Poznaj swoich odbiorców
Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to identyfikacja przyszłych klientów. Profilowanie konsumentów zapewnia dogłębną wiedzę, której potrzebujesz, aby przyciągnąć dużą liczbę osób. Niektóre z ważniejszych czynników do rozważenia to:
- Dane demograficzne: jaki jest wiek, płeć i poziom dochodów pożądanych osób?
- Profil psychologiczny: jaki jest ich typ osobowości?
- Zachowania: jakie są ich upodobania, hobby a czego nie lubią?
- Jeśli działasz w B2B zastanów się: jaki to rodzaj firm? Ile osób pracuje dla nich i jakie są ich przychody i zasięg geograficzny?
- Wyszukaj swoich klientów. W celu przyciągnięcia idealnych followersów, najpierw musisz ich znaleźć: Czy częściej używają Facebooka niż Twittera? Czego szukają w internecie? Gdzie lubią jeździć, gdy nie ma ich online? Wykorzystaj do tego monitoring mediów.
- Jedną z najważniejszych rzeczy jest zrozumienie zachowania klientów podczas zakupów: Czy robią zakupy impulsywne? Czy szukają porad i konsultacji? Na jakiej podstawie budują opinie o produktach / usługach? Czy dużo kupują online? Czy są bardziej skłonni do zakupu, jeśli istnieje oferta specjalna lub promocja?
- Porozmawiaj z obecnymi klientami: w jaki sposób dotarli do twojej firmy? Co ich zmotywowało do wyboru takich produktów/usług? Dlaczego pozostają lojalni wobec Ciebie?
- Warto również poświęcić trochę czasu na analizę działań konkurencji w mediach społecznościowych: Kto je śledzi? Jakie treści udostępniają? Które z tych postów mają wysoki poziom zaangażowania, a które nie (liczba odsłon, polubień i komentarzy)? Które wartości są lubiane, a które mają negatywne opinie?
Profilowanie twoich klientów naprawdę może ci pomóc, ponieważ gdy dobrze zrozumiesz kim oni są i czego pragną, będziesz mógł bez większych problemów w przyszłości przedstawiać im gotowe produkty, które na pewno ich zainteresują.
Przedstaw atrakcyjne treści
Pamiętaj, że kanały social media nie są to miejsca przyjazne dla postów z długimi treściami. Ludzie są wzrokowcami. Przyciąga nas krótka, widoczna informacja, najlepiej w towarzystwie zdjęć, filmików czy różnych grafik, nawiązujących do przedstawionej problematyki. Liczą się sekundy, aby przyciągnąć czyjąś uwagę i powstrzymać użytkowników od „przescrollowania” strony. Sprawdzonymi sposobami, aby zaciekawić innych w morzu informacji, są przede wszystkim:
- Infografiki – wizualizuj dane, są one atrakcyjne wizualnie i niezwykle angażujące, więc nie jest zaskoczeniem, że są najbardziej udostępnianą formą treści. Są średnio trzy razy bardziej popularne w mediach społecznościowych niż zwykłe dokumenty.
- Zawartość interaktywna – niezależnie od tego, czy jest to ruchomy obraz GIF, animacja, quiz, wideo czy gra, stworzenie takich właśnie wartości dla Twoich klientów sprawi, że zostaniesz zauważony.
- Obrazki – statystyki pokazują, że tweety z obrazami uzyskują 18% więcej kliknięć, 89% więcej polubień i 150% więcej retweetów. Zdjęcia na Facebooku otrzymują 53% więcej polubień niż średnia i przyciągają o 104% więcej komentarzy. Obrazy zdobywają 2,3 razy większe zaangażowanie na Facebooku niż posty tekstowe, wynika z badań BuzzSumo.
- Posty obrazkowe – odnoś się do treści bloga i przytocz tę treść w polu tekstowym, aby rozszerzyć swój zasięg poza zwykłe udostępnianie tekstu.
