Jak powinna wyglądać strona sklepu internetowego? 4 złote zasady

Dodane:

Klaudia Śpiewak Klaudia Śpiewak

Udostępnij:

Gdy klient wchodzi do sklepu internetowego, w ciągu kilku pierwszych sekund decyduje o tym, czy zapozna się z ofertą. W tym krótkim czasie to właśnie oprawa wizualna witryny ma wzbudzić pozytywne skojarzenia u odbiorcy. Jak powinna wyglądać strona naszego sklepu?

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pl.depositphotos.com

Wyobraź sobie, że wchodzisz do dopiero co otwartego sklepu osiedlowego. Już na pierwszy rzut oka zauważasz, że jest brudno, a ekspedientka obsługuje jakby za karę. Wytrawnym okiem kupującego dostrzegasz także, że produkty są nielogicznie posegregowane i nie możesz niczego znaleźć. Co robisz? Zapewne wychodzisz bez zakupów i już tam więcej nie wrócisz.

Sprzedawca właśnie stracił klienta. Analogicznie, jak w handlu bezpośrednim jest w e-commerce. Świadomi e-konsumenci potrafią w ciągu chwili ocenić rzetelność sprzedawcy, patrząc na grafikę sklepu internetowego. Dlatego zadbaj o webdesign i zaprojektuj oprawę wizualną witryny, która będzie sprzedawać. Jak uzyskasz ten efekt? Poniżej znajdziesz cenne wskazówki.

1. Dostosuj grafikę sklepu internetowego do branży

W każdej branży są inne standardy, a klienci są do nich przyzwyczajeni. Dlatego najpierw poznaj trendy w segmencie, w którym będziesz prowadził swój sklep internetowy. Na początek sprawdź konkurencyjne e-sklepy. Dzięki temu dowiesz się, jakie są utarte schematy. Nie warto, abyś wprowadzał nowe rozwiązania kosztem użyteczności, gdyż może poskutkować to odwrotnym efektem. Pamiętaj, że klienci muszą czuć się bezpiecznie w Twoim sklepie internetowym.

Ponadto zapoznanie się z konkurencyjnymi witrynami pozwoli Ci znaleźć elementy, którymi wyróżnisz się na rynku. Sprawi to, że Twój e-sklep będzie unikatowy i łatwiej odbiorca go zapamięta. Daj konsumentowi wartość dodaną, tak aby zobaczył wizję marki, a nie tylko kolejny, nudny sklep z ubraniami.

Zwróć również uwagę na kolorystykę grafiki – powinna być związana z branżą, w której działasz oraz z asortymentem, jaki sprzedajesz. Spowoduje to, że odbiorca od razu będzie kojarzył Twój sklep z poszukiwanymi przez siebie produktami i pomyśli, że trafił w odpowiednie miejsce.

Przykłady

  • Projektujesz grafikę sklepu internetowego ze zdrową żywnością? W takim razie jako przewodnią barwę wybierz odcień zielonego.
  • Prowadzisz e-sklep z kawą? Postaw na kolor ciepłego brązu.
  • Sprzedajesz kosmetyki? Możesz wybrać różowy na główny kolor.

Co z intensywnością kolorystyki grafiki sklepu internetowego? Tutaj możesz kierować się indywidualnymi preferencjami. Przejrzyj sieć i zastanów, czy podobają Ci się bardziej jasne czy ciemne strony internetowe, a potem idź tym tropem. O czym jeszcze powinieneś pamiętać? Wystrzegaj się wielu kolorów, ponieważ może to wprowadzić chaos i wyglądać mało profesjonalnie. Najlepiej oprzyj grafikę na kilku głównych barwach.

2. Wstrzel się w oczekiwania klientów

„Klient nasz Pan” – ta zasada przyświeca wielu przedsiębiorcom, a w e-commerce ma ogromne znaczenie i to nawet w kwestii grafiki sklepu internetowego. Dlaczego projektując oprawę wizualną witryny powinieneś odpowiedzieć na potrzeby odbiorców? Ponieważ już „na dzień dobry” Twoim zdaniem jest wprawienie konsumenta w pozytywny nastrój, tak aby chciał on zrobić zakupy w Twoim sklepie internetowym. Oczywiście, witryna powinna podobać się Tobie, jednak nie możesz zapomnieć o swoich odbiorcach. Pokaż klientowi, że go rozumiesz i, że wiesz czego on szuka.

Przykład

Sprzedajesz sportowe buty? Wyeksponuj je na banerach i pokaż popularnych producentów.

Jak trafić w gusta odbiorców? Poznaj swoją grupę docelową i po prostu zapytaj się jej o zdanie. Napisz chociażby o pomyśle na swoją grafikę na odpowiednich grupach na Facebooku. Możesz pokazać im też gotowy szablon oprawy wizualnej czy logo. W ten sposób dowiesz się, czy grafika sklepu internetowego spodoba się Twoim potencjalnym klientom. To naprawdę działa!

3. Tego nie może zabraknąć w grafice sklepu internetowego

Pamiętasz, jak na początku artykułu pisałam o zachowaniu standardów w branży? Teraz powiem Ci o dobrych w praktykach e-commerce, czyli wymienię najważniejsze elementy sprzedającej grafiki sklepu internetowego. Dzięki temu oprawa wizualna e-sklepu będzie nie tylko estetyczna, ale i funkcjonalna. Zacznę od pewnego banału – Twoja witryna powinna wyglądać jak sklep. Chociaż jest to oczywiste, to uwierz mi, że niektórzy przedsiębiorcy tworzą strony niedostosowane do głównego celu, czyli sprzedaży.

