Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Mimo ciężkiej sytuacji epidemiologicznej zarówno w kraju jak i na świecie, ten okres okazał się wyjątkowy dla spółki, która w październiku postanowiła zmienić swoją nazwę i z Hyper Poland stać się Nevomo.
Firma od blisko 3 lat zajmuje się rozwojem technologii magrail, która ma zrewolucjonizować dotychczasową kolej konwencjonalną. Poprzez swoje rozwiązania chcą przystosować obecną infrastrukturę kolejową do pojazdów poruszających się z prędkością nawet 550 km/h. Dzięki działaniom podjętym w 2020 roku Kolej Dużych Prędkości oparta o lewitację magnetyczną oraz silniki liniowe coraz bardziej staje się faktem.
Sukces crowdfundingu udziałowego w dobie pandemii
Po pierwszych sukcesach z 2019 roku, gdzie poprzez platformę Seedrs udało nam się zebrać ponad 330 tys. euro, postanowiliśmy przystąpić do drugiej rundy finansowej w podobnej formule. Nasz pierwotnie zakładany cel – 451 500 euro został osiągnięty po 10 dniach, a finalnie znacznie przekroczony. Czas naszej zbiórki przypadł na sam początek rozpowszechniania się wirusa, co mogło stanowić wyzwanie w realizacji wyznaczonych celów. Jednak przeprowadzona przez nas szeroko zakrojona kampania informacyjna doprowadziła do sukcesu. Warto podkreślić, że platforma Seedrs jest obecnie w trakcie fuzji z Crowdcube, dzięki której powstanie największy tego typu podmiot na świecie. Daje to doskonałe perspektywy dla inwestorów, szczególnie w zakresie płynności – do tej pory Seedrs był liderem rozwoju rynku wtórnego, umożliwiającego obrót udziałami prywatnych firm przed „exitem”.
– Rozpoczynając kampanię, nie sądziliśmy, że jej końcówka przypadnie na tak trudny okres. Mimo to przystąpiliśmy do konsekwentnej realizacji założonej przez nas strategii, która obejmowała zarówno promocje naszego crowdfundingu, jak i edukację potencjalnych inwestorów. Wszystkie te działania doprowadziły do sukcesu, jakim było zgromadzenie ok. pół miliona euro na dalsze badania i rozwój naszej technologii. Ta runda finansowa pozwoliła nam po raz kolejny zweryfikować potencjał naszego rozwiązania w oczach międzynarodowych inwestorów indywidualnych – komentuje Kasia Foljanty, Współzałożycielka i Dyrektorka ds. Marketingu Nevomo.
Wkład w europejską politykę
Na początku lutego w Brukseli zapadły ważne decyzje odnośnie implementacji technologii hyperloop na terenie Europy. – Nasza firma, wraz z czołowymi przedstawicielami tego sektora – Hardt Hyperloop, TransPod oraz Zeleros, bierze udział w opracowywaniu międzynarodowych standardów w zakresie technologii ultraszybkiego transportu. Działania tych podmiotów doprowadziły do powstania Wspólnego Komitetu Technicznego – JTC 20, którego celem jest stworzenie jednolitych ram formalnych dla nowego systemu transportu w Europie. Zainteresowanie standardami dla nowych środków transportu wyraźnie zgłasza też Komisja Europejska, dla której koncepcja ultraszybkiego transportu jest obiektem coraz poważniejszych rozmów. Stopniowo zaczyna się ona wręcz stawać się obszarem konkurencji o dominację w nowym, innowacyjnym sektorze pomiędzy Europą a USA. W najbliższej perspektywie budżetowej UE projekty dotyczące rozwoju kolei nowej generacji będą mogły liczyć na solidne wsparcie – wskazuje Michał Litwin, dyrektor ds. strategii Nevomo.
Testy innowacyjnej technologii
Pozyskane w I połowie roku środki zostały przeznaczone na zaawansowane prace badawcze i rozwiązywanie wyzwań technicznych związanych z implementacją kolei magnetycznej w istniejących korytarzach transportowych,.
