Jak przygotować się do wideokonferencji? Część 2: Dźwięk

Udostępnij:
Kolejna część naszego cyklu poświęconemu technicznym aspektom wideokonferencji. Tym razem skupiamy się na dźwięku - oto kilka wskazówek, co zrobić żeby lepiej słyszeć rozmówców i samemu być lepiej słyszalnym.

Podczas wideokonferencji zawsze możemy schować się za wyłączoną kamerką (zwłaszcza, gdy siadamy przed laptopem zupełnie nieuczesani i w dresie), ale wymówka związana z "problemem z mikrofonem" może być już uznana za lekką przesadę. W końcu jak mamy uczestniczyć w jakieś dyskusji, jeśli nie będziemy słyszani przez innych? Warto zatem zadbać, aby wypowiadane przez nas słowa brzmiały wyraźnie i czytelnie - to tak naprawdę pierwszy krok w stronę sprawnej i efektywnej komunikacji.

Oczywiście na tym nasze potencjalne problemy ze strefą audio się nie kończą - równie często podczas spotkań online występuje problem z odbiorem dźwięku. Wideokonferencje zazwyczaj przeprowadzamy na służbowym sprzęcie, a więc wypowiedzi kolegów z pracy i klientów słuchamy często na niezbyt jakościowych głośnikach w laptopie. Gdy jeszcze dodamy do tego pracę w home office i przestrzeń dzieloną z innymi domownikami...

Bez obaw - nad dźwiękiem nadawanym i odbieranym można zapanować niemal w każdym miejscu, w którym przyjdzie nam pracować (w domu, w kawiarni, w przestrzeni coworkingowej). Po pierwszej części naszego poradnika "Jak przegotowywać się do wideokonferencji: komunikatory", przedstawiamy kolejną - oto kilka wskazówek, które pozwolą uzyskać dobrą jakość dźwięku podczas wideokonferencji.

1. Zaopatrz się w dobre słuchawki z mikrofonem

To co wydaje się oczywistością, faktycznie staje się podstawą do przeprowadzenia udanej wideokonferencji. Dzięki tej jednej rzeczy sprawimy, że będzie się nas lepiej słuchało i dodatkowo sami będziemy lepiej słyszeć innych uczestników, bez względu na to w jak głośnym otoczeniu się znajdujemy. Wyjątkowy komfort zapewnią słuchawki z ANC, czyli z redukcją szumów - taki sprzęt w inteligentny sposób wychwytuje np. dźwięki ulicy i sprawia, że docierają do naszych uszu jedynie przefiltrowane, czyste głosy.

Jeśli zastanawiacie się nad kupieniem takich słuchawek do pracy, to macie do wyboru kilka wariantów. Pierwszy z nich to uniwersalne i budżetowe słuchawki do pracy i muzyki, które sprawdzą się dla mniej wymagających użytkowników (tekst o Philips TAPH805BK  - TUTAJ). Mimo, że nie jest to klasa biznesowa, dźwięk jaki zapewniają te słuchawki jest wciąż lepszy od tego, co zazwyczaj oferuje nam podstawowe wyposażenie audio w laptopie.

Drugą z polecanych przez nas propozycji są słuchawki Jabra Evolve2 85 (recenzja z testu do przeczytania TUTAJ), które wiążą się z nieco większym wydatkiem, ale jednocześnie zapewniają lepsze wrażenia akustyczne. Dodatkowo ten model jest wyposażony

Oczywiście możecie rozważyć też zakup słuchawek typowo korporacyjnych, które będą wam służyć tylko do rozmów biznesowych. Takim sprzętem jest chociażby model Savi 8200 od marki Plantronics, który ma w zestawie specjalną podstawkę usprawniającą rozmowy służbowe. Owa podstawka to akcesorium do wszystkich potrzebnych w pracy biurowej urządzeń - podłączymy do niej telefon stacjonarny, smartfon albo tablet (transmisja za pośrednictwem sieci Bluetooth) i komputer (połączony za pomocą USB). To też właśnie ten element pokazuje zakres możliwości słuchawek Plantronics Savi 8200 - dzięki nim możemy połączyć ze sobą w jedną konwersacje połączenia przychodzące na naszego smartfona i na telefon stacjonarny. Więcej o tym sprzęcie dowiecie się z naszego artykułu - TUTAJ.

