Jak ludzie sukcesu efektywnie spędzają pierwszą godzinę w pracy

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Znani przedsiębiorcy oprócz tego, że swoimi działaniami inspirują, pokazują jak dobrze wykorzystać czas. BusinessInsider postanowił więc sprawdzić co ludzie sukcesu robią najpierw gdy przychodzą do pracy. Przedstawił 12 czynności, które warto wdrożyć w życie biznesmena.

Znani przedsiębiorcy oprócz tego, że swoimi działaniami inspirują, pokazują jak dobrze wykorzystać czas. BusinessInsider postanowił więc sprawdzić co ludzie sukcesu robią najpierw gdy przychodzą do pracy. Przedstawił 12 czynności, które warto wdrożyć w życie biznesmena.

Według badań moment właściwego działania mózgu, który kojarzony jest z wysoką koncentracją i dużą efektywnością, trwa zazwyczaj od 45 do 60 minut. Wiemy też, że pierwsza godzina dnia wpływa na kolejne, dlatego warto ją jak najbardziej efektywnie wykorzystać. Jak efektywnie spędzić pierwszą godzinę w pracy?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Zastanów się

Lynn Taylor, autorka książki pt. „Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job” uważa, że warto przed przystąpieniem do pracy spojrzeć na to co już osiągnęliśmy. W rozmowie z Business Insiderem mówi, że łatwo jest po prostu zacząć pracować, ale ludzie sukcesu najpierw patrzą na pracę z dużej perspektywy i myślą o większych celach, które powinny być priorytetem każdej firmy.

2. Ustal strategię

Podobno ludzie sukcesu kilka minut spędzają na ustalaniu strategii i tego, w jakim kierunku ich firmy powinny zmierzać. Według Laruy Vanderkam, autorki „What the Most Successful People Do Before Breakfast” wielu ludzi zastanawia się nad przyszłością zanim rozpocznie pracę, bo wtedy jeszcze ma „świeży umysł” (czyt. niezaprzątnięty problemami, które pojawiły się dziś). Uważają, że inicjatywa bez strategii nie osiągnie sukcesu, bo nie będzie wiedzieć czym jest i jak go osiągnąć.

3. Sprawdź kalendarz

Obojętnie czy mają kalendarze czy listy to-do, ludzie sukcesu w początkowych minutach pracy sprawdzają czym się powinni dzisiaj zająć. To ważny moment w ich dniu pracy, ponieważ ominięcie czy zapomnienie o pierwszym punkcie na liście, spowoduje przesunięcie kolejnych. W takich sytuacjach często stresujemy się i cały czas staramy nadgonić stracony czas, co wiąże się z utratą efektywności i dokładności wykonania zadania.

4. Zaktualizuj listę

Po tym, jak już sprawdzimy czym powinniśmy się zająć według planu, dokonajmy aktualizacji pewnych zadań. To ważne szczególnie dla project managerów, którzy powinni zadbać o to, aby wymagane zadania były aktualne. Pamiętajmy, że plan czy to-do lista powinna być zwięzła, ale też zrozumiała. Często zapominamy też o jej stworzeniu pod koniec wcześniejszego dnia. Dlatego warto, aby ostatnim zadaniem na to-do liście, było stworzenie kolejnej.

5. Rozwiąż problem

W każdej firmie pojawiają się problemy, które trudno rozwiązać. Dlatego ludzie sukcesu zastanawiają się, jak to zrobić, zanim rozpoczną wykonywać kolejne obowiązki. Według Lynn Taylor wstawienie tego punktu na jednych z pierwszych miejsc na to-do liście uwalnia nas od myślenia o nim cały dzień, wykonując inne zadania. – Najpierw znajdź sposób w jaki chcesz rozwiązać dany problem, żebyś nie zawracał Ci głowy przez cały dzień – mówi.

