Dziś zawędrowaliśmy na drugi koniec Europy sprawdzając, jak wygląda prowadzenie biznesu w sieci w gorącej Hiszpanii.
Czy w Hiszpanii trudniej jest otworzyć działalność gospodarczą niż w Polsce? Jak wygląda proces otwierania firmy w tym kraju? Czy jego mieszkańcy płacą niższe podatki niż w Polsce? Na te pytania staramy się znaleźć odpowiedź pokazując koszty, zwyczaje i przepisy prawne związane z otwieraniem e-sklepu w Hiszpanii.
Formalności. Trudniej niż w Polsce
Otwierając sklep internetowy w Hiszpanii trzeba zmierzyć się z rodzimą biurokracją, a nie do końca sprzyja ona przedsiębiorcom. Podczas, gdy w Polsce promowane jest tzw. „jedno okienko”, w którym jednego dnia załatwić można wszystkie formalności, w Hiszpanii całkowita rejestracja firmy trwa zazwyczaj 2 – 3 dni.
Najprostszą formą działalności w Hiszpanii umożliwiającą prowadzenie sprzedaży internetowej jest samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej. W tym przypadku przedsiębiorca, podobnie jak w Polsce, za zobowiązania firmy odpowiada własnym majątkiem.
By dopełnić formalności niezbędne jest złożenie wszystkich wymaganych dokumentów. Przede wszystkim firmę należy zgłosić do rejestru handlowego Hancienda, w którym oprócz danych firmy określić należy rodzaj podatku, który będzie opłacany oraz wskazać rodzaj prowadzonej działalności. W Hiszpanii odpowiednikiem polskiego NIP-u jest numer dowodu osobistego – to nim przedsiębiorcy posługują się w celach identyfikacyjnych.
Każdy nowy przedsiębiorca musi też zagłosić firmę do Seguridad Social, który jest odpowiednikiem polskiego ZUS-u. Ma na to 30 dni od momentu rejestracji w urzędzie handlowym. Dodatkowo jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na jednoosobową działalność, musi zgłosić się również do RETA (Régimen Especial de Trabajadores Autónomos), czyli spisu jednoosobowych działalności gospodarczych.
Sprzedawcy, którzy chcą prowadzić działalność handlową również za granicą mają obowiązek zgłoszenia tego faktu do Registro de Operadores Intracomunitarios. Z kolei wszystkich działających w hiszpańskim e-commerce przedsiębiorców obowiązuje również nakaz zapisania się do Agencia Espanola de Proteccion de Datos, czyli hiszpańskiej Agenci Ochrony Danych.
W załatwieniu wszystkich formalności związanych z założeniem działalności w Hiszpanii pomagają biura rachunkowe. Koszt przygotowania niezbędnych dokumentów i zarejestrowanie firmy to około 100 euro. Działalność jest rejestrowana przez Internet z wykorzystaniem cyfrowego podpisu. Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do regularnego rozliczania się z osiągniętych dochodów przez składanie dokumentów księgowych do Agencia Tributaria.
Koszty działalności
Każdy przedsiębiorca co miesiąc musi płacić 264,44 euro. W Hiszpanii preferencyjne warunki mają mężczyźni poniżej 30. roku życia oraz kobiety poniżej 35. roku życia. Przez pierwsze pół roku prowadzenia działalności opłacają jedynie 20% wspomnianej kwoty, przez kolejne – 50% kwoty, przez pierwsze 3 miesiące drugiego roku działalności 70% kwoty. Dopiero po tym okresie zobowiązani są uiszczać pełną opłatę.
Ponadto każdy przedsiębiorca płaci podatek VAT i podatek dochodowy od osób fizycznych, tzw. I.R.P.F. (Impuesto Rendimiento Personas Físicas). Opcjonalnym kosztem są usługi księgowe. Za 100 euro miesięcznie można otrzymać pełną obsługę księgową firmy. Biura księgowe zajmują się również pomocą w zdobyciu dofinansowań dla przedsiębiorców. Koszt obsługi to 10% – 15% kwoty dofinansowania. Co ciekawe – przedsiębiorcy w Hiszpanii ze względu na panujący w kraju kryzys mają bardzo ograniczone możliwości pozyskiwania rozmaitych dotacji. Oferowane są stosunkowo rzadko i tylko w wybranych regionach.
Biznes w sieci
Sam proces tworzenia sklepu internetowego wygląda podobnie, jak w Polsce. W Hiszpanii działają liczne agencje interaktywne, które oferują tworzenie sklepów internetowych. Najpopularniejszymi z proponowanych rozwiązań są Magento i Prestashop. Ceny kształtują się podobnie, jak w Polsce. Skorzystać można również z popularnych platform, na których łatwo można samodzielnie stworzyć i uruchomić sklep internetowy. Średni koszt stworzenia sklepu to 4000 euro. Dodatkowo, co miesiąc właściciele sklepów stworzonych dzieki takim platformom muszą ponieść opłatę zależną od ilości wejść na stronę od 70 do 180 euro.
Każdy właściciel sklepu internetowego ma obowiązek informowania klienta o aktualnym stanie jego zamówienia i przysługujących mu prawach, m.in. prawie odstąpienia od umowy. Podobnie, jak w Polsce obowiązkowe jest zamieszczenie na stronie internetowej informacji o Cookies i polityce prywatności. Osoby działające w e-commerce muszą również pamiętać o spełnieniu wymogów określanych przez przepisy prawa konsumenckiego.
Katarzyna Stranc
E-commerce Manager MulierStore
Od kilku lat współtworzy MulierStore.com – sklep internetowy z markowymi zegarkami działający m.in. w Hiszpanii i w Polsce. Prywatnie pasjonatka mody i nowoczesnego designu.
Zdjęcie główne artykułu stocksnap.io/user/ali_brass