Z raportu „The game industry of Poland” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference oraz Indie Games Polska wynika, że liczba graczy w Polsce wyniosła w 2019 r. 16 mln, a dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld zł. Jak przedstawiają statystyki, liczba nowych polskich produkcji, to co roku ok. 480 tytułów. Jaki był 2020 r.?
Pandemia, debiut Cyberpunk 2077 od CD Projekt – producenta kultowego tytułu Wiedźmin oraz postęp technologiczny, m.in. premiera Oculus Quest 2, miały duży wpływ na rozwój rynku gamedev na całym świecie. Społeczność graczy zwiększyła się w wyniku poszukiwania alternatyw dla dotychczasowych form spędzania wolnego czasu. W dobie obecnej globalnej sytuacji rozrywka przeniosła się w dużym stopniu do domu. Uwaga społeczeństwa zwróciła się ku telewizji oraz przestrzeni online, w której wśród popularnych platform ważną rolę odgrywają portale telewizyjne, streamingowe oraz gamingowe.
Producenci gier oferują zróżnicowaną rozrywkę, ich portfolio obejmują produkcje z wielu obszarów tematycznych, m.in. rozgrywki strategiczne, logiczne, sportowe, edukacyjne, ale także ekonomiczne. Te ostatnie, nazywane potocznie tycoonami (z ang. potentat) coraz częściej pojawiają się jako stały element fabuły popularnych tytułów. W grach tycoon odbiorca może zostać właścicielem firmy, zarządcą miasta, starożytnym wodzem, a nawet famerem.
Pierwsze tycoony były symulacyjnymi grami naukowymi, które wykorzystywano na uniwersytetach, m.in. Intopia z 1963 r., czy Lemonade Stand z 1973 r. Drugi tytuł przeniesiono w 1979 r. na komputery osobiste. Można przyjąć tę datę za początek historii tycoon jako produkcji dostępnej dla każdego gracza. Lata świetności rozgrywki przypadają jednak na lata 90-te. To właśnie wtedy MicroPose wydał w 1990 r. produkcję Sid Meier’s Railroad Tycoon, która szybko zyskała rzeszę fanów. Na podstawie tytułu, powstała seria strategiczno-ekonomiczna, do której dołączyły kolejno: Railroad Tycoon Deluxe w 1993 r., Railroad Tycoon II w 1998 r., Railroad Tycoon 3 w 2003 r., oraz Sid Meier’s Railroads! w 2006 r.
– Myślę, że aktualnie mamy do czynienia z pewnego rodzaju renesansem tycoonów. Mam wrażenie, że do niedawna fani tego rodzaju rozgrywki byli skazani na ciągłe powroty do klasycznych tytułów. Wydano jednak wiele nowych produkcji, w tym remaki, które obejmują nowe spojrzenie i świeże pomysły. Gry, takie jak Two Point Hospital, Factorio czy Cities Skylines na nowo rozpaliły wyobraźnię wirtualnych managerów – komentuje Tomasz Sobiecki, prezes Manager Games.
Wyzwanie, z którym muszą zmierzyć się gracze podczas rozgrywki, obejmuje kierowanie firmą transportową, oferującą przewóz towarów oraz ludzi koleją. Gracz zarządza finansami i infrastrukturą – może budować linie kolejowe, stacje, inwestować w pociągi oraz decydować o liczbie dołączonych wagonów, czy stacji. W pierwszym tytule z tej serii, tzn. Sid Meier’s Railroad Tycoon gracz miał do dyspozycji 1 mln dolarów, z czego połowa kwoty była pozyskana w ramach kredytu.
Obecnie, producenci gier, coraz częściej powracają do mechaniki tycoon i realizują projekty, w których pojawia się zarządzanie: obiektami, finansami, ludźmi.
– Popularność gatunku tycoon od lat utrzymuje się na wysokim poziomie. W portfolio tego rodzaju gier możemy znaleźć wiele jakościowych produkcji. Obecnie obserwujemy wzrost zainteresowania tycoonami. Wpływ na to ma niewątpliwie coraz większa popularność urządzeń mobilnych, które są dla nich doskonałym nośnikiem. Myślę, że w perspektywie długoterminowej gatunek ten będzie ewoluował i obejmie również inne platformy – dodaje Paweł Kozakowski, prezes Woodland Games.