- Oryginalne “call to action” – stwórz obrazki czy buttony wzywające do działania, które wywołają największą reakcję. Jeśli chcesz rozszerzyć zasięg swoich “call to action” to zaprezentuj swoje produkty w sposób najbardziej adekwatny dla danej platformy. Instagramerzy szukają czegoś pomysłowego. Użytkownicy Facebooka szukają czegoś, o czym można coś powiedzieć i się samemu przekonać. Fani Twittera szukają czegoś newsowego, wartego opublikowania.
Ale uważaj: nie wszystkie platformy społecznościowe mają te same najlepsze praktyki, jeśli chodzi o skuteczne efekty wizualne. Testuj, co w twojej branży działa i angażuje najskuteczniej na każdej z platform. Obrazki, które dobrze sobie radzą na Pintereście i Instagramie, różnią się od tych, które dobrze radzą sobie na Facebooku. Według badań Curalate udane posty na Instagramie cechują się: jasnością, dużą ilością białej przestrzeni lub tła, kolorami w kierunku niebieskiego końca spektrum, pojedynczym dominującym kolorem, niskim nasyceniem, stosunkowo szarą, wyblakłą lub pastelową barwą, dużą ilością tekstury.
Obrazki w social mediach powinny łatwo dać się zużywać, szybko przekazując emocjonalną i prostą wiadomość. Oto, co badania mówią nam o tym, jakie rodzaje zdjęć najlepiej udostępniać:
- selekcjonuj i wykorzystuj tylko najlepsze obrazki – nie bierz tych pierwszych z brzegu czy tych oklepanych zdjęć stockowych.
- pokazuj części ciała: twarz, rękę, palec. Badania Convince & Convert pokazują, że wizerunki marek są najbardziej angażujące, gdy pokazują część osoby, zazwyczaj rękę, która wchodzi w interakcję z obiektem. Konsumenci są w stanie lepiej wyobrazić sobie interakcję z produktem, gdy zobaczą część kogoś, kto z nim fizycznie wchodzi w kontakt. Z badań Georgia Tech wynika, że twarze na Instagramie zdobywają więcej „polubień” niż obrazki bez twarzy.
- idź w jasne, klarowne, soczyste, żywe i oryginalne zdjęcia. Badania zaprezentowane podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Zarządzania Informacją w 2018 r. wykazały, że obrazy bardzo lubiane na Facebooku mają zazwyczaj cztery cechy: jasność, przejrzystość, żywiołowość i pomysłowość. Z technicznego punktu widzenia posty wizerunkowe marki powinny być dobrze oświetlone i łatwe do interpretacji. Powinny też zawierać coś zabawnego i kreatywnego. Obrazy produktów z magazynu niekoniecznie osiągną swój cel.
Bądź aktywny i spójny w odpowiadaniu na komentarze i wiadomości
Bardzo ważnym elementem osiągnięcia sukcesu w kategorii „social media engagement” jest budowanie długoterminowych, znaczących relacji z odbiorcami. Wirtualizacja postów nie jest już głównym wyznacznikiem zatrzymywania publiczności. Ludzie pragną responsywnej rozmowy i interakcji, które wzbudzi w nich uczucie, że inni liczą się z ich zdaniem i chętnie wysłuchają porad, bądź uwag, którymi chcą się podzielić.
„Opieka” w mediach społecznościowych jest jedną z najskuteczniejszych form nowego marketingu, co oznacza, że jeśli marki nie reagują na komentarze lub wiadomości, ich prawdziwa odpowiedź brzmi: „Aż tak bardzo, nie liczymy się z twoim zdaniem”. Takie podejście, może wywołać negatywne podejście do danej firmy, co będzie skutkowało utratą klientów i krytycznymi ocenami w całej cyberprzestrzeni.
Jakie jest rozwiązanie? Angażuj się w rozmowy ze swoją społecznością. Wysłuchaj jej. Szybko i konsekwentnie odpowiadaj na jak największą liczbę komentarzy. Wykorzystuj monitoring social mediów do powiadomień o dyskusjach o twoich produktach czy marce. Nigdy nie używaj tych samych odpowiedzi z jakiegoś schematu czy instrukcji komunikacji kryzysowej. Nie wyglądają one pochlebnie, gdy są umieszczane jedna po drugiej w publicznych komentarzach. Bardzo łatwo można zauważyć takie właśnie postępowania wobec użytkowników, a to nie rokuje dobrze na przyszłość pod względem obsługi klientów. Zawsze podchodź do każdej wymiany indywidualnie.