2. Jeśli nie słuchawki - sam mikrofon zewnętrzny

Rozumiemy jednak, że nie wszyscy lubią siedzieć ze słuchawkami na uszach przez wiele godzin albo że muszą kontrolować przy okazji dźwięki dobiegające z otoczenia. Wówczas przydatny będzie mikrofon, dzięki który podczas wirtualnych wystąpień doda ci pewności siebie, a innym zapewni dużo lepszy odbiór.

Takim mikrofonem może być Samson G-Track Pro, który doskonale sprawdza się do nagrywania muzyki, nagrywania webinarów i podcastów, ale i do prowadzenia konferencji online w ramach home office czy podczas nauki zdalnej. Mikrofon pojemnościowy zapewnia dźwięk w studyjnej jakości 24-bit 24-bit / 96kHz z zerowym opóźnieniem oferując wszystko, co potrzebne do profesjonalnego nagrywania dźwięku.

Bardziej kompaktowym i mobilnym rozwiązaniem jest model Samson Go Mic - mikrofon USB, który można przypiąć bezpośrednio do laptopa lub postawić dyskretnie na biurku. Jest niezwykle łatwy w obsłudze i działa na zasadzie plug and play, co oznacza, że ​​sprzęt jest kompatybilny z platformami Mac lub PC, nie wymaga sterowników i jest gotowy do działania od razu po podłączeniu do komputera.

3. Miejsce? Wybierz umeblowane pomieszczenie

Czemu meble w pokoju są ważne podczas rejestrowania dźwięku? Pewnie zauważyłeś, że w pustych wnętrzach niesie się echo - właśnie tego chcemy uniknąć podczas wideokonferencji. Im wiecej mebli (zwłaszcza tych tapicerowanych) w pomieszczeniu tym lepiej. Na plus są też wszelkie dywany, które dobrze pochłaniają dźwięk, a niego go odbijają.

Zwróć też uwagę, czy nie znajdujesz się z komputerem zbyt blisko ściany i czy głośniki  zewnętrzne nie są ustawione tuż obok mikrofonu. Takie drobne błędy również będą pogarszać jakość dźwięku.

4. Sprawdź ustawienia mikrofonu i głośników w komunikatorze i w przeglądarce

Częstą przyczyną, przez którą jesteśmy słabo słyszalni dla innych podczas wideokonferencji są ustawienia w programach, z których korzystamy. Mało kto wie, ale możemy w nich wyregulować np. poziom czułości mikrofonu. Bardzo często okazuje się, że właśnie takie drobne udoskonalenia mogą nam pomóc w osiągnięciu dobrego efektu.

Upewnij się dodatkowo, że twój komputer nie ma problemu ze sterownikami. Czasami trzeba je zaktualizować i ponownie zainstalować.

5. Zadbaj o dobre połączenie internetowe

Problem połączenia internetowego potrafi czasem zaburzyć przebieg całej wideokonferencji - urywający się dźwięk lub opóźnienia w transmisji dźwięku sprawiają, że nie jesteśmy w stanie zrozumieć wypowiedzi drugiej osoby. Dlatego ważne jest, aby mieć pewność, co do stabilności i zasięgu naszego połączenia internetowego. Zalecamy zawsze robić wcześniej w komunikatorze próbę dźwięku i obrazu (np. 30 minut przed wydarzeniem), czy wszystko przebiega tak jak powinno.

Dodatkowa rada, jak można zwiększyć prędkość połączenia internetowego. Na początek spauzuj na czas konferencji czy webinaru wszystkie ładowania, a także zamknij niepotrzebne programy i kartki przeglądarki. Polecamy też odłączyć od Wi-Fi dodatkowe sprzęty typu smartfon i tablet, które tylko dodatkowo obciążają sieć. Efekt powinien być zauważalny.