Jak pozyskać 140 tys. użytkowników w 3 miesiące i zdobyć pierwsze miejsce w AppStore? Case study LESS_

Dodane:

Michał Gutkowski Michał Gutkowski

Jak pozyskać 140 tys. użytkowników w 3 miesiące i zdobyć pierwsze miejsce w AppStore? Case study LESS_

Udostępnij:

Do appmarketów codziennie trafia ponad tysiąc aplikacji mobilnych – czy tworzenie ciekawych, angażujących i przede wszystkim użytecznych produktów ma jeszcze sens? Jak najbardziej, pod warunkiem, że zajmie się tym odpowiedni zespół, który w umiejętny sposób połączy potrzeby startupu z technologią i trendami rządzącymi rynkiem.

Tak było w przypadku aplikacji LESS_, która trafiając do poznańskiego software house Apptension, przeszła gruntowną przemianę i zyskała.. drugie “życie”. Przed Wami opowieść o szukaniu idei, nieustępliwości w procesie oraz sprytnym pomyśle na kampanię wprowadzającą na rynek, której efektem było 14 tys. pobrań w pierwszy weekend po jej premierze i pierwsze miejsce w kategorii 'Sprzedaż’ w Appstore. Zapraszamy do lektury!

Jak to się zaczęło

Historia LESS_ zaczyna się w 2014 roku, na długo zanim projekt trafi do teamu Apptension. To właśnie wtedy Mateusz Oleksiuk intensywnie myśli o aplikacji, która pozwoliłaby swoim użytkownikom zachować kontrolę nad zakupami i stać się bardziej świadomymi konsumentami.

Podstawowa wersja aplikacja, znana jako CountMe, umożliwiała stworzenie wirtualnej szafy (z ubraniami, kosmetykami i różnymi gadżetami) oraz wskazanie miejsc, jakie użytkownicy odwiedzili podczas podróży.

CountMe pełniło nie jedną, ale dwie role. Z jednej strony, zapisywanie cen w trakcie dokonywania zakupu, pozwoliło użytkownikom lepiej zarządzać finansami. Z drugiej – dzięki możliwości oceniania sprzedawców i globtrotterów, aplikacja podnosiła pewność siebie i wzbudzała poczucie wspólnoty wśród swojej społeczności.

Widząc rosnące zainteresowanie aplikacją i jej olbrzymi potencjał, Mateusz Oleksiuk zaczął rozglądać się za inwestorem. Jego pitch przykuł uwagę Dawida Urbana – polskiego anioła biznesu, który w ostatnich latach wsparł finansowo wiele innowacyjnych startupów. I tu po raz pierwszy pojawia się Apptension. Z uwagi na nasze zaangażowanie w Adquesto, jeden z projektów wspieranych przez Dawida Urbana, zostaliśmy głównym kandydatem na partnera technologicznego CountMe.

Narodziny marki LESS_

Mateusz Oleksiuk zwrócił się do nas z wieloma pomysłami rozwoju CountMe, które omówiliśmy podczas wspólnych warsztatów inaugurujących nasz projekt. W fazie koncepcyjnej zidentyfikowaliśmy cele biznesowe, określiliśmy podstawowe funkcje i przedyskutowaliśmy istotne rozwiązania technologiczne. W efekcie stworzyliśmy plan zbudowania aplikacji z ambitnym celem zrewolucjonizowania polskiego rynku odzieży używanej.

Kolejnym etapem były konsultacje naszego Działu Kreatywnego, podczas których szukaliśmy odpowiedzi na pytania: Jaka idea przyświeca aplikacji? Co aplikacja daje użytkownikom? Po przeanalizowaniu wyników badań oraz zachowań konsumenckich, przedstawiliśmy następujące wnioski:

