Rozmawiamy z Gosią Bartuś i Marcinem Rogowskim – organizatorami konferencji Inspiring SoluTions 5.0, która odbędzie się już w dniach 26-28 marca 2012 w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Czym będzie Inspiring Solutions 5.0?
Gosia: Piątą edycją konferencji o zastosowaniu IT w biznesie. Za tym może nieco enigmatycznym sformułowaniem kryją się 3 dni warsztatów poświęconych czterem ścieżkom tematycznym: Nowe Technologie w Marketingu, Narzędzia IT dla Managerów, Innowacje i Start-upy. Warsztaty prowadzone będą przez przedstawicieli firm takich jak Oracle, K2, e-point, Google, IBM, MicroStrategy, Procter&Gamble, ARBOinteractive. Ścieżka Start-upowa jako, że utworzona po raz pierwszy w tym roku, na razie jest jeszcze niespodzianką, mogę jednak zdradzić, że poświęcimy jej dużo uwagi – także dodatkowe, poza warsztatowe jednostki.
O czym nie można zapominać, Inspring SoluTions to także miejsce spotkań i wymiany opinii studentów z całej Polski, zainteresowanych tematyką konferencji.
Marcin: Warto zauważyć, że podczas konferencji nie skupiamy się na konkretnych rozwiązaniach czy technologiach, na ideach i trendach kształtujących rynek i inspirujących przyszłe społeczeństwa. Nie wnikamy szczegółowo w to, czy data warehouse korzysta z SQL czy też NoSQL, czy e-commerce śmiga na Ruby lub PHP. Niemniej gorąco zapraszamy także studentów politechnik. Może nie nabędą u nas nowych umiejętności twardych, ale wierzymy, że biznesowy punkt widzenia będzie dla nich ciekawy.
G: Ponadto spotkanie się studentów uczelni ekonomicznych i politechnik, znajdujących wspólny mianownik w naszej konferencji, jest naszym zdaniem czymś potrzebnym i ważnym.
Tym razem szczególną uwagę chcecie poświęcić przede wszystkim technologiom mobilnym. Dlaczego właśnie ten temat? Łatwo było się na niego zdecydować?
M: Co roku staramy się podkreślić jeden z aktualnych trendów IT, które właśnie zmieniają rzeczywistość wokół nas. Podczas zeszłorocznej, czwartej edycji był to cloud computing. Teraz zdecydowaliśmy się na mobile, z dwóch powodów. Po pierwsze, Mobile stanowi naturalną konsekwencję cloud computingu, nie byłoby rewolucji smartphonów i tabletów bez całego zaplecza w chmurze. Po drugie, w przeciwieństwie do innych trendów redefiniujących obecnie rzeczywistość IT, takich jak Big Data, Social, ERA post-PC, ten wydawał się najświeższy, a zarazem bliski większości studentów prawie ciągle mających telefon w dłoni.
Które trendy mobilne wydają Wam się obecnie najciekawsze i przede wszystkim najbardziej obiecujące biznesowo w najbliższym czasie?
M: Z zainteresowaniem śledzimy nowe pomysły marketingowe, jak wykorzystanie Augmented Reality, hype wokół usług pozwalających się check-inować, czy powoli wchodzącą do szerszej świadomości grywalizację. Staramy się, aby choć część z najgorętszych tematów pojawiła się podczas naszych warsztatów. Na pewno nie zabraknie ciekawych zagadnień jakimi są rozwój rynku tabletów i wynikająca z tego kanibalizacja sprzedaży laptopów oraz świadomość bi-polaryzacji rynku pomiędzy systemy Android i iOS.
Jakie jest podejście środowisk studenckich do możliwości założenia własnego biznesu (np. internetowego startupu)?
M: Ostrożne, choć mam wrażenie że coraz więcej naszych kolegów i koleżanek myśli o tym poważnie. Na sytuację na naszej uczelni, SGH, ma wpływ fakt, iż w Warszawie łatwiej o pracę w międzynarodowej korporacji. Inaczej sprawa ma się na przykład w Krakowie, gdzie niedawno śledziliśmy interesujący Startup Weekend. Tam, o wielkie firmy ciężej, stąd też praca w startupie, czy założenie własnego stają się bardzo interesującymi alternatywami. Niedocenianym aspektem w środowisku studenckim pozostaje nadal rola i waga szeroko rozumianego Business Intelligence w rozwoju oraz wpływ umiejętności zrozumienia danych na wycenę start-upu. Wiele osób myśląc „start-up”, skupia się nadal wyłącznie na bardziej marketingowych aspektach jak pomysł, pitchowanie, hackatony. A szkoda. BI w start-upach może być bardzo ciekawym pomysłem na karierę, zwłaszcza dla studentów kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne.
Z czym kojarzy Wam się słowo „przedsiębiorczość”?
G: Dla nas, jako organizatorów Inspring SoluTions, osoba przedsiębiorcza to taka, która interesuje się technicznymi nowinkami, ponieważ widzi ich ogromny potencjał. I nie tyle potencjał, ale nawet fakt, że w dzisiejszych czasach ciężko się bez technologii obejść. Wśród mnogości nowych rozwiązań, potrafi dostrzec te, które mają sens z punktu widzenia biznesowego, dzięki którym można sprawniej i łatwiej stworzyć własną firmę bądź ją rozwijać. To też osoba, która doskonale czuje się na pograniczu świata techniki oraz biznesu i bez względu na to, czy ukończyła szkołę techniczną czy ekonomiczną, z łatwością porozumiewa się z drugą stroną i, co ważne, rozumie ją. To w końcu osoba, która sama rozwija pewne rozwiązania, wprowadza lub jest inicjatorem innowacji.
Dlaczego warto być na Inspiring Solutions 5.0?
G: Organizacja konferencji trwa pół roku. Przez ten czas starannie dobieramy tematykę, dbamy wraz z naszymi Partnerami Korporacyjnymi, aby tematy warsztatów były ciekawe dla studenta i niosły dla niego jak największą wartość dodaną. Niezaprzeczalnym faktem jest to, że nasi Prelegenci to specjaliści w swojej branży, a nasza konferencja jest wyjątkową okazją nie tylko uczestnictwa w warsztatach przez nich prowadzonych, ale i nawiązania z nimi kontaktu.
Co więcej, dbamy także o organizację wydarzeń integrujących uczestników naszej konferencji, a więc studentów uczelni ekonomicznych i technicznych z całej Polski. Mam tu na myśli m.in. bankiet, na który zapraszamy także naszych Prelegentów.
Podsumowując, jest to wyjątkowe miejsce spotkań i wymiany opinii, a także szczególna szansa dla studenta, który kiedyś pragnie mieć swój start-up lub zajmować wysokie stanowisko w jakiejkolwiek firmie – podczas Inspiring SoluTions przekazywana jest wiedza, której nie sposób zdobyć podczas zajęć akademickich, a która jest niezwykle przydatna. Oczywiście w trzy dni nie można nauczyć wszystkiego – nasze hasło to: „Motywujemy, uczymy, inspirujemy!”, bo chcemy dać wiedzę, ale też motywować i inspirować studentów do rozwijania jej w zakresie zastosowania IT w biznesie.
Dziękuję za rozmowę!