Dlatego pamiętaj, aby Twój sklep internetowy był odpowiednim miejscem do złożenia zamówienia. Na stronie na pierwszy rzut oka powinny być widoczne następujące elementy m.in.: koszyk, wyszukiwarka, menu kategorii oraz slideshow (miejsce gdzie będą pokazane promocje, bestsellery). Oczywiście hierarchia ważności poszczególnych części składowych będzie różna w zależności od branży czy specyfiki sklepu.

Istotne jest również zamieszczenie logo firmy w górnej części strony, tak by budować rozpoznawalność. Następnie klient zwraca uwagę na banery i slajdery. To właśnie one powinny stanowić o unikatowości Twojego projektu. Powinieneś przygotować kilka różnych materiałów, również okazjonalnych.

Przykład

W sklepach internetowych z odzieżą, biżuterią czy kosmetykami powinny znaleźć się banery na święta Bożego Narodzenia oraz Walentynki.

Zwróć także uwagę na zamieszczenie elementu Call To Action. Wezwaniem do działania jest oczywiście przycisk „Dodaj do koszyka” i sam koszyk. Na zrealizowanie celu będzie miał tutaj wpływ tekst na przycisku, wyróżniający kolor i wielkość. Możesz przygotować również inne buttony, zachęcające do interakcji. Do czego możesz namawiać? Chociażby do zapisania się do newslettera. Możesz zachęcać do podania maila, dając kupon czy rabat na zakupy.

Cenne są również informacje w stopce, czyli godziny otwarcia sklepu, zakładka regulaminu, zwroty i reklamacje. Warto również w sklepie internetowym wstawić linki do mediów, czyli Twoich kanałów, np. bloga czy fanpage’a na Facebooku. Zwiększy to wskaźnik konwersji i pokaże, że chcesz budować społeczność.

Pamiętaj również, aby zadbać o zdjęcia produktów. Chociaż teraz trochę odbiegam od tematu grafiki, to zwróć uwagę, że atrakcyjne fotografie asortymentu będą dopełniać efekt. Bez dobrych zdjęć na nic się zda estetyczna oprawa wizualna witryny. Bo faktem jest, że internauci kupują oczami.

Na koniec tego punktu mam jeszcze jedną wskazówkę: strona główna sklepu powinna być spójna z podstronami, czyli m.in. z listą produktów, kartą produktu i koszykiem oraz oczywiście z całą identyfikacją wizualną firmy. Dzięki temu odbiorca będzie czuł się bezpiecznie i będzie rozpoznawał Twoją markę. Utrwalaj wrażenia o brandzie w głowie konsumenta, aby w przyszłości stał się Twoim lojalnym klientem.

4. Pamiętaj o zasadach User Experience

Dobrnęliśmy już do ostatniego punktu dzisiejszego artykułu, w którym wytłumaczę Ci, co oznacza tajemnicze pojęcie User Experience. Grafika sklepu internetowego, tak jak i cała witryna e-commerce (w tym np. wyszukiwarka produktów), powinny być zaprojektowane zgodnie z zasadami User Experience, czyli w przyjazny dla użytkowników sposób. Wszystkie elementy powinny być ustawione logicznie, np. koszyk w prawym górnym logo, slajder na górze strony, w odpowiednim miejscu ceny, proces składania zamówienia prawidłowo skonstruowany. Wszystkie produkty mają być umieszczone pod odpowiednimi kategoriami.

Dzięki temu strona będzie przejrzysta, a nawigacja na niej prosta i intuicyjna. Pamiętaj, że właśnie na tę intuicyjność przeglądania odbiorca zwraca uwagę w drugiej kolejności. Ważne jest oczywiście, aby grafika i cały sklep szybko się ładowały.

Warto także dodać, że szablon sklepu powinien dostosowywać się do urządzeń mobilnych, czyli być responsywny. W dobie nowych technologii praktycznie każdy ma smartfona i często właśnie na tym urządzeniu przegląda oferty i składa zamówienie. Dlatego użytkownik powinien otrzymać przejrzystą ofertę niezależnie od tego, na jakim ekranie działa.

Podsumowanie

Poznałeś właśnie kilka kluczowych wskazówek do przygotowania sprzedającej grafiki sklepu internetowego. Dlaczego powinieneś wykorzystać je w praktyce? Ponieważ dzięki temu zrobisz dobre wrażenie na odbiorcy, zbudujesz swoją wiarygodność i zachęcisz do zapoznania się z ofertą. Nie daj się wyprzedzić konkurencji! Pamiętaj też, że aby zaprojektować estetyczną i funkcjonalną oprawę wizualną witryny e-commerce nie musisz mieć umiejętności graficznych czy programistycznych. Wystarczy, że wykorzystasz jeden z gotowych kreatorów. Nie masz na to czasu? W takim razie zleć indywidualny projekt graficzny sklepu internetowego. Powodzenia!

Klaudia Śpiewak

Marketing & PR Specialist w Sky-Shop.pl

Magister dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wcześniej pracowała w telewizji, a obecnie od ponad roku buduje wizerunek marki Sky-Shop.pl. Jest na bieżącą z trendami i nowinkami na rynku e-commerce, a swoją wiedzę przekazuje sprzedawcom w poradnikach oraz podczas Webinarów. Prywatnie fanka dobrej muzyki, seriali i kuchni włoskiej.