Na platformie Steam dostępnych jest ponad 500 gier o charakterze strategicznym. Dlaczego tak bardzo dążymy do władzy i chętnie gramy w tytuły tycoon?
W naturze człowieka leży zwiększanie posiadanych zasobów oraz chęć umacniania swojej pozycji. Ludzie realizują swoje ambicje poprzez objęcie ważnego stanowiska zawodowego, rozwój własnego biznesu, czy kreowanie sytuacji, w których mogą odgrywać dominującą rolę. Dzięki grom tycoon każdy, niezależnie od swojej rzeczywistej pozycji, może zostać liderem. Rozgrywki tego typu nie tylko umożliwiają realizację marzeń, ale co więcej odgrywają ważną funkcję edukacyjną poprzez rozwój strategicznego myślenia.
– Produkcje z gatunku tycoon często dzielą się na dwa typy: gry z samym trybem sandbox, jak np. Oxygen Not Included, Fallout Shelter i trybem fabularnym, np. Frostpunk. W naszej autorskiej produkcji – Hell Architect, którą przygotowujemy w wersji na PC i Nintendo Switch oferujemy oba. W rozgrywce zastosowano trzy scenariusze, z których każdy zapewni 1-3 godziny gry oraz tryb sandbox, dzięki któremu gracz będzie mógł rozbudowywać swoje własne piekło, wykorzystując obiekty, takie jak elektrownia, stołówka, kapliczki i maszyny cierpień. Premierę Hell Architect planujemy na komputery stacjonarne oraz na konsolę Nintendo Switch do końca drugiego kwartału br. Nie wykluczamy, że wcześniej udostępnimy graczom prolog gry. Inspiracją do realizacji Hell Architect była znana seria tycoon Dungeon Keeper – mówi Paweł Kozakowski, prezes Woodland Games.
– W naszych produkcjach staramy się umieścić wiele elementów charakterystycznych dla mechaniki typu tycoon, które czynią grę atrakcyjną i powodują, że gracze chętnie wybierają właśnie ten rodzaj rozgrywki. W Car Mechanic Manager 2022 będziemy mieli okazję wcielić się w rolę właściciela warsztatu samochodowego i w drodze do sukcesu sprawdzić swoje siły na wielu płaszczyznach zarządzania. W grze będziemy rozbudowywać warsztat, kupować nowe narzędzia i zarządzać pracownikami. Zmierzymy się także z wieloma zmiennymi, które mają wpływ na potrzeby klientów i funkcjonowanie naszego biznesu. Podobna filozofia przyświeca Drill Deal – Oil Tycoon. Oprócz liczenia wydobytych baryłek sprawdzimy się w roli budowniczego i kadrowego. Naszym zadaniem będzie skonstruowanie jak najlepiej funkcjonującej platformy wiertniczej. Będziemy musieli skupić się nie tylko nad zwiększeniem produkcji, ale także nad zapewnieniem jak najlepszych warunków naszym pracownikom. Przy stawianiu budynków będziemy musieli wziąć pod uwagę otoczenie i korzystać z bonusów, jakie oferuje ich odpowiednie sąsiedztwo, ale także radzić sobie z przeciwnościami losu, m.in. ekologami, piratami, pożarem i katastrofami naturalnymi – dodaje Tomasz Sobiecki, prezes Manager Games.
Tytuły tycoon charakteryzuje jednoosobowa rozgrywka, którą gracz rozpoczyna z niewielkimi zasobami finansowymi. Następnie, pokonując kolejne szczeble kariery i gromadząc majątek, może zostać wirtualnie nawet milionerem. W fabule produkcji tycoon, zawodnik decyduje o przebiegu akcji, może dążyć do zgromadzenia określonych zasobów lub grać bez konkretnego celu. Nie każdy tytuł tego rodzaju jest jednak uzależniony od finansów.
– Gry tycoon mają grono swoich wiernych fanów. Tego typu produkcje są bardziej wymagające dla graczy, ale jednocześnie stanowią źródło przyjemnej rozrywki dla osób lubiących kontrolę nad biznesem czy organizacją. Myślę, że za sprawą nowych i ciekawych tytułów powodzenie tycoonów zwiększy się jeszcze bardziej – podsumowuje Tomasz Sobiecki, prezes Manager Games.