Jak rozwijać startup na zagranicznych rynkach? Podpowiada Karol Traczykowski z DocPlannera

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Karol Traczykowski podczas Auli

Udostępnij:

Jak wybrać kierunek międzynarodowej ekspansji? Jak przetestować rynek, zanim zainwestuje się duże pieniądze na zbudowanie obecności na nim? Oraz jak zatrudnić country managera? Między innymi na te pytania podczas Auli odpowiedział Karol Traczykowski, VP Business Expansion w DocPlannerze.

DocPlanner to międzynarodowa platforma internetowa, która umożliwia pacjentom umawianie wizyt lekarskich w prywatnych i publicznych klinikach. Spółka zatrudnia 2200 osób, realizuje co miesiąc 7,5 mln wizyt i jest obecna na 13 rynkach. Jak budować taki biznes na arenie międzynarodowej? Swoimi spostrzeżeniami podczas Auli podzielił się Karol Traczykowski, VP Business Expansion w DocPlannerze.

Rada #1. Zrób listę rynków

Według Karola Traczykowskiego w pierwszym kroku warto zrobić listę 30-40 rynków, na których po prostu chce się zaistnieć. A następnie dobrać do tych rynków „duże liczby”. Mowa między innymi o PKB danego kraju, wielkości grupy docelowej i szacunkowej wartości, jaką klienci płacą za te same lub podobne usługi, które my chcemy sprzedawać.

Jedocześnie Traczykowski zaznacza, że „nie chodzi o aptekarską dokładność”. Zebranie tych informacji ma jedynie posłużyć porównaniu ze sobą poszczególnych rynków, co z kolei pomoże zawęzić kierunki ekspansji i przejść do kolejnego kroku.

Rada #2. Przetestuj wybrane rynki

Najtańsza forma testu to kontakt z lokalnymi ekspertami i skonfrontowanie z nimi zebranych liczb odnośnie wybranego rynku. Innym, równie tanim sposobem jest przyjrzenie się konkurencji – jeśli ta działa na rynku, to znaczy, że istnieje zapotrzebowanie na usługę lub produkt, a nasz startup ma szansę powtórzyć sukces konkurentów.

Karol Traczykowski radzi, aby w fazie testów zrobić jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze, postawić landing page, dopalić go reklamą i zobaczyć, czy nasza oferta rezonuje z odbiorcami. Po drugie, rozpocząć działania sprzedażowe – albo poprzez lokalny zespół, albo poprzez call center zlokalizowany na rynku macierzystym, np. w Polsce.

Rada #3. Zatrudnij country managera

Jeśli test zakończył się pozytywnie, a my wiemy, że chcemy na danym rynku budować swoją obecność, to Karol Traczykowski sugeruje, żeby zatrudnić country managera. Według niego country manager powinien być: głodny i silny. To znaczy, że powinno mu się chcieć pracować, a do tego powinien mieć wyrobioną pozycję na rynku i np. mieć kontakty, bo to na początku pomoże rozruszać biznes na nowym rynku.

Zobacz wystąpienie Karola Traczykowskiego

Po więcej informacji na temat ekspansji i drogi DocPlannera na 13 rynków odsyłam do poniższego wideo, gdzie znajdziesz wystąpienie Karola Traczykowskiego podczas Auli.

Przeczytaj również 👉 Jak mądrze robić bootstrap? 6 porad od Piotra Nowosielskiego z Just Join IT