Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Efekt marca 2020
W marcu 2020 w ciągu jednego tygodnia, zupełnie niezależnie od siebie, doszło do trzech wydarzeń, które łącznie zapoczątkowały lawinę zmian dla Pora na Pola. Wystartowaliśmy z rundą inwestycyjną, ogłoszono narodową kwarantannę oraz otrzymaliśmy długo wyczekiwany grant na innowacyjne prace badawczo – rozwojowe. To wszystko spowodowało, że w trybie przyspieszonym budowaliśmy strukturę firmy, zwiększyliśmy nasze moce przerobowe i profesjonalizowaliśmy się.
Zmiany na rynku e-grocery
Według wstępnych danych rynek dostaw zakupów żywności do domów (e-grocery) w ramach zakupów spożywczych ogółem zwiększył się w roku 2020 o co najmniej 60%, gdzie wcześniej rósł o kilkanaście procent rok do roku. Mamy więc do czynienia ze skokowym wzrostem, który przyspieszył rozwój rynku o około 2 lata. Wakacyjny okres rozluźnienia restrykcji wskazuje na to, że duża część tego wzrostu jest zmianą, która nie jest spowodowana chwilową niepewnością, a po prostu jest zmianą przyzwyczajeń konsumenckich. Z jednej strony więc mamy rozwijający się rynek, z drugiej strony cieszy nas to, że w 2020 nasz wzrost przychodów rok do roku był kilkakrotnie większy niż wzrost przychodów całego rynku, co oznacza, że zajmujemy na nim coraz lepszą pozycję.
Nagrody
Rok 2020 to także rok nagród i zwrócenia uwagi kraju na Pora na Pola. Zostaliśmy laureatem Rankingu Odpowiedzialnych Firm organizowanego przez Kozminski Business Hub w kategorii: “Startup pozytywnego wpływu”. Ponadto za idee skupione wokół Pora na Pola zostałem laureatem rankingu 50. najbardziej kreatywnych osób w biznesie w roku 2020 według magazynu Brief.
Plan na 2021
W pierwszym kwartale 2021 przeprowadzimy nową rundę inwestycyjną. Spodziewamy się, że z racji na zainteresowanie inwestycjami w rynek e-commerce oraz na nasze wyniki z roku 2020, pozyskanie kapitału przebiegnie bardzo szybko i będziemy mogli dalej dynamicznie realizować nasze cele, do których w tym roku należą przede wszystkim: wdrożenie w przedsiębiorstwie wyników prac badawczo-rozwojowych, start aktualnie opracowywanej nowej platformy zakupowej z kanałem subskrypcyjnym sprzedaży oraz zmiana modelu logistycznego funkcjonowania dostaw, abyśmy mogli szybciej i na większą skalę obsługiwać dostawy tradycyjnej żywności prosto od regionalnych wytwórców.
–
Autor: Adrian Piwko, założyciel i prezes zarządu Pora na pola.