Bądź autentyczny
Ludzie będą oceniać twoją markę w oparciu o sposób, w jaki angażujesz ich w mediach społecznościowych, więc zawsze bądź autentyczny. Jest to szczególnie ważne, ponieważ 80% użytkowników w social media decyduje się podążać za markami, których treści wydają się być rzetelne i prawdziwe.
W rzeczywistości ludzie często przestają obserwować profile, które nie mają osobowości lub używają slangu i żargonu, niepasującego do dźwięku danej marki. Podejmowanie tematów politycznych również nie sprzyja zdobywaniu nowych klientów.
Spróbuj też raz na jakiś czas odpowiadać na komentarze i wiadomości za pomocą zabawnych, ale kulturalnych GIF-ów lub memów (oczywiście jeśli sytuacja na to pozwala). To naprawdę prosty sposób na pokazanie użytkownikom, że jesteście bardzo podobni do siebie, a to spowoduje, że będą częściej odwiedzać twoje profile w mediach społecznościowych, co przyczyni się do zwiększenia zasięgu marki.
Zachęcaj do odpowiadania
Poproś obserwatorów o opinię na temat twojego produktu lub usługi i odpowiedz na każdy z ich komentarzy (zwłaszcza na te negatywne). Podejmij rozmowę na temat popularnego tematu i zadaj im pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedź, w kolejnym wpisie na blogu lub w popularnych ostatnimi czasy webinarach. Zapytaj ich; jak radzą sobie z określonymi wyzwaniami? Jakie są najlepsze doświadczenia związane z konkretnym produktem lub platformą? Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym łatwiej będzie można zadać kolejne pytania i stworzyć wartościowe treści, które wpłyną na wzrost wejść na twoją stronę i profil. Zaangażowanie musi wykraczać poza zdobywanie lajków w celu nawiązywania prawdziwych, rzetelnych relacji z konsumentami.
Oznaczaj inne osoby i strony
Dodawaj do swoich postów konkretne strony, użytkowników i lokalizacje. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że zobaczą cię inni ludzie. Spowoduje to wzrost zasięgów i umożliwi zdobycie nowych obserwujących. Może to owocować w przyszłości tym, że zgłoszą się do ciebie reklamodawcy, aby wypromować swój produkt lub usługę, bądź nawiązać jakąś szerszą, wartościową współpracę.
Zaangażowanie w media społecznościowe to świetna, długoterminowa inwestycja
Fundamentem serwisów społecznościowych jest budowanie relacji, więc postępuj zgodnie z tymi samymi zasadami, które występują w każdym innym związku społecznym – bądź dobrym i konsekwentnym słuchaczem. Pamiętaj również, że nie chodzi tylko o ciebie i twoje potrzeby. Ludzie muszą ci zaufać. W zamian zrozumiesz podejście twoich klientów, a to pomoże ci tworzyć coraz to lepsze produkty i usługi, co jest elementem kluczowym przyszłości twojej marki. Dobre relacje wymagają czasu, więc nie zniechęcaj się i nie poddawaj. Nie wszystko dostaniesz od razu podane na tacy. Nie przejmuj się tym, że wskaźniki twojego zaangażowania nie wybiją się w ciągu jednej nocy czy jednego miesiąca. Natomiast, jeśli mierniki ruszą w górę, dowiedz się, na co dokładnie zareagowali twoi odbiorcy i zapamiętaj, w których momentach to się wydarzyło. Co najważniejsze, media społecznościowe to ciągle zmieniające się środowisko, więc bądź na bieżąco i w pełni gotowości na dostosowanie nowej strategii marketingowej w każdym momencie i w każdym miejscu.
Autor: Mateusz Pałka, analityk w Newspoint