  • Co za dużo, to niezdrowo. Duża garderoba to duże wydatki. A im więcej ubrań posiadamy, tym więcej czasu poświęcamy na wybór odpowiedniego outfitu, co z kolei może budzić frustrację. Co więcej, badania potwierdzają, że bez względu to, ile mamy ubrań i dodatków, koniec końców nosimy nie więcej niż 50% z nich. Wniosek nasuwa się sam: im mniejsza szafa, tym większy spokój ducha.
  • Podejmujemy przemyślane wybory modowe. Wiemy, że liczy się nie ilość a jakość, dlatego kupujemy odzież wykonaną z droższych, ale bardziej wytrzymałych materiałów. Dzisiejsi konsumenci są świadomi faktu, że góra ciuchów nie odda naszego stylu lepiej niż jedna prawdziwa perełka. Jak mówi Vivienne Westwood, kupujmy mniej, wybierajmy mądrze i dbajmy o nasze ubrania.
  • Nasze wybory mają wpływ na otoczenie. Według raportu ThreadUp, rocznie zużywamy 108 milionów ton surowców nieodnawialnych do produkcji ubrań. Jednocześnie co sekundę spalamy odpowiednik ciężarówki pełnej tekstyliów. W porównaniu do lat 2000. kupujemy dwa razy więcej ubrań i nosimy je o połowę krócej – musimy więc postawić na etyczne i nienaruszające równowagi ekologicznej rozwiązania.

I tak w wyniku naszej współpracy, aplikacja, która wcześniej służyła do chwalenia się tym co posiadamy, przeszła gruntowną metamorfozę. CountMe przeistoczyło się w LESS_.

Nowa nazwa mówi sama za siebie: aplikacja uczy świadomego zarządzania swoją garderobą i tym samym w pozytywny sposób przyczynia się do ilości generowanych odpadów. LESS_ pozwala być stylowym, a jednocześnie wspiera zrównoważony tryb życia i redukuje ilość odpadów tekstylnych. W porównaniu do CountMe, kładzie większy nacisk na edukację w zakresie odpowiedzialnych zakupów i życia eko-friendly. Świadomość, styl, oszczędność to główne wartości LESS_.

Jak to działa?

Proces kupowania i sprzedawania w LESS_ jest prosty. Sprzedawca przygotowuje odpowiedniej jakości zdjęcia ubrań czy akcesoriów, którym chce nadać nowe życie, oraz wybiera sposób sprzedaży w opcji aukcji lub kup teraz. Jeśli kupujący wyrazi zainteresowanie daną rzeczą, kontaktuje się ze sprzedającym w celu omówienia metody płatności i sposobu wysyłki. I to wszystko.

LESS_ to nie tylko możliwość kupowania i sprzedawania. Aplikacja to także społeczność, która lubi bawić się modą i pomagać sobie nawzajem w odzieżowych wyborach. Użytkownicy mają również możliwość stworzenia wirtualnej szafy, do której wrzucają zdjęcia outfitów z nazwami marek i ceną oferowanych produktów. Każdą rzecz można lajkować i komentować.

Technologia

Backend – jednostka funkcjonalna, dająca życie oprogramowaniu, jednocześnie pozostająca zupełnie niewidoczną dla użytkownika, w przypadku LESS_ pełni wiele funkcji. Organizuje kanał, umożliwia wyświetlanie postów, wyszukiwanie, dodawanie do ulubionych, przeprowadzenie procesu licytacji i finalnie – zakup.

Wybór Django był dla nas oczywisty – kod był napisany w Pythonie. Od 2005 roku, czyli od czasu, kiedy wprowadzono go na rynek, stał się niezawodną, uznaną i polecaną przez szerokie grono programistów platformą. Django zawiera szereg funkcji tj. panel administracyjny, możliwość ograniczania fałszowania żądań między witrynami czy narzędzie służące tworzeniu schematów baz danych. Dzięki Django nasi programiści mogli skupić się na logice biznesowej i usprawnieniu tworzenia backendów.

Do płynnego działania aplikacji i realizowania w niej wszystkich założonych funkcji, wybraliśmy Celery i RabbitMQ. Połączenie to umożliwiło wykonywanie zadań w sposób asynchroniczny i powtarzalny, ale przydaje się również na wypadek nieudanej próby dostarczenia e-maila. Co więcej, sprawne działanie na linii Celery i Django znacznie przyspieszyło rozwój projektu.

LESS_ jest przede wszystkim skierowane do młodych użytkowników, dlatego kluczowe są kampanie z influencerami. A że akcje z udziałem internetowych twórców wywołują znaczne peaki ruchu w aplikacji, w trakcie projektowania obowiązkowo musieliśmy wziąć je pod uwagę.

