób staje się kontrolerem, dzięki któremu zmiana pozycji graczy wywołuje ruch obiektów w wirtualnej rzeczywistości. Jego użytkownicy mogą w ten sposób prowadzić samochód czy sterować biegnącym robotem. Zaletą tego rodzaju kontrolera jest możliwość gry zespołowej i integracji uczestników rozgrywki, ponieważ tylko położenie wszystkich graczy decyduje o tym, jak zachowa się wirtualny przedmiot.

Gra do rehabilitacji

Wynalazca sprytnie aktywizuje ruchowo graczy. Na podeście można chodzić, biegać, skakać i pochylać się. Mogą z niego korzystać zarówno dzieci, osoby starsze, a także osoby z niepełnosprawnością. Do ruchu angażują również dedykowane gry.

Uniwersalność urządzenia sprawia, że może ono posłużyć jako narzędzie rehabilitacyjne czy diagnostyczne. Za pomocą platformy można odwzorować trzęsienie ziemi, ruch cząsteczek, zmianę środka ciężkości podczas biegu, spaceru, a to wszystko zależy od napisanej aplikacji. 

Wyjątkowa waga 

Podest swoją budową nie różni się praktycznie od wagi przemysłowej. Innowacją jest integralny moduł elektroniczny, który za pomocą specjalnego algorytmu pobierania danych liczbowych pozwala odczytywać wartości nacisku i środka ciężkości z kilku punktów jednocześnie. Następnie urządzenie przetwarza informacje z czujników nacisku i przesyła je do komputera.

Zastosowana technologia pozwala na szerokie zastosowanie od diagnostyki postawy ciała, przez pomiary siły uderzenia fal wody o nabrzeże i napreżenia w wałach przeciwpowodziowych, po analizę ruchu pojazdów. 

Pomysłodawcy chcą skupić się między innymi na diagnostyce i rehabilitacji, ponieważ dostępne na rynku urządzenia kontrolują nacisk stopy na podłoże, ale nie badają balansu ciała, który jest niezbędny do ułożenia planu treningowego sportowców lub ćwiczeń rehabilitacyjnych dla osób po wypadkach. Wdrożenie maty w gabinetach lekarzy, terapeutów i trenerów pozwoli w prosty sposób uzyskać brakującą informację.