Jak COVID-19 wpływa na branżę krawiecką?

jak covid 19 wplywa na branze krawiecka
Udostępnij:
Pandemia COVID-19 odciska negatywne piętno na 58,8% polskich firm z branży krawieckiej, przy czym na “bardzo negatywny” wpływ koronawirusa wskazało 31,7% respondentów.

Już teraz niemal 1⁄4 badanych firm (24,1%) zastanawia się nad zamknięciem lub zawieszeniem swojej działalności.

Jeżeli zaś niekorzystna sytuacja związana z pandemią potrwa jeszcze min. 3 miesiące, aż 66,8% przedsiębiorców z branży krawieckiej nie ma pewności, czy ich firma przetrwa na rynku. Tylko 33,2% właścicieli firm zadeklarowało, że nie zamknie swojej firmy przez konsekwencje wywołane przez koronawirusa, 32,2% badanych uznało, że zakończy działalność, a 34,7% zaznaczyło odpowiedź “nie wiem”.

Najgorzej sytuacja wygląda w odniesieniu do sektora modowego. Tutaj zaledwie 24,4% przedsiębiorców jest pewnych, że nie zamknie firmy, gdyby uwarunkowania miały nie poprawić się przez najbliższe 3 miesiące. Zakończenie działalności przewiduje w takiej sytuacji 37,8% respondentów i tyle samo ankietowanych nie potrafiło wskazać jednoznacznej odpowiedzi.

Firmy z najdłuższym stażem w branży krawieckiej (istniejące min. 10 lat) najbardziej odczuwają negatywne skutki pandemii. 68,52% badanych w tej grupie oceniło, że COVID-19 ma negatywny lub raczej negatywny wpływ na ich biznes.

Najbardziej odporne na kryzys są firmy funkcjonujące na rynku od 1 do 3 lat. Negatywny wpływ COVID-19 odczuwa tu 45,9% przedsiębiorców.

Najmniej osób z tej grupy rozważa także zamknięcie lub zawieszenie działalności. Aktualnie zastanawia się nad tym 14,75% przedstawicieli firm. Jeżeli natomiast podobna sytuacja utrzyma się przez kolejne 3 miesiące, wizja zamknięcia biznesu krawieckiego wydaje się realna dla 21,31% ankietowanych.

W wyniku wybuchu pandemii 45,5% firm krawieckich utraciło płynność finansową bądź grozi im to w najbliższym czasie, 46,5% badanych przyznaje, że ma problem z utrzymaniem ciągłości produkcji ze względu na wydłużone czasy dostawy komponentów, a do redukcji zatrudnienia było zmuszonych 22,59% właścicieli firm krawieckich.

W obliczu wyzwań, jakie koronawirus postawił przed całą gospodarką, 38,5% firm krawieckich zmieniło (lub częściowo zmieniło) profil działalności, aby wytwarzać produkty bezpośrednio związane z epidemią, takie jak maseczki czy odzież ochronną. Najłatwiej przystosował się do zmian sektor krawiecki związany z akcesoriami do wystroju wnętrz, najtrudniej – modowy.