Jak nauczyć się biznesu? – o sukcesie w prowadzeniu firmy w najnowszym wydaniu Firmamentu

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Jak nauczyć się biznesu? – o sukcesie w prowadzeniu firmy w najnowszym wydaniu Firmamentu

Udostępnij:

Czy można nauczyć się bycia przedsiębiorcą? Skąd czerpać wiedzę, by być człowiekiem sukcesu? Jak pracodawcy postrzegają dyplomy uczelni? Na te pytania można znaleźć odpowiedzi, słuchając najnowszej, jubileuszowej audycji Firmamentu.

Gośćmi 50 wydania programu byli:

  • Krzysztof Bartnik prezes i założyciel wydawnictwa Imker, 
  • Grzegorz Mazurek rektor Akademii Leona Koźmińskiego,
  • Kacprem Szklarczyk prezes i współzałożyciel programu akceleracyjnego TeenCrunch dla młodych przedsiębiorców.

Rozmowę prowadził Jarosław Sroka, koordynator projektu InCredibles Sebastiana Kulczyka.

Co czyni z człowieka przedsiębiorcę?

Według Kacpra Szklarczyka, musimy najpierw znaleźć dziedzinę, w której czujemy się bardzo dobrze, a potem zmonetyzować to, co ludzie mogliby potrzebować. Warto przy tym inwestować w kursy, które podpowiadają, jak monetyzować dany pomysł. Grzegorz Mazurek podkreślił, że w Akademii Leona Koźmińskiego, w której pracuje, każdy student ma dostęp do gigantycznej platformy z kursami.

– Wykładowca prowadzący zajęcia może outsource’ować element zajęć na specjalistyczne kursy. Nie musi łopatologicznie tłumaczyć, czym jest biznesplan, bo to robi za niego wskazany kurs online. Natomiast na zajęciach skupia się na tym, co najważniejsze, czyli krytyczne myślenie, interakcja, dyskusja. Te kursy są komponentem wiedzowym. Nie nauczymy się z nich inspiracji, lecz są wspaniałą szansą na wpuszczenie świeżego powietrza w klasyczny proces nauczania, polegająca na podejściu badawczym, że wykładowca wie, uczniowie nie wiedzą. Obecny świat wygląda jednak inaczej – powiedział Grzegorz Mazurek.

Nauczyciel akademicki powinien być gatekeeperem, który sugeruje konkretne kursy, a nie mówi, by studenci wybrali sobie, co chcą, gdyż czas w życiu każdego człowieka jest cenny i nie można go poświęcać na słuchanie rzeczy, które nie wnoszą wartości w nasz rozwój.

Czy dyplom jest potrzebny?

Zdaniem Krzysztofa Bartnika, dyplom ma znaczenie, ale wiedzę trzeba wdrażać w praktyce. Rozmówca podał przykład osób, które zaczynały od stanowiska magazyniera, a później zajmowały się marketingiem i bardzo dobrze się w tym odnajdywały. Osoby stale pogłębiające wiedzę z różnych stron warto w życiu zawodowym premiować.

Ważne jest również przyjęcie faktu, że wiedza naukowa przychodzi do nas w różnych etapach życia. 

– Jak czytałem te same książki w 2006 roku, to nic nie rozumiałem. Pytałem Co to za książka?” i mówiłem, że do niczego to jest. Kiedy przeczytałem ją teraz, krzyknąłem: wow! I zdziwiłem się, czemu ja tego wcześniej nie rozumiałem? – opowiedział Krzysztof Bartnik.

Zobacz także

Jak zrozumieć pracownika? O zmianach na rynku pracy w audycji Firmament

Jak budować relacje pracownicze i biznesowe? O tym w ostatniej audycji Firmament