fot. unsplash.com
Dzielę się tu wiedzą zdobytą podczas tworzenia własnego startupu jak i pracy w agencji PR, co w połączeniu powinno lepiej zobrazować jak utworzyć komunikat prasowy, który spełnia swoje zadanie.
Gdy korzystasz z tanich usług PR…
Rzućmy okiem na to, jak wygląda proces pisania informacji prasowych poza agencyjną czołówką. W większości przypadków „junior account” będzie odpowiedzialny za stworzenie bazy danych dziennikarzy, albo skorzysta z przestarzałego gotowca. Następnie nie posiadając właściwej wiedzy o twojej firmie przystąpi do tworzenia zarysu informacji, która trafi potem do twoich odbiorców.
Co więcej, wiadomości wysyłane do dziennikarzy są często nie personalizowane, co także zmniejsza szansę na publikacje. Najczęściej jedna informacja wysyłana jest do mediów lokalnych, branżowych i startupowych co powoduje, że mało które medium jest nią w ogóle zainteresowane.
Czy ta droga przynosi rezultaty? Ledwo co, a rachunek trzeba zapłacić
Jak więc stworzyć komunikat prasowy, który zapewnia liczne publikacje i pozwala budować relacje z dziennikarzami? Oto 4 kroki, które musisz wykonać, aby twoja informacja prasowa skutecznie rozpowszechniała informacje o twoim produkcie.
1. Zdefiniuj swój cel
Przed przystąpieniem do pisania informacji prasowej określ swój cel – nie może nim być samo dotarcie do mediów czy dziennikarzy. Nie chodzi o to, żeby kolejne serwisy po prostu kopiowały twoją informację prasową. Tego rodzaju relacje w mediach nie przyniosą znaczących rezultatów. Zamiast tego powinieneś skoncentrować się na przekonywaniu dziennikarzy do tworzenia unikalnych artykułów. Zaproponuj możliwość przeprowadzenia wywiadu czy dodanie unikalnych materiałów. Zanim jednego przejdziesz do wysyłki i pisania informacji prasowej musisz opracować media plan.
2. Stwórz media plan
Dobry media plan pomoże Ci prawidłowo rozpowszechnić informacje o swoim starcie.
Media plan pomaga uporządkować wszystkie działania i umieszcza je we właściwym momencie podczas przygotowań do premiery. Co więcej, pomoże Ci dotrzymać, a przede wszystkim ustalić, kluczowe terminy przygotowań i publikacji.
Aby stworzyć skuteczny media plan, wystarczy wykonać kroki opisane w poprzednim wpisie z tej serii.
3. Wybierz właściwy format dla twojej informacji
Po przygotowaniu media planu możesz rozpocząć pisanie swojego komunikatu prasowego. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniego formatu, który będzie odzwierciedlał charakter twojej firmy i pomoże ci wyróżnić się z tłumu.
Jeśli uda ci się odróżnić od setek czarno-białych informacji prasowych, masz większą szansę na zaangażowanie dziennikarzy i rozpoczęcie owocnej współpracy. Jeśli jesteś właścicielem startupu z ekscytującym produktem, postaw na coś kreatywnego – na przykład dobrze zaprojektowana infografika, która w prosty sposób zaprezentuje jak działa Twój produkt i jakie problemy rozwiązuje.
4. Stwórz treść, która zainteresuje odbiorców
Oto trzy wskazówki, które pomogą ci stworzyć oryginalny komunikat prasowy, który przekona dziennikarzy, że warto zaprezentować twój produkt:
a. Nie wystarczy mówić o swoim produkcie
Nie potrzebujemy kolejnej aplikacji, która uczyni świat lepszym miejscem. Dziennikarze są zalewani tego typu treściami każdego dnia – podobnie jak czytelnicy. Musisz uczynić swoją wiadomość bardziej unikalną. Dlatego powinieneś skupić się na …
b. Rozwiązywaniu problemów potencjalnych odbiorców
Aby przyciągnąć zainteresowanie mediów, musisz pokazać, że twój produkt jest dla nich cenny. Aby to zrobić wystarczy rozwiązać jakiś punkt bólu u czytelników danego medium. Dziennikarze zawsze szukają interesujących materiałów, a treść, która będzie przydatna dla ich odbiorców na pewno nie umknie ich uwadze.
Jeżeli zaczniesz wysyłać więcej informacji spróbuj przedstawić się jako ekspert w danej branży, a dzięki temu dziennikarze sami zaczną do Ciebie pisać z prośbą o komentarz w jakiejś konkretnej sprawie.
c. Mów językiem danego medium
Musisz dostosować komunikat prasowy do medium, do którego piszesz – każdy tytuł ma swój profil odbiorcy i konkretną bazę czytelników.
Na przykład media startupowe skierowane są do osób zainteresowanych kulturą startupów i ich czytelnicy będą bardziej zainteresowani modelem biznesowym niż osobistą historią założyciela. Natomiast media ogólne, kierowane do szerszego segmentu czytelników, dużo bardziej docenią ekscytującą opowieść o tym, jak zakończyłeś rozwiązywanie konkretnego problemu czy też jak doszło do powstania firmy.
Pamiętaj, aby przed wysyłką wielokrotnie sprawdzić stworzoną informacje – jeżeli wyślesz ją z błędami, nikt jej nie opublikuje! Postaraj się też wyciąć najbardziej emocjonalne elementy.
Jeżeli zastanawiasz się jak dotrzeć do mediów sprawdź czy twój produkt jest na to gotowy. Zobacz inne posty z serii „Jak skutecznie wprowadzić produkt na rynek”, w których zagłębiamy się w szczegóły każdego kroku. Do tej pory, pisaliśmy również o:
- Jak stworzyć media plan
- DIY Public Relations: Jak tworzyć materiały PR bez zatrudniania agencji
- Jak zbudować personal brand, który zwiększy Twoją sprzedaż
- Jaki jest najlepszy dzień i czas na premierę produktu
- 5 błędów, które zepsują premierę Twojego produktu
Jeżeli masz pytania dotyczące wprowadzenia produktu na rynek napisz do mnie na [email protected]. Z przyjemnością opowiem więcej jak zaplanować rozwój twojego produktu.
__
Paweł Łubiarz
Project Manager at Sunscrapers | PR Specialist | Founder at MyLuggage
Ekspert media relations w startupowym sektorze. Na co dzień rozwija i prowadzi projekty warszawskiego software houseu – Sunscrapers. Pasjonat podróży i nowych technologii, które zamienił w MyLuggage – platformę do pakowania się na wyjazdy.