Jak ugryźć marketing internetowy? Podpowiada Łukasz Jaworski z agencji marketingowej LTB

Jak ugryźć marketing internetowy? Podpowiada Łukasz Jaworski z agencji marketingowej LTB

Udostępnij:

Agencje marketingowe skupiają się na rozwijaniu biznesów swoich klientów, co w konsekwencji pomaga rozwijać również własny biznes. Do największych plusów marketingu, głównie internetowego, zalicza się fakt, że jest to dziedzina niesamowicie kreatywna, nieustannie ewoluująca.

Dlatego bardzo ważne jest, by stale rozwijać swoje umiejętności, poszerzać wiedzę i dostosowywać się do stale zmieniających trendów, potrzeb konsumentów i przedsiębiorców. Każda sytuacja, każdy klient, każda przeprowadzona akcja marketingowa jest inna, dlatego praca w tej branży daje dużo satysfakcji.

Outsourcing zyskuje popularność

Ten rodzaj usług to przede wszystkim bardzo duże oszczędności dla klienta końcowego. Posiadając własny dział marketingu, trzeba zadbać o jego rozwój, szkolenia co generuje spore koszty. Łatwo obrazując, koszt utrzymania jednego pracownika jest równy bądź nawet wyższy niż wynagrodzenia dla agencji marketingowej w modelu outsourcingowym.

Dodatkowo nie trzeba martwić się kwestiami urlopów pracowników i zwolnień chorobowych, które mogłyby znacząco wpłynąć na efektywność działu marketingu. W przypadku współpracy z agencją takich problemów nie ma, ponieważ agencje gwarantują ciągłość współpracy niezależnie od np. okresu.

Biorąc pod uwagę, że mamy dopiero I kwartał roku, to warto zastanowić się, jakie trendy marketingowe będą najważniejsze w tym roku.

Content marketing

Wielu przedsiębiorców, szczególnie tych małych, jeszcze nie zdaje sobie sprawy, jak ważny pod kątem marketingu internetowego jest content marketing.

Content marketing to tworzenie oraz dystrybucja atrakcyjnych i spójnych treści dla grupy odbiorców. Wartościowe treści budują zaangażowanie i lojalność grupy odbiorców. Głównym celem tego rodzaju marketingu jest dopasowanie treści do potrzeb określonej grupy docelowej.

Efektem skutecznego dopasowania do niniejszej grupy jest długoterminowa relacja z klientem, który świadomie podejmuje decyzje zakupowe naszych usług i produktów.

Wideo marketing

Kolejnym istotnym trendem jest wideo marketing, który nadal nie jest wystarczająco eksploatowany przez polskich przedsiębiorców, głównie z sektora mikro i małych firm. Wynika to stąd, że wielu przedsiębiorców nie jest jeszcze przekonanych i nie zdaje sobie sprawy z faktu jak wiele korzyści daje ta forma marketingu oraz jak wielu internautów wyszukuje w sieci właśnie treści wideo.

Warto w tym miejscu podkreślić, że YouTube jest drugą największa wyszukiwarką w internecie – po Google. Wideo marketing pomaga nie tylko na samym początku, czyli przy promocji swoich produktów, usług ale na kolejnych etapach lejka sprzedażowego. Przykładem mogą być filmy wyjaśniające konkretne problemy i ich rozwiązania co głównie sprawdza się w branżach eksperckich.

Social media

Wydawać by się mogło że to forma reklamy wykorzystywana już przez wszystkich, lecz wielu przedsiębiorców w dalszym ciągu nie docenia siły mediów społecznościowych. Głównym plusem tego typu formy reklamy, czy też kanału sprzedaży jest to stosunkowo niskim kosztem można dotrzeć do dużej grupy odbiorców.

W branży e-commerce w kolejnych latach będzie istotne podejście UX – czyli wygląd strony, tak by każdy element danego sklepu był dla odbiorcy bardzo czytelny, w zasięgu wzroku. Część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy jak kiepski wygląd ich sklepu wpływa na decyzję zakupową klienta lub natychmiastowe opuszczenie strony.

