W czwartek 12 maja o godz. 15.00 na antenie Radia 357 odbyło się kolejne wydanie audycji programu pt. Firmament. Tym razem prowadzący i jego goście rozmawiali o tym, jak firmy mogą radzić sobie w trudnych biznesowo czasach wojny, pandemii i rosnącej inflacji. Poniżej zebraliśmy najciekawsze fragmenty audycji. A więcej o zmianie możecie przeczytać w artykule Gotowy na zmianę kierunku? Czas wykonać pivot.
Szybkość podejmowania decyzji ma znaczenie
Wiktor Namysł, senior partner w McKinsey & Company, powiedział na antenie Radia 357, że kryzys spowodowany COVID-19 i lockdownami nauczył przedsiębiorców zarządzania zmianą. Nowa rzeczywistość, z jaką przyszło nam się zderzyć w marcu 2020 roku, wymusiła na firmach rozmaite zmiany – od rozszerzenia oferty produktowej, poprzez przyspieszoną cyfryzację, aż po zmianę modelu biznesowego.
W tym czasie liczyły się zdecydowane decyzje i szybkość działania. Kto zwlekał ze zmianą, a prowadził niewielki biznes, mógł nie przetrwać. W świecie korporacyjnym sytuacja wyglądała nieco inaczej. Korporacje „zamroziły się” i zwlekały ze zmianami. – A ja to zamrożenie wśród korporacji rozumiem. Na początku pandemii nikt nie wiedział, z czym się mierzymy i jak długo ona potrwa. Może 2-3 miesiące. Stąd korporacje przekładały zmiany na później – powiedziała Anna Czajkowska, dyrektor sprzedaży i marketingu hotelu Raffles.
Jednocześnie dodała, że hotel nie jest typową dużą firmą. Jego struktura kosztów jest inna i wymaga natychmiastowych reakcji, gdy po drodze pojawiają się problemy. To zupełnie tak jak w startupach. Gdy coś przestaje działać, coś trzeba zmieniać.
A skoro o startupach i zmianie mowa, przytoczmy wynik ankiety, którą przeprowadziliśmy na LinkedInie. Gdy zapytaliśmy naszych czytelników, czy kiedykolwiek musieli wykonać pivot w swoich firmach, aż 80% z nich stwierdziło, że tak. Więc zadaliśmy im kolejne pytanie. Co spowodowało, że musiałeś/-aś wykonać pivot? 44% z nich odpowiedziało, że przyczyną był niedopasowany model biznesowy, a z kolei 29% wspomniało o nietrafionym pomyśle.
Pivotujesz? Bądź elastyczny
Niemniej w środowisku startupowym pivot i zmiana nie są niczym nowym i nadzwyczajnym. Wręcz przeciwnie – według inwestorów, których poprosiłem o opinię, pivot w startupie jest pożądany, ponieważ dzięki ciągłym i szybkim zmianom w krótkim czasie można poznać rynek i dopasować produkt do realnych potrzeb klientów.
O zmianie i pivocie w trakcie Firmamentu mówił również Dominik Swadźba, CEO uPacjenta.pl. Zarządzany przez niego startup zajmuje się wykonywaniem badań krwi w domach. Gdy COVID-19 pojawił się w Polsce, uPacjenta.pl mierzyło się z klęską urodzaju. To znaczy chętnych na usługi startupu było więcej, niż startup mógł obsłużyć, a proces wdrażania nowych pracowników w firmie był stosunkowo długi. Stąd uPacjenta.pl nie mogło sprostać rosnącemu zainteresowaniu jego działalnością.
Niemniej Dominik Swadźba wyciągnął lekcję z tej sytuacji i teraz uważa, że kluczem do sukcesu w zmiennych warunkach rynkowych jest elastyczność.
Kultura zmiany, kultura zapominania
Podobnego zdania, co CEO uPacjenta.pl, jest Rafał Mrówka, profesor SGH i gość specjalny Firmamentu: – Nie jesteśmy w stanie przygotować się na wszystkie wyzwania, które powodują kryzysy i niepewne czasy. Niemniej remedium może być stworzenie elastycznej, otwartej na zmiany i eksperymenty kultury organizacyjnej.
Jaka powinna być taka kultura? Według Rafała Mrówki powinna cechować się ciągłą obserwacją rynku i otoczenia, co ma pomóc w wychwytywaniu drobnych sygnałów świadczących o zbliżających się zmianach. Zaś wspomniane sygnały traktowane są w takiej kulturze jak okazję do prowadzenia biznesowych eksperymentów.
– Kultura zmiany to także kultura zapominania. Umiejętność zapominania sprawdzonych sposobów i rezygnacji z procedur, które przez wiele lat działały, a w pewnym momencie przestały. To wielka i rzadka umiejętność – powiedział profesor SGH.
Skrót audycji
Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fm, Spotify, Radio Public, Google Podcasts.