Jak sprawdzić wiarygodność klienta

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Według treści raportu Bezpieczna Firma 2013 wykonanego przez Business Security Agency na próbie 500 przedsiębiorców, 26% zapytanych nie przywiązuje uwagi do weryfikacji swoich partnerów biznesowych. Ponad połowa zna jednak co najmniej jedną firmę, która padła ofiarą przestępstwa gospodarczego.

Według treści raportu Bezpieczna Firma 2013 wykonanego przez Business Security Agency na próbie 500 przedsiębiorców, 26% zapytanych nie przywiązuje uwagi do weryfikacji swoich partnerów biznesowych. Ponad połowa zna jednak co najmniej jedną firmę, która padła ofiarą przestępstwa gospodarczego. Pomocne w takim przypadku mogą okazać się poniższe sposoby sprawdzenia czy warto współpracować z daną osobą.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Czasem wystarczy usiąść przy jednym stole, porozmawiać i spojrzeć w oczy – odpowiada zapytany o sposoby weryfikacji wiarygodności klienta Michał Samojlik, szef agencji interaktywnej Autentika. Dla naszego bezpieczeństwa warto jednak skorzystać z kilku metod, które teoretycznie powinny nas uchronić od oszustwa. Dowiedzcie się jak sprawdzić wiarygodność klienta.

1. Research

Ciężko ukryć swoje przewinienia w internecie. Dlatego podchodząc do weryfikacji klienta znajdźmy jak najwięcej informacji o nim. Jak mówi Michał Samojlik, pomocne w tym przypadku okazują się powiązania na grupach w serwisach społecznościowych, takich jak GoldenLine i LinkedIn. Piotr Biegun, właściciel firmy Whalla Labs, w celu weryfikacji korzysta jeszcze z Google, Facebooka i strony danej firmy. – Nasza branża jest na tyle mała, że nie ma problemu z zweryfikowaniem opinii o danej firmie czy osobie. Zazwyczaj udaje się to zrobić w przeciągu kilku godzin, maksymalnie kilku dni – mówi Biegun.

2. Referencje

To przeszłość mówi o tym kim jesteśmy. Jeśli wcześniej potencjalny klient pozytywnie zakończył współpracę z jakąś firmą i ma na to dowód w postaci referencji, to sygnał, że możemy mu zaufać. Warto jednak upewnić się i skontaktować z byłym zleceniodawcą/zleceniobiorcą osoby, z którą mamy współpracować, w celu ich weryfikacji. Grzegorz Zięba, współwłaściciel studia Ikona KMP, stosuje jeszcze inną metodę na sprawdzenie wiarygodności klienta. – Kontaktuję się ze znajomymi, którzy mogą znać tę osobę zarówno prywatnie jak i z kontaktu biznesowegomówi Grzegorz Zięba. Rekomendacje osobiste uważam za najbardziej wartościowe – dodaje.

3. Zaliczka

Przyjmując zlecenia na wykonanie jakichś prac warto zabezpieczyć się w postaci zaliczki. To chyba najpewniejszy sposób ocenienia czy dana osoba jest warta poświęcenia na nią czasu. Piotr Biegun, właściciel Whalla Labs, często stosuje tę metodę i uważa ją za satysfakcjonującą dla obu stron. Zdradza również, że w miarę możliwości stara się, aby klienci rozliczali się z jego firmą za wykonanie konkretnych etapów prac. Ten zabieg chroni przede wszystkim wykonawcę przed tym, że klient zrezygnuje w połowie zlecenia i nie zapłaci. Nie każdy zleceniodawca zgodzi się jednak na ten sposób rozliczania się.

Z jakich metod weryfikacji klienta korzystacie Wy? Czy spotkaliście się już z próbą oszustwa?