Jak przygotować startup na kryzys? Rekomendacje founderów

Dodane: 25.07.2022

Mam Startup

Udostępnij:

Co rusz dający o sobie znać COVID-19 i związane z nim lockdowny, a teraz rosnąca inflacja i wojna w Ukrainie – od końca 2019 roku sytuacja gospodarcza nie sprzyja przedsiębiorcom. A wielu z nich zadaje sobie pytania: jak prowadzić biznes w takich warunkach? Co zrobić, żeby przetrwać? I jak przygotować startup na kryzys? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziesz w publikacji przygotowanej przez społeczność founderów SaaS – Catch the Tornado Dots & przyjaciół.

– Budowanie biznesu w kryzysie ma nie tylko ciemne strony, często otwiera wiele nowych szans, np. więcej osób pojawiających się na rynku pracy lub możliwości uzyskiwania lepszych warunków cenowych od dostawców. Poza tym kryzys – ponieważ jest siłą zewnętrzną – ułatwia przeprowadzanie trudnych, może odkładanych od dawna, ale niezwykle potrzebnych zmian w firmie – mówi Piotr Karwatka, co-founder Catch the Tornado, eCommerce Startup Studio.

W kryzysie „cash is king”

Jego główna rada skierowana do founderów walczących o przetrwanie brzmi: pracuj nad dyscypliną finansową. Dlaczego? Bowiem każdy dwa razy ogląda złotówkę zanim ją wyda – klienci, inwestorzy, wszyscy. Ty też musisz. Według Piotra Karwatki w pierwszym kroku musisz policzyć, na jak długo wystarczy Ci pieniędzy, gdy sytuacja na rynku zrobi się trudna. PS. o wydłużeniu tzw. cash runway pisał dla nas Michał Rokosz – koniecznie przeczytaj ten tekst, bo znajdziesz w nim wartościowe wskazówki.

Piotr Karwatka, co-founder Catch the Tornado Dots

– To czego nas chyba najmocniej nauczył kryzys to głęboka świadomość potrzeby zachowanie niezależności. Jeśli musisz liczyć na kolejną rundę finansowania, trudny do uzyskania kredyt albo sprzedaż ogromnego kontraktu do jednego klienta, możesz być w tarapatach. Bootstrapping, czyli organiczne rozwijanie firmy i finansowanie wzrostów z zarobionych od klientów pieniędzy, w czasach kryzysu jest wtedy typową strategią. Jeśli obsługujesz wielu klientów, z których każdy stanowi ułamek Twoich przychodów i świadczysz dla nich usługi, z których łatwo nie mogą zrezygnować, bo np. Twój produkt lub usługa generuje dla nich przychód, to jesteś dobrze przygotowany na kryzys – dodaje współzałożyciel społeczności Catch the Tornado Dots.

Czarny scenariusz – potrzebujesz go

Co jeszcze pomaga przygotować się do kryzysu? Opracowywanie scenariuszy, myślenie w kategoriach „co jeśli…”. Np. „co jeśli X klientów zrezygnuje z moich usług? No to wtedy…” – i tu pada rozwiązanie. Jednocześnie Piotr Karwatka przypomina – kryzysy nie trwają wiecznie, pojawiają się cyklicznie, a więc należy się ich spodziewać.

– Dlatego przygotowując się do kryzysu, nie należy w panice zmniejszać wszystkich kosztów i stopować projektów rozwojowych. Zwłaszcza w obszarach, które generują sprzedaż – to byłoby podcinanie gałęzi, na której się siedzi. Podobnie jest ze zwolnieniami osób, które potencjalnie mogą generować dla firmy przychody lub budują kluczowe produkty – takie „optymalizacje” w średnim terminie mogą doprowadzić firmę do głębokiej recesji. Ostatnie o czym warto pamiętać to fakt, że firmy odporne, które wychodzą z kryzysu cało są niesamowicie doceniane przez potencjalnych inwestorów. Niedobrze byłoby wykorzystać taką szansę – mówi Piotr Karwatka.

Jak przygotować startup na kryzys? Rekomendacje founderów

Rady na kryzys

  1. Po pierwsze zachowaj spokój, a po drugie na chłodno oceń sytuację i dostosuj się.
  2. Kryzys to nie jest czas na szkolenie i trenowanie ludzi. A zatem miej na pokładzie wykwalifikowanych pracowników, na których możesz liczyć nie od jutra, ale od dziś.
  3. Przygotuj różne, czarne scenariusze, które mogą się wydarzyć, a do nich dobierz sposób działania – procedury, które od razu będziesz mógł wdrożyć w trudnym czasie.
  4. Jak najszybciej osiągnij prób rentowności i polegaj na wpływach od klientów. Poleganie wyłącznie na finansowaniu z zewnątrz to błąd – źródło finansowania może wyschnąć albo dostęp do niego może być droższy. Cash is king.
  5. Zapytaj swoich klientów, jak kryzys wpływa na ich biznes i zaproponuj pomoc. Dzięki temu dowiesz się, czy ich sytuacja się pogarsza oraz pokażesz, że mogą na Ciebie liczyć – to buduje lojalność.
  6. Zrewiduj swoją ofertę. Zobacz, które branże rosną i które maleją, a następnie dostosuj ofertę do panujących na rynku warunkach.
  7. Postaw na otwartą komunikację – zarówno z pracownikami, jak i klientami czy inwestorami. Transparentność pozwala zachować dobre relacje.

Zawartość publikacji

Opisane wyżej wskazówki to jedynie ułamek tego, co znajdziesz w publikacji. Dlatego zachęcamy do przeczytania e-booka pt. „Jak przygotować startup na kryzys? Rekomendacje founderów”. Znajdziesz w nim konkretne porady 22 founderów, którzy od lat budują dobrze prosperujące biznesy w modelu SaaS.

 

MamStartup jest patronem medialnym publikacji