Opracowane przez firmę Infermedica narzędzie COVID-19 Risk Assessment pomaga pacjentom otrzymać wstępną diagnozę i szybką ocenę ryzyka związaną z zakażeniem koronawirusem.
Pacjent opisuje swoje objawy, a system zadaje pytania diagnostyczne i ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia zakażenia koronawirusem oraz występowania innych chorób. W zależności od stanu zdrowia pacjenta, system rekomenduje też następne kroki.
Infermedica w swoich rozwiązaniach do wstępnej diagnozy wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji oraz zaawansowane techniki uczenia maszynowego. W przypadku oceny ryzyka związanej z koronawirusem, polska firma bazuje przede wszystkim na stale aktualizowanych wytycznych WHO, a w zakresie kolejnych kroków – na bieżących zaleceniach i regulacjach wprowadzanych lokalnie przez rządy i organizacje medyczne.
Narzędzie COVID-19 Risk Assessment jest dostępne za darmo. Pacjenci mogą z niego skorzystać m.in. w dedykowanej aplikacji Symptomate.com. Infermedica wprowadziła nowe rozwiązanie do wszystkich swoich produktów, z których korzystają dostawcy usług medycznych, sieci klinik oraz publiczne systemy opieki zdrowotnej.
Obecnie COVID-19 Risk Assessment obsługuje blisko 20 języków (w tym m.in. polski, angielski, chiński (uproszczony) i hiszpański). Narzędzie jest też dostępne jako darmowy widget, który każdy może samodzielnie osadzić w już istniejących stronach i aplikacjach internetowych. Widget jest dostępny nie tylko dla obecnych partnerów Infermedica, ale dla każdej osoby, instytucji lub firmy, która szuka narzędzia do wstępnej diagnostyki ryzyka zakażenia koronawirusem.
Z COVID-19 Risk Assessment korzystają już m.in. duże firmy ubezpieczeniowe, szpitale i systemy ochrony zdrowia, firmy z branży telemedycyny, a także portale z informacjami dla pacjentów. Wśród nich m.in. PZU Zdrowie, amerykańsko-kanadyjski Global Excel i słowacka Dovera. Narzędzie firmy Infermedica udostępnił też za darmo swoim użytkownikom portal GdziePoLek.pl.
– Zdecydowaliśmy się w pełni zaangażować i jak najlepiej wykorzystać naszą technologię oraz umiejętności w tym trudnym czasie. Naszym celem jest pomaganie pacjentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących tego, gdzie, kiedy i jak leczyć ich problemy zdrowotne. W ten sposób chcemy przyczynić się do choć częściowego zmniejszenia obciążenia publicznych i prywatnych systemów opieki zdrowotnej, oszczędzając ich cenne zasoby dla tych, którzy najbardziej ich potrzebują – mówi Piotr Orzechowski, CEO Infermedica.
– Kiedy sytuacja epidemiologiczna w Polsce, związana z koronawirusem, zaczęła się pogarszać, uruchomiliśmy ogólnopolską infolinię. Wszyscy Polacy mogą tu zadzwonić i jeśli mają obawy związane z koronawirusem, uzyskać bezpłatną poradę telemedyczną. Od połowy marca wspieramy także infolinię informacyjną NFZ, związaną z koronawirusem. Na obu tych infoliniach oraz na naszej głównej, dla klientów PZU Zdrowie, pacjenci pytają o wiele spraw, związanych z epidemią. Bardzo dużo pytań dotyczy objawów i sposobu zachowania, jeśli mamy podejrzenia, że możemy być zainfekowani COVID-19. Dlatego propozycja Infermedica wydała się nam bardzo interesująca. Umieściliśmy już nową wersję Symptom Checkera na naszym portalu, za chwilę narzędzie będzie dostępne dla wszystkich Polaków na naszych stronach internetowych. Pozwoli to części pacjentów na uzyskanie zdalnie informacji o tym, czy ich objawy mogą być niepokojące w kontekście koronawirusa, da rzetelną informację i wskazówki do dalszego postępowania. W sytuacji, kiedy objawy pacjenta będą niepokojące, pozwoli na szybkie przejście do telekonsultacji i uzyskanie porady lekarskiej – mówi Sebastian Tabaka, Członek Zarządu PZU Zdrowie.