Jak Kontakt.io znalazło 20 pracowników do swojego teamu. Case study

Dodane:

Joanna Bucior Joanna Bucior

Udostępnij:

Aby ściągnąć do firmy doświadczonych programistów, rekruterzy sięgają po coraz bardziej wyrafinowane metody – od ofert ukrytych w kodzie źródłowym strony, przez zadania matematyczne, aż po apel do ich współmałżonków. Aby móc konkurować o względy hackerów należało więc sięgnąć po środki wyjątkowe.

Rzec można nawet #ExtraOrdinary.

Przed erą #ExtraOrdinary

Na mapie startupów Kontakt.io pojawił się w 2013 roku. Choć od tego czasu minęły zaledwie 3 lata, nasze beacony zasilają dziś projekty 15 tysięcy firm i organizacji pod niemal wszystkimi szerokościami geograficznymi. W chwili rozpoczęcia kampanii (luty 2016) na naszym pokładzie było nieco ponad 60 osób na trzech kontynentach. Po zamknięciu kolejnej rundy finansowania (sięgającej 5 mln dolarów), cel postawiony przed zespołem odpowiedzialnym za employer branding był jeden – nadać firmie wizerunek, który pozwoli do końca roku podwoić liczbę specjalistów we wszystkich biurach firmy na świecie (Kraków, Berlin, Nowy York, Guadalajara, Shenzhen). Największą grupą decelową do jakiej mieliśmy dotrzeć byli specjaliści IT z Krakowa, a to zadanie z kategorii ambitnych z co najmniej dwóch powodów:

1. Kraków to bezwględne pole bitwy o programistów. Na kilometr kwadratowy nad Wisłą przypada co najmniej 1,5 korporacji i 3 startupy. Sprawę komplikuje fakt, że najbardziej pożądana grupa docelowa na rynku, nie szuka aktywnie pracy.

2. Mimo braku zdefiniowanych wartości, wiedzieliśmy, że przez kilkanaście miesięcy w Kontakt.io wykształciliśmy swoją własną  kulturę. Na złość rynkowym trendom, trochę wciąż jednak bliżej nam do szalonych inżynierów niż modnych hipsterów (których niemniej bardzo lubimy ;). Do naszego zespołu szukamy osób, które z jednej strony szybko odnajdą się w naszej społeczności, a z drugiej pomogą celebrować i rozwijać wszystkie wypracowane tradycje. W skrócie oznaczało to, że CV i doświadczenie to świetny start, ale nie bezwarunkowa przepustka do zespołu.  

Zwykli – Niezwykli

Aby przyciągnąć nowych członków teamu, którzy będą wyznawać podobne wartości,  musieliśmy zacząć od spojrzenia w lustro i zdefiniowania tego,  co tak naprawdę wyróżnia nas od lokalnej i światowej konkurencji. Prace nad wizerunkiem trwały zaledwie trzy tygodnie i zaangażowały przedstawicieli niemal wszystkich zespołów.

Wnioski? Kontaktersi to całkiem zwykli i dający się lubić ludzie, którzy mają i rozwijają swoje pasje. Jedni grają w squasha, inni wolą banjo. Jeździmy na motorach, na snowboardzie i autostopem. Fascynują nas gwiazdy i gadgety z lat 80., a relaksuje śpiew i mecz w FIFA. To co nas łączy, to fakt, że przekroczeniu progu firmy, niezależnie od tego czy piszemy kod, budujemy appki czy tworzymy strategie marketingowe, zasilani energią beaconów wkraczamy do świata Internetu Rzeczy, aby robić rzeczy niezwykłe. Tak powstał opis Kontakt.io (“We are ordinary people, doing extraordinary things”)  i hasło całej kampanii:

“We’re looking for #ExtraOrdinary”

Projekt ruszył 8 lutego 2016 roku.

Kanały wzmocnione Bluetooth Low Energy  

Marketing płakałby wymyślając copy dla programistów bez odpowiedniego wsparcia. Łukasz, Head of Engineering w Kontakt.io wraz z silną ekipą z software’u – Adrianem, Marysią i Pawłem, byli głównymi recenzentami wszystkich poczynań zespołu marketingu, pomagając w stworzeniu materiałów promujących całą akcję.

W kampanii #ExtraOrdinary wykorzystaliśmy cztery główne kanały dotarcia do wymarzonej grupy docelowej:

  • Landing page (dedykowana strona extrardinary.kontakt.io z nowym brandingiem stworzonym na potrzeby kampanii, która pozwala w kilku krokach zajrzeć za kulisy naszego startupu i poznać Kontaktersów – od krótkiego opisu firmy, przez wartości, aż po video ilustrujące pierwszy kontakt z kontakt.io i galerię zdjęć teamu w nietypowych okolicznościach natury).

  • Kampania outdoorowa w dwóch odsłonach: billboardy na krakowskich przystankach skierowane do specjalistów i studentów kierunków technicznych oraz kampania społeczna w krakowskich tramwajach, namawiająca do ustępowania miejsca osobom potrzebującym.
  • Komunikacja w Social Mediach (głównym hashtagiem kampanii był od początku #ExtraOrdinary, którego używamy we wszystkich postach dotyczących teamu i naszych osiągnięć).

  • Eventy (do tej pory udało się nam odwiedzić 5 wydarzeń w Krakowie, zorganizować Kontakt.io Recruiting Week w Guadalajarze, wziąć udział w Berlin Talent Summit i zaprojektować BeaconValley #ExtraOrdinary Edition).

Od koncepcji po nowych #ExtraOrdinary na pokładzie

W ciągu zaledwie pierwszych dwóch tygodni kampanii liczba odwiedzin na stronie karier wzrosła o ponad 600%. Zyskaliśmy około 150 nowych fanów na FB, zwiekszając interakcje na poziomie postów o ponad 200%. Tylko w czasie jednego eventu – MobileTrends, na Twitterze pojawiło się około 50 tweetów z hashtagiem #ExtraOrdinary. Wisienką na torcie było wyróżnienie kampanii w czasie spotkań EB Masters, lokalnej społeczności skupionej wokół tematyki employer brandingu.

Ale te statystyki tylko w małej mierze oddają rezultaty naszych starań. Kampania pozwoliła wypracować wizerunek, z którym nietrudno się jest nam utożsamiać – sami go przecież zaprojektowaliśmy. Najlepszym dowodem na to, że stworzony branding jest uniwersalny i przemawia do potencjalnych #ExtraOrdinary są dotychczasowe rezultaty. Od początku kampanii (luty 2016) na pokładzie pojawiło się aż 20 nowych członków teamu w czterech lokalizacjach (Kraków, Berlin, Shenzhen i Guadalajara). Czy można chcieć czegoś bardziej #ExtraOrdinary?

Joanna Bucior

PR Manger w Kontakt.io

Z zawodu niedoszły dziennikarz, z wyboru wielozadaniowy ogarniacz. Od 5 lat trenuje zdania i sili się na słowa w imieniu nowych technologii. Ostatnio energię czerpie z beaconów pod szyldem najbardziej ‪#‎ExtraOrdinary‬ startupu na rynku ­ Kontakt.io. Niezwykle dumna ze współtworzenia takich projektów jak BeaconValley Global Hackathon, BeaconsForGood czy extraordinary.kontakt.io.