Lufthansa Innovation Hub wyróżniła 150 firm oferujących nowe rozwiązania w zakresie transportu. Hyper Poland otrzymał wyróżnienie w kategorii „Short-haul Travel” (dystans do 500 km).
Na liście niemieckiego think-thanka znalazła się także polska firma Blinkee.city, którą wyróżniono w kategorii „Urban Mobility” (dystans do 20 km).
W zestawieniu pojawiły się też takie firmy jak SpaceX czy BlaBlaCar.
Katarzyna Foljanty, dyrektor ds. rozwoju marki oraz współzałożycielka Hyper Poland, mówi, że startupem interesują się operatorzy kolejowi z Europy i Azji. Rozwiązanie od Hyper Poland bliskie jest także linii rozwojowej Lufthansy, która łączy przeloty samolotem z przejazdami koleją na krótkich dystansach.
Co to jest hyperloop?
Hyperloop to środek transportu, który umożliwia przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością. Koncepcja jest połączeniem pociągu i samolotu. Pojazd pozwoli na podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku.
Technologia, którą opracował Hyper Poland składa się z trzech etapów: magrail (300-415 km/h), hyperrail (600-1000 km/h) oraz hyperloop (1200 km/h).
Kapsuła przemieszcza się w specjalnie skonstruowanej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów. Dzięki temu zredukowany jest opór powietrza.
Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem. Wykorzystuje magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne.
Hyper Poland przystosował istniejące, zwykłe tory kolejowe na potrzeby lewitujących, magnetycznych pojazdów kolejowych.
Dzięki opracowanej technologii już w istniejących korytarzach kolejowych będą mogły poruszać się zamiennie zwykłe pociągi oraz pociągi magnetyczne. To rozwiązanie okazuje się tańsze niż pierwszy plan, który zakładał budowę od podstaw infrastruktury próżniowej.
System ostrzegający maszynistów
Ostatnio informowaliśmy także o nowej usprawnieniu opracowanemu dla tradycyjnego kolejnictwa.
PKP Energetyka wraz z SSK Rail opracowali system, który ostrzega o przeszkodzie na torach. Może też uratować życie tym, którzy utkną między rogatkami.
Nowy system analizuje obraz z kamer zainstalowanych na sieci kolejowej i ostrzega maszynistę, że zbliża się np. do sygnału “stój”. Informuje także o przeszkodach na torach, zwłaszcza wtedy, kiedy pociąg zbliży się do przejazdu.
Dzięki obrazowi z kamer ostrzeże maszynistów jeśli np. kierowca utknie między rogatkami. Kierujący pociągiem dostanie sygnał o takim zdarzeniu, zanim zobaczy przejazd, więc będzie miał więcej czasu na hamowanie. W ten sposób uniknie się wiele tragicznych wypadków.
Fot.mat.pras. Hyper Poland