DocPlanner to międzynarodowa platforma internetowa, która umożliwia pacjentom umawianie wizyt lekarskich w prywatnych i publicznych klinikach. Spółka zatrudnia 2200 osób, realizuje co miesiąc 7,5 mln wizyt i jest obecna na 13 rynkach. Jak budować taki biznes na arenie międzynarodowej? Swoimi spostrzeżeniami podczas Auli podzielił się Karol Traczykowski, VP Business Expansion w DocPlannerze.
Rada #1. Zrób listę rynków
Według Karola Traczykowskiego w pierwszym kroku warto zrobić listę 30-40 rynków, na których po prostu chce się zaistnieć. A następnie dobrać do tych rynków „duże liczby”. Mowa między innymi o PKB danego kraju, wielkości grupy docelowej i szacunkowej wartości, jaką klienci płacą za te same lub podobne usługi, które my chcemy sprzedawać.
Jedocześnie Traczykowski zaznacza, że „nie chodzi o aptekarską dokładność”. Zebranie tych informacji ma jedynie posłużyć porównaniu ze sobą poszczególnych rynków, co z kolei pomoże zawęzić kierunki ekspansji i przejść do kolejnego kroku.
Rada #2. Przetestuj wybrane rynki
Najtańsza forma testu to kontakt z lokalnymi ekspertami i skonfrontowanie z nimi zebranych liczb odnośnie wybranego rynku. Innym, równie tanim sposobem jest przyjrzenie się konkurencji – jeśli ta działa na rynku, to znaczy, że istnieje zapotrzebowanie na usługę lub produkt, a nasz startup ma szansę powtórzyć sukces konkurentów.
Karol Traczykowski radzi, aby w fazie testów zrobić jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze, postawić landing page, dopalić go reklamą i zobaczyć, czy nasza oferta rezonuje z odbiorcami. Po drugie, rozpocząć działania sprzedażowe – albo poprzez lokalny zespół, albo poprzez call center zlokalizowany na rynku macierzystym, np. w Polsce.
Rada #3. Zatrudnij country managera
Jeśli test zakończył się pozytywnie, a my wiemy, że chcemy na danym rynku budować swoją obecność, to Karol Traczykowski sugeruje, żeby zatrudnić country managera. Według niego country manager powinien być: głodny i silny. To znaczy, że powinno mu się chcieć pracować, a do tego powinien mieć wyrobioną pozycję na rynku i np. mieć kontakty, bo to na początku pomoże rozruszać biznes na nowym rynku.
Zobacz wystąpienie Karola Traczykowskiego
Po więcej informacji na temat ekspansji i drogi DocPlannera na 13 rynków odsyłam do poniższego wideo, gdzie znajdziesz wystąpienie Karola Traczykowskiego podczas Auli.
Przeczytaj również 👉 Jak mądrze robić bootstrap? 6 porad od Piotra Nowosielskiego z Just Join IT