Sklepów internetowych w Polsce jak i na całym świecie otwiera się bardzo dużo. Najlepszym dowodem na to że rynek e-commerce w Polsce w przeciągu najbliższych 3-4 lat podwoi się.

Jednym z istotnych kluczy do sukcesu w tej branży jest znalezienie własnej niszy. Dlatego tak ważne jest przed wejściem na rynek, odpowiednie zbadanie go.

Znikoma bariera wejścia w branżę e-commerce powoduje, że wiele osób otwiera tego typu biznesy lecz duża część z nich po roku je zamyka, bo nie jest w stanie przebić się przez dużą konkurencję, ale także popełnienia zbyt wiele błędów w początkowej fazie, takich jak: nie zbadanie rynku czy nie znalezienie swojej niszy.

Marketplace

Bardzo popularne jest rozpoczynanie biznesu w branży e-commerce na marketplace’ach takich jak wspomniane Amazon, Allegro czy też eBay, które mają dostęp do milionów klientów. W związku z wysokimi kosztami, które trzeba ponosić na utrzymanie swoich sklepów na tego typu platformach i bardzo wysokich prowizji, które z roku na rok rosną, wielu przedsiębiorców wykorzystuje te kanały sprzedaży jako pewnego rodzaju etap początkowy, przenosząc się docelowo na własne platformy sklepowe.

Błędy marketingowe

Wielu polskich przedsiębiorców popełnia wiele błędów przy organizowaniu kampanii marketingowych. Pierwszym błędem jest dostosowanie stron internetowych do własnych preferencji estetycznych. Zdecydowanie ważniejsze są elementy funkcjonalności strony internetowej.

Kolejnym błędem jest skupienie się na jednym zakresie działań, na jednym kanale sprzedaży i marketingu. Jeżeli dany kanał okaże się nieskuteczny, to brak alternatywny powoduje problemy z dalszym funkcjonowaniem firmy.

Przedsiębiorcy zbyt mocno zawierzają wszystko kampanii pozycjonowania oraz kampaniom Google Ads. Zakres działalności marketingowych które można wdrożyć niższym kosztem, jest zdecydowanie szerszy i warto zastanowić się, przeanalizować gdzie są nasi potencjalni klienci w sieci i w jaki sposób, jakimi kanałami możemy do nich dotrzeć, stać się zauważalni.

Co najważniejsze na początku?

Budowanie świadomości marki, czy tworzenie wartościowego contentu? Tak na dobrą sprawę to obie kwestie są niesamowicie istotne. Są to działania, które można i powinno się realizować równocześnie od najwcześniejszego etapu funkcjonowania firmy. Celem obu tych działań, jest zbudowanie wokół firmy grupy lojalnych klientów więc warto zadbać żeby budowanie świadomości marki oraz contentu szło ze sobą w parze i było spójne dzięki czemu nasza marka/firma będzie postrzegana jako profesjonalista w danej branży/dziedzinie.

Mimo że branża marketingowa charakteryzuje się dużą zmiennością, nowymi trendami, nowymi technikami dotarcia do konkretnej grupy docelowej, to jednak podstawa tej branży jest niezmienna od 1967 roku, czyli roku, który uznaje się za początek marketingu takiego jakiego znamy obecnie, a kiedy to Philip Kotler wydał książkę Marketing Managment. Na samym końcu jest człowiek, czyli konsument lub człowiek jako przedsiębiorca, który musi podjąć decyzję.

Dlatego głównym celem marketingu jest wywołanie konkretnej reakcji, na której nam zależy.

Wielu marketerów prześciga się z wymyślaniem najprzeróżniejszych kampanii, tworzeniu śmiesznych spotów, szokujących treści zapominając, jaki jest główny cel tego wszystkiego, co tak naprawdę chcą osiągnąć.

Autorzy:

Paweł Dołhańczuk i Jarosław Krysztofiak

Twórcy Biznes Backstage, kanału na YouTube, skierowanego do początkujących przedsiębiorców poszukujących: pomysłów, motywacji, inspiracji i swojej drogi w biznesie.