6. Zlekceważ konflikty

Dlaczego warto, w pierwszej godzinie pracy, zapomnieć o wszelkich niesnaskach? Spełnieni przedsiębiorcy wiedzą, że w biznesie wyczucie czasu ma ogromne znaczenie. Dlatego starają się rozwiązywać konflikty w firmie po porze obiadowej pracowników. Ludzie gdy przychodzą do pracy zazwyczaj są przytłoczeni zadaniami, więc nie warto im przeszkadzać. Dopiero po lunchu są zrelaksowani i mentalnie gotowi na wszelkie uwagi.

7. Zapisz myśl

Laruy Vanderkam przekonuje do tego, aby rano zapisywać przemyślenia godne szerszego rozważenia. Mówi, że badania wskazują o największej aktywności myślowej właśnie po śniadaniu. Tłumaczone jest to tym, że siła woli czy myślenia jest największa rano, gdy jeszcze nie jesteśmy psychicznie zmęczeni codziennymi obowiązkami. Warto więc w pierwszej godzinie pracy napisać długi e-mail, poznać nowego klienta czy rozpocząć pracę nad artykułem.

8. Przywitaj się

Uściśnięcie dłoni pracownikom czy zwykłe pozdrowienie przynosi znaczne efekty dla zespołu rozwijającego naszą firmę. Pokazuje to nasze zainteresowanie nimi i to, że jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje i uwagi. Ludzie sukcesu uważają, że warto przywitać się z personelem w pierwszej godzinie pracy, bo ma to znaczny wpływ na nastawienie współpracowników oraz wzrost ich produktywności.

9. Omiń skrzynkę

Najważniejsze rzeczy dla rozwoju nie są zawarte w e-mailach. Dlatego nie warto sprawdzać skrzynki odbiorczej na początku dnia pracy. Tą uwagą podzieliła się Julie Morgenstern, autorka wielu książek na temat produktywności. Jest pewna, że 99% z nas zaczyna dzień właśnie od sprawdzenia wiadomości. Takie rozproszenie odsuwa nas od robienia właściwych rzeczy i sprawuje, że w godzinie największej produktywności, zajmujemy się mało ważnymi zadaniami.

10. Unikaj dekoncentracji

O ile ostatnie nagłówki gazet czy wydarzenie z życia kolegi z pracy są ciekawe, o tyle warto o nich mówić w późniejszych godzinach pracy. Ludzie, którzy chcą osiągać cele i spełniać się zawodowo, nie powinni zaprzątać sobie głowy, mało ważnymi dla rozwoju, informacjami. Dlatego warto, po przyjściu do biura, od razu zabrać się za wykonywanie zadań powiązanych z tematyką firmy. Plotki i komentarze na temat otaczającej nas rzeczywistości zostawmy na przerwę obiadową.

11. Przełóż spotkania

Kolejną rzeczą, której zdecydowanie nie warto robić w pierwszej godzinie pracy jest udział w spotkaniach. Jedynym wyjątkiem są takie zebrania, w których musisz skupiać swoją pełną uwagę. Jeśli wydarzenie tylko pośrednio Cie dotyczy, to warto je ustalać w późniejszych godzinach. Podczas pierwszej godziny pracy wykorzystaj to, że mózg jest w najlepszej formie i poświęć ją na realizowanie kreatywnych, twórczych i rozwojowych zadań.

12. Zrelaksuj się

Autorka tekstu zaznacza, że ten punkt będzie chyba najtrudniejszym do zrozumienia. Dlaczego w ciągu najaktywniejszej dla mózgu godziny mamy odpoczywać? Znani przedsiębiorcy są świadomy istoty wzięcia głębokiego wdechu i stworzenia chwili spokoju, zanim wdrożą się w codzienne obowiązki. – To pomaga lepiej podejść do najważniejszych problemów związanych z pracą – mówi Lynn Taylor. Dodaje, że chwila relaksu pomoże też w podejmowaniu lepszych decyzji.