Istota komunikacji w procesie budowania wartości startupu

Dodane:

Anna Sobolewska / FastPR Anna Sobolewska / FastPR

Udostępnij:

Przedstawiamy Wam ciekawy artykuł autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR na temat szeroko pojętej komunikacji w kontekście prowadzenia startupu.

Przedstawiamy Wam ciekawy artykuł autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR na temat szeroko pojętej komunikacji w kontekście prowadzenia startupu.

Czym właściwie jest komunikacja?

Na początku aż ma się ochotę zadać pytanie, co przychodzi Wam na myśl po usłyszeniu hasła „komunikacja”. Ciekawe, czy większość z Was pomyśli o sposobie dotarcia z miejsca na miejsce czy może jednak o porozumiewaniu się z innymi, ze światem. Czy PKP, PKS i ZKM zwyciężają?

Dziś chcemy jednak poruszyć kwestię umiejętności komunikacyjnych w procesie budowania wartości startupu. Aby w pełni wyczerpać istotę tematu, powiedzmy sobie najpierw, czym komunikacja jest w ogóle.

Ja – TY

Komunikować się z otoczeniem zaczynamy już od pierwszych chwil życia. Płacz, który rodzice słyszą po urodzeniu dziecka jest już swoistym komunikatem świadczącym o tym, że dziecko żyje i najprawdopodobniej ma się dobrze. Z wiekiem kształtujemy swoje umiejętności porozumiewania się i udoskonalamy sposoby przekazywania treści w taki sposób, aby osiągnąć zamierzony cel. Staramy się wyrażać spójność i uzyskać efekt wzmocnienia poprzez korelację komunikacji werbalnej, niewerbalnej i obrazu.

Komunikacja jest procesem tworzenia, przekształcania i przekazywania informacji. Proces może odbywać się pomiędzy jednostkami (jest wtedy nazywany komunikacją interpersonalną), grupami, organizacjami bądź markami. Celem komunikacji jest kształtowanie, modyfikacja lub zmiana poglądów, wiedzy, postaw lub zachowań zgodnie z interesami oddziałujących na siebie stron.

Model komunikacji wygląda następująco: zaczyna się od nadawcy, który musi stworzyć odpowiedni komunikat i wybrać kanał przekazu (słowo, obraz, papier), a kończy na odbiorcy i uzyskaniu sprężenia zwrotnego, czyli reakcji odbiorcy na przekaz nadawcy.

Marka – TY

Firmy i ich marki żyją dzięki społeczeństwu. To ludzie kupują ich produkty oraz zamawiają usługi. Tak więc chyba nikt z nas nie wyobraża sobie firmy, która nie komunikuje się ze swoim otoczeniem.

Marka powinna kojarzyć się nie tylko z produktami, ale i z określonymi cechami, wartościami. Już swoją nazwą i logotypem marka powinna przekazywać wypracowaną i atrakcyjną obietnicę. Dlatego też mercedes kojarzy nam się z luksusem, natomiast samochody kombi z rodziną.

Startupy są dopiero na początku budowania swojej marki. Bez dokładnie opracowanej strategii oraz wizji związanej z tym, jak chcą być odbierane przez grupę docelową i szersze otoczenie, skuteczna komunikacja pozwalająca na zbudowanie czytelnej marki nie będzie możliwa.

Dlatego też przed wystartowaniem z komunikacją konkretnego projektu należy zastanowić się i koniecznie stworzyć dokument, który będzie mówił o tym, jakie skojarzenia powinny pojawiać się w głowach naszych przyszłych klientów w związku z naszą marką.

Chcemy, aby otoczenie utożsamiało nas z wygodą i sposobem zaoszczędzenia sobie czasu, np. przy tworzeniu listy zakupów? Musimy zatem tak budować naszą komunikację, aby właśnie taki efekt osiągnąć. O sposobach komunikacji oraz jej kanałach będziemy pisać w kolejnym artykule.

Dlaczego kształtowanie umiejętności komunikacyjnych jest szczególnie ważne w przypadku startupów?

Ze względu na to, że startup, jako nowo powstały projekt, carte blanche, nie jest jeszcze znany szerszemu otoczeniu. Wymaga od osób go tworzących zaangażowania i determinacji, aby stać się rozpoznawalną i pozytywnie kojarzoną przez grupę docelową marką. Należy pamiętać, że osoby, które będą odpowiedzialne za proces wprowadzania startupu na rynek, muszą wykazać się wysokimi umiejętnościami komunikacyjnymi i perswazyjnymi. W tym okresie niezbędne jest pokazywanie swojego pomysłu na licznych konferencjach i campach, pasjonackie opowiadanie o nim liderom opinii, mediom i blogerom. Udzielanie wywiadów, pisanie artykułów oraz udzielanie się w dyskusjach branżowych jest jednym ze sposobów komunikowania wartości marki. Wszystko w duchu wcześniej przygotowanej strategii komunikacji oraz celów wizerunkowych.

A pamiętajmy, że liczba osób, które znają naszą markę oraz ich opinia o niej ma niekwestionowany i znaczący wpływ na osiąganie celów biznesowych.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Jest to pierwszy z serii gościnnych wpisów autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR.

 

Siła planowania, czyli o strategii komunikacji słów kilka