– Dzięki dofinansowaniu z NCBR oraz pozyskaniu funduszy od inwestorów mogliśmy kontynuować rozwój technologii napędu i zawieszenia dla systemu magrail. Rok 2020 przybliżył nas do rozwiązań, które w niedalekiej przyszłości mogą posłużyć jako jeden z chętniej wybieranych środków transportu. W tym momencie jesteśmy w trakcie uruchamiania przejazdów testowych na torze średnioskalowym, jesteśmy również w trakcie zaawansowanych przygotowań do wejścia na tor pełnoskalowy w 2021 roku. – wskazuje Paweł Radziszewski, CTO Nevomo.
Rok pełen partnerstw
Po owocnej współpracy, która doprowadziła do powstania JTC 20 postanowiliśmy jeszcze bardziej otworzyć się na współdziałanie z innymi podmiotami. W czerwcu podpisaliśmy porozumienie o partnerstwie z hiszpańską firmą IDOM, która jest globalnym liderem w dziedzinie projektowania i analiz infrastrukturalnych.
– Doświadczenie IDOM z zakresu projektowania linii kolejowych dużych prędkości będzie nieocenionym wsparciem przy realizacji studiów wykonalności dla konkretnych wdrożeń naszego projektu. – dodaje Przemysław Pączek, CEO spółki. – Już teraz prowadzimy zaawansowane rozmowy z kilkoma europejskimi podmiotami, zainteresowanymi realizacją pilotażu a następnie komercyjnym wdrożeniem technologii magrail. Spodziewamy się, że przełom roku oraz pierwszy kwartał 2021 przyniesie kolejne partnerstwa przybliżające wdrożenia technologii magrail i hyperloop.
– Stawiając na stały rozwój i poszerzanie kompetencji naszego zespołu, zaprosiliśmy do współpracy dyrektora generalnego Transrapid Maglev w Szanghaju, który odpowiadał za zbudowanie w rekordowo krótkim terminie pierwszej komercyjnej linii maglev na świecie. Johannes Braun dołączył do Rady Doradczej Nevomo, a jego specjalistyczna wiedza z zakresu kolei i systemów maglev jest nieocenionym wsparciem – zarówno od strony technologicznej, jak również project-managementowej. Pokazuje to, że nasza innowacyjna technologia magrail jest w stanie przyciągnąć wiodących w skali świata ekspertów, którzy pomagają budować wartość Nevomo. – mówi Tomasz Kublin, koordynujący prace zespołu elektromagnetycznego.
Kolejna runda finansowania
W IV kwartale podjęliśmy działania zmierzające do pozyskania dalszego finansowania od inwestorów prywatnych. Pierwszym inwestorem w jej ramach jest fundusz Hütter Private Equity z Gdyni, założony przez doświadczonego przedsiębiorcę Piotra Hüttera. Jest on twórcą sukcesu Aptek Gemini, które przed „exitem” do jednego z czołowych funduszy Private Equity – Warburg Pincus w 2015 roku miały ponad 500 mln zł obrotów.
– Ta inwestycja oznacza pozyskanie przez nas w bieżącym roku łącznie blisko 4 mln zł od inwestorów prywatnych – tłumaczy Przemysław Paczos, CFO Nevomo.
Kierunek – rozwój
– Ciężka praca (w warunkach pandemii), wytrwałość (w obliczu niepewności i dużej zmienności) oraz wparcie (inwestorów, partnerów korporacyjnych oraz ekspertów) – te słowa doskonale opisują otoczenie, w jakim w mijającym roku funkcjonowała nasza firma. W 2021 chcemy w dalszym ciągu skupić się na rozwoju technologii magrail, która jest podstawą naszej działalności. W pierwszej połowie 2021 planujemy rozpoczęcie budowy pełnowymiarowego, kilkusetmetrowego toru, który umożliwi nam przeprowadzenie testów systemu magrail w pełnej skali. Jednocześnie nadal będziemy rozwijać inne segmenty zastosowania silników liniowych, lewitacji magnetycznej oraz automatycznych systemów sterowania – dodaje Kacper Koniarski, kierujący w Nevomo zespołem konstruktorów.
–
Autor: Przemysław Pączek – CEO Nevomo