Na najbardziej wrażliwych elementach, przeprowadziliśmy testy warunków brzegowych. Dzięki nim byliśmy pewni, że kiedy pojawi się konieczność zwiększenia zasobów, będziemy w stanie szybko zareagować, odpowiednio zwiększając pojemność chmury. Najprościej mówiąc, chcieliśmy zapewnić maksymalną efektywność aplikacji przy jednoczesnym maksymalnym obniżeniu kosztów. Z pomocą przyszły nam Google Cloud Platform, Kubernetes i Firebase, które służą odpowiednio do przechowywania, skalowania i tworzenia analiz.

Na końcu zaplanowaliśmy uwierzytelnienie i autoryzację. I do tego wdrożyliśmy Auth0.
Fronted był drugim filarem naszej pracy nad LESS_. Jego implementacja pozwoliła nam na zbudowanie wszystkich elementów interfejsu aplikacji i połączenie ich z backendem.

Ustaliliśmy dwa priorytety: optymalizacj user experience i zapewnienie wydajności na wszystkich urządzeniach, również tych wolniejszych. Żeby tego dokonać zastosowaliśmy kilka technologii: React Native, Firebase i Virtual Studio App Center.

Po pierwsze, aby zaoszczędzić czas i mądrze zarządzać kosztami, wybraliśmy ścieżkę React Native, umożliwiającą działanie aplikacji zarówno na iOS, jak i Androidzie. Framework stworzony na Facebooku, oparty na Javascript i React, wykorzystuje zestaw natywnych komponentów niezależnych od platformy, zapewniając prawdziwie natywny UI i płynną obsługę na obu systemach. Poza tym przed naszymi programistami React Native po prostu nie ma tajemnic.

Po drugie, Google Firebase ułatwił nam pracę z kilkoma funkcjami: zbieraniem danych statystycznych dotyczących aplikacji i zachowań jej użytkowników (Firebase Analytics), wysyłaniem powiadomień (Firebase Cloud Messaging), komunikacją między użytkownikami na czacie (Firebase Cloud Firestore), jak też z wysyłaniem i pobieraniem plików w możliwie najprostszy sposób (Firebase Storage). Główną zaletą Firebase dla nas jest to, że jest wspierany przez Google, jest stabilny i niezawodny.

Finalnie, Visual Studio App Center pozwoliło nam zautomatyzować tworzenie i testowanie aplikacji w chmurze. Po tym wszystkim mogliśmy efektywnie dystrybuować aplikację do iTunes Connect i Google Play Console.

Jak przyciągnęliśmy uwagę użytkowników?

Rebranding aplikacji był podyktowany nie tylko aktualnymi trendami, ale także docelowymi użytkownikami: osobami, które chcą coś kupić i sprzedać. Pierwszych zdefiniowaliśmy jako młodych maniaków mody i łowców okazji, drugich jako modnych i wpływowych ludzi, chcących tchnąć powiew świeżego powietrza do swojej szafy i inspirować swoich followersów do wspierania zrównoważonej mody.

Mając na uwadze grupę docelową zaawansowanych technologicznie millenialsów, jak też troskę marki o dobrobyt Ziemi, nasz zespół kreatywny wpadł na pomysł intrygującej kampanii teaserowej. Wszystko zaczęło się od grupy wpływowych osób, które popierają filozofię LESS_.

Byli to m.in. Weronika Sowa, Radek Pestka i Fit Lovers. Aby rozbudzić zainteresowanie obserwujących, celebryci opublikowali zdjęcia przedstawiające tajemnicze liczby. Pytanie brzmiało: co oznaczają te liczby?

Domysły komentujących wędrowały od liczby związków do zarobków na Instagramie. Prawda wyszła na jaw kilka dni później: liczby oznaczały ubrania, które influencerzy mają, ale ich nie noszą. Posty influencerów były fotkami w stroju, które można kupić w LESS_.

Wsparta angażującą kampanią launchu, LESS_ szybko osiągneła założone cele. W ciągu zaledwie 3 dni od daty wydania, aplikacja została pobrana 14 000 razy i zajęła pierwsze miejsce w rankingu App Store w kategorii Shopping Apps.

Co dalej?

Apptension, jako partner technologiczny i konsultant biznesowy klienta, pozostaje zaangażowany w dalszy rozwój LESS_. Cały czas badamy potrzeby użytkowników, wdrażamy nowe rozwiązania, oraz dbamy o to by komunikacja marki była zgodna z przygotowaną strategią. Następny przystanek? Europa, a potem cały świat!

Aplikację LESS_ możesz pobrać ze sklepu Google Play i AppStore

Autor: Michał Gutkowski, creative director w Apptension