Jak prowadzić zrównoważony biznes? Posłuchaj EY StartUp Talk

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

EY ESG

Udostępnij:

Czy prowadzenie biznesu w zrównoważony sposób może stanowić przewagę konkurencyjną? Jakie ekoinicjatywy podejmują Grupa Maspex i Castorama? Kto wspiera oba te podmioty w działaniach na rzecz zwiększenia cyrkularności? Między innymi na te pytania odpowiadają goście kolejnego odcinka podcastu EY StartUp Talk – Sylwia Borowska, Managerka ds. Zarządzania Wiedzą Innowacyjną w Grupie Maspex, Jolanta Majerska-Sawko, Managerka Innowacji Środowiskowych w Grupie Maspex i Piotr Bober, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w sieci sklepów Castorama.

Raportowanie ESG – obciążenie czy przewaga konkurencyjna?

– Raportowanie niefinansowe to dodatkowe obciążenie dla firmy. Aby zmierzyć się z nim, niejednokrotnie trzeba zatrudnić nowych pracowników lub firmy specjalizujące się w tego typu dokumentach. Może się wydawać zatem, szczególnie ograniczając się do krótkiej perspektywy, że raportowanie jest kosztowne i czasochłonne. Gdy spojrzymy na nie jednak w dłuższej perspektywie, dostrzeżemy również korzyści – mówi Jolanta Majerska-Sawko.

Biorąc to pod uwagę, trudno doszukiwać się przewag konkurencyjnych w samej konieczności raportowania ESG. Mimo to goście podcastu EY StartUp Talk dostrzegają także przewagi w zrównoważonym sposobie prowadzenia biznesu. Ich zdaniem konsumenci coraz chętniej wybierają produkty marek dbających o środowisko naturalne i odpowiedzialnych społecznie. Stąd komunikowanie takich wartości często przyciąga lojalnych klientów.

Jeden problem, wspólny partner

Goście EY StartUp Talk zwracają uwagę, że raportowanie ESG i prowadzenie zrównoważonego biznesu jest wymagające. Jeśli do tej pory nie wyznaczaliby sobie celów ESG i nie zbieraliby danych, przygotowanie raportu niefinansowego zajęłoby im od kilku miesięcy do nawet roku. Samo raportowanie nie jest jednak jedynym wyzwaniem, z jakim zmagają się firmy.

Dotychczas, Grupa Maspex i sieć sklepów Castorama samodzielnie dbały o segregację odpadów, powstałych w procesie produkcyjnym czy pochodzących z opakowań w miejscu sprzedaży. Jak zwrócił uwagę Piotr Bober – wiązało się to z problemem: braku kontroli i weryfikacji w łańcuchu przetwarzania odpadów. Posegregowane śmieci trafiały na zewnątrz i nie wiadomo było, co dalej z nimi się dzieje. To znaczy jak są przetwarzane i wykorzystywane.

Dlatego obie firmy poszukiwały partnera, który wsparłby je nie tylko w zagospodarowaniu ich odpadów, ale także w procesie up-cycling`u, czyli w przetworzeniu odpadów w pełnowartościowe produkty konsumenckie. Na tym etapie organizacje rozpoczęły współpracę z Deko Eko – startupem specjalizującym się w wytwarzaniu produktów cyrkularnych, produkowanych z materiałów odpadowych, z recyclingu oraz biodegradowalnych.

Ekologiczne inicjatywy Grupy Maspex i Castoramy

– W ciągu roku wytwarzamy około tysiąca pięciuset ton odpadów plastikowych, głównie folii, w którą zapakowane są towary transportowane na paletach. Trudno z tego materiału wyprodukować nowy i wartościowy produkt. Deko Eko wykazało się dużą kreatywnością w tym względzie – mówi Piotr Bober.

W efekcie współpracy Castorama, wspólnie ze wspomnianym startupem, stworzyła koncepcję przetwarzania folii opakowaniowej w doniczki, które teraz sprzedawane są klientom sieci sklepów ‘home improvement’. Natomiast Grupa Maspex, wspólnie z Deko Eko, stworzyła stand reklamowy z zakrętek do opakowań ketchupu, które uszkodzone w procesie produkcji nie były do tej pory wykorzystywane.

Do wytworzenia jednego standu reklamowego, na którego półce może stanąć nawet 20 butelek ketchupu, zużywa się 150 kilogramów uszkodzonych nakrętek. Teraz obie firmy planują rozwijać bieżące i zrealizować kolejne ekologiczne projekty.

Posłuchaj EY StartUp Talk

  • Jak działać jako startup, aby przekonać do współpracy takie firmy, jak Castorama czy Grupa Maspex?
  • Czy korzystniej i skuteczniej jest realizować strategię ESG zasobami dostępnymi wewnątrz organizacji czy posiłkować się zewnętrznymi firmami?
  • Skąd czerpać inspirację do zrównoważonych działań?

Posłuchaj EY StartUp Talk i poznaj odpowiedzi na powyższe pytania.