Jak krytykować, żeby nie ranić

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Ocena pracownika ma na celu poprawienie jego efektywności. Rozmowa z nim nie powinna zniechęcać i psuć relacji. Jak zatem mówić o błędach? Poznaj cztery zasady konstruktywnej krytyki.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Do rozmowy oceniającej zachowanie pracownika należy się przygotować. Warto zebrać przykłady działań podopiecznego, które Twoim zdaniem powinny ulec zmianie. Ważne, aby dotyczyły jednego zagadnienia i były aktualne. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że pracownik szybko zrozumie o jaką sytuację Ci chodzi.

Gdy zbierzesz już informacje na temat zachowania pracownika, zaproś go na rozmowę w dogodnym terminie i miejscu, które powinno należeć do ustronnych. Przed spotkaniem powtórz sobie czego spotkanie ma dotyczyć i w miarę możliwości rozładuj stres. Rozmowę przeprowadź spokojnym tonem, unikaj też uogólniania i słów: zawsze, nigdy czy ciągle.

1. Wskaż problem

Dla ułatwienia przywołajmy przykład pracownika, który przyszedł później do pracy i nie wyjaśnił dlaczego. W takiej sytuacji, na początku rozmowy, warto zapytać co było powodem spóźnienia. Takie pytanie da poczucie pracownikowi, że chcesz poznać jego punkt widzenia. Zadawanie pytań jest też ciekawym elementem perswazji. Jeśli pracownik sam dojdzie do tego, że zrobił źle to łatwiej będzie mu się poprawić.

2. Wpływ zachowania

Po tym, jak wspólnie z pracownikiem dojdziesz do problemu, który jest powodem spotkania, wskaż jego wpływ na pracę innych. Pamiętaj żeby nie krytykować pracownika, ale jego poczynania. Możesz więc wspomnieć, że przez jego spóźnienie nie wiedziałeś jak rozplanować pracę. Warto też wyrazić to, jak Ty odbierasz jego zachowanie: „Dla mnie wygląda to tak, jakby nie zależało Ci na pracy”.

3. Lepsza droga

“Pouczając” pracownika warto zaproponować poprawne zachowanie w omawianej sytuacji. Na przykładzie spóźnienia, możesz powiedzieć żeby następnym razem dał znać możliwie jak najwcześniej o problemach z dotarciem do miejsca pracy. Może się to wydawać oczywiste, ale czasem warto przypomnieć zasady współpracy. Nie zapomnij też zapytać czy takie rozwiązanie pracownikowi odpowiada i nie ma do niego zastrzeżeń.

4. Pochwal

Kończenie rozmowy w niezgodzie czy w sytuacji, w której pracownik jest tylko krytykowany, nie rozładowuje frustracji i nie motywuje do dalszego działania. Dlatego zalecane jest pochwalenie pracownika i pogratulowanie dotychczasowych sukcesów: „Twój pomysł dotyczący X, na ostatnim zebraniu, wydaje się bardzo interesujący. Nie mogę doczekać się jego realizacji”. Krytyka ma spowodować lepszą współpracę, a nie pogorszenie relacji.