Innowacja to kluczowa umiejętność pracownika przyszłości

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Innowacja to kluczowa umiejętność pracownika przyszłości

Udostępnij:

Innowacyjne myślenie stanie się jedną z najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Tak wynika z raportu „The Future of Jobs Report” opracowanego przez analityków Światowego Forum Ekonomicznego*. Dlaczego innowacyjność to kompetencja przyszłości?
Fot: Pixabay

Czym jest innowacyjność u pracowników?

Innowacyjność to nie nowe technologie czy genialna kreatywność, tylko wprowadzenie do biznesu nowej wartości, czasem za pomocą prostych rozwiązań. To użycie czegoś, co już znamy w nowym kontekście. A to prowadzi do wypracowania nieszablonowych rozwiązań.

– Świat bardzo szybko się zmienia i granice pomiędzy poszczególnymi branżami się zacierają. Dlatego tak ważne jest umiejętność szukania na zewnątrz pomysłów, pożyczania ich i adaptowania do swojej firmy. Zgadzam się ze Scottem D. Anthony, który w książce „Eat, Sleep, Innovate” podkreśla, że podstawą innowacji jest upraszczanie tego, co skomplikowane, i czynienie drogiego przystępnym. Pewne procesy możemy przyspieszyć za pomocą technologii, ale sztuczna inteligencja nie wymyśli za nas nieszablonowego rozwiązania w biznesie – mówi Zuzanna Mikołajczyk, strateżka i trenerka innowacji.

Ważnym aspektem innowacyjności jest umiejętność obserwowania i rozmawiania z potencjalnymi odbiorcami innowacji. Dlatego we wspomnianym raporcie w TOP10 najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości znalazł się szereg innych umiejętności miękkich, które są istotne w kontekście innowacyjności. Mowa o współpracy, dzielenia się wiedzą, aktywnym uczeniu się czy umiejętności negocjacji.

Innowacyjny pracownik to najcenniejszy zasób w biznesie

Firmy chcące budować rynkową przewagę powinny przede wszystkim inwestować w pracowników, którzy są gotowi szukać nowych dróg. Takich, którzy potrafią uważnie obserwować zmiany na rynku czy w zachowaniach konsumentów i na tej podstawie opracować nieszablonowe rozwiązania.

– Ostatni okres związany z pandemią pokazał, jak wielką moc ma wprowadzanie innowacji w biznesie. Wygrały firmy, które wypracowały nową formułę działania i dały klientom to, czego naprawdę potrzebują. Na przykład firma Rebel Tang stworzyła portal, dzięki któremu można prowadzić w 100% wirtualną restaurację, a firma Wojas zmodyfikował ofertę na potrzeby dotarcia do nowej grupy klientów – wojska – i jako pierwsza polska firma wygrał przetarg na obuwie dla NATO – mówi Zuzanna Mikołajczyk.

To pokazuje, że innowacją wcale nie musi być odkrycie naukowe. To mogą być rozwiązania, które są odpowiedzią na konkretny problem klienta, a jednocześnie zapewniają firmie wzrost.

Jak pracowników zamienić w innowatorów?

– Innowacyjność to nie umiejętność zarezerwowana dla wybitnych jednostek. To umiejętność, którą może rozwinąć w sobie każdy z nas. Trzeba jednak popracować nad zmianą zachowań pracowników i zachęcić ich do wyjścia poza schemat. Innowacja to nie jest przebłysk geniuszu tylko dyscyplina taka jak inne – tłumaczy Zuzanna Mikołajczyk.

Dobrym przykładem jest Amazon, który zachęca swoich managerów, aby rezygnowali ze standardowych prezentacji podczas pracy nad nowym produktem. Zamiast tego mają napisać komunikat prasowy, jaki mógłby pojawić się w przyszłości podczas premiery produktu. Dzięki temu zespół nie koncentruje się na pomysłach, tylko na rozwiązaniach dla klienta, a to jest droga do projektowania innowacji.

Jakie zachowania pracowników wspierają innowacyjny rozwój firmy?

  • Kwestionowanie statusu quo i konsekwentne szukanie sposobów na usprawnianie wykonywanych przez siebie zadań;
  • Ukierunkowanie na głębsze zrozumienie klientów oraz interesariuszy;
  • Sprytne wykorzystanie swojej wiedzy specjalistycznej bez przekonania o własnej nieomylności;
  • Otwartość na zmiany, testowanie oraz eksperymentowanie;
  • Proaktywne szukanie i wykorzystywanie zasobów;
  • Decyzyjność i gotowość do podjęcia rozsądnego ryzyka.

* Raport Future of Jobs