Clean cities
Pięć nowych stacji tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”, będzie przeznaczone do zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych. Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 roku.
Natomiast już w drugiej połowie 2023 roku otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN ORLEN otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”. Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.
Mobilna stacja ładowania
PKN ORLEN, zgodnie ze strategią, przeznaczy do 2030 r. na inwestycje w wodór nisko- i zeroemisyjny 7,4 mld zł. Koncern zakłada w tym czasie budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
W ramach pilotażu w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru w Krakowie. Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy ORLEN w Trzebini napędza ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu PKN ORLEN dostarczył już blisko 750 kg wodoru.