Artykuł, który czytasz, po raz pierwszy pojawił się w raporcie „Startup the Bank” opracowanym przez PKO Bank Polski. „Startup the Bank” to najnowszy raport o startupach, których rozwiązania zmieniają polską bankowość. Raport dostępny jest za darmo pod adresem: www.startupthebank.com.
1. Dajcie nam przewodnika
Skoro współpraca ze startupem angażuje tyle osób i procesów po waszej stronie, wyznaczcie zespół, który będzie interfejsem usprawniającym nasze kontakty. Wy potrzebujecie efektywnych procesów włączania innowacji do dużej organizacji, a my – przewodnika, który przeprowadzi nas przez wdrożenie i zrozumie specyfikę działania startupu.
2. Ustalmy reguły gry
Sprecyzujcie jasno swoje oczekiwania i potrzeby już na początku naszej drogi. Powiedzcie nam, jakie kryteria zadecydują o tym, że wybierzecie nas do współpracy, jakie będą jej etapy i co musi się wydarzyć, aby doszło do wdrożenia. Jeśli obie strony będą trzymać się tych założeń, współpraca ułoży się gładko i unikniemy nieporozumień.
3. Postawmy zdrowe granice
Nie oczekujemy, że zaangażujecie się w proces budowy naszej firmy, nauczycie nas, jak prowadzić biznes lub że będziecie naszym „patronem”. Jesteście dla nas klientem, partnerem biznesowym i takiej relacji się trzymajmy. Zdrowy model to: wykonana praca = płaca, nawet jeśli to „tylko” PoC.
4. Spotykajmy się po konkrety
Nie traćmy dnia na niepotrzebne spotkania. Ustalmy jasno, kto i w jakim zakresie musi być zaangażowany we współpracę po obydwu stronach oraz co musimy wspólnie ustalić. Unikniemy w ten sposób miesięcy niekończących się spotkań.
5. Nie zasypujcie nas przepisami
Znamy się na technologii i biznesie, ale nierzadko potrzebujemy wsparcia, aby sprostać waszym procedurom wewnętrznym i regulacjom prawnym. Pamiętajcie, że nie mamy armii prawników po swojej stronie, a nasze zasoby w tym zakresie są ograniczone, dlatego nie zostawiajcie nas samych i pomóżcie dostosować się do procedur i regulacji w naszym wspólnym projekcie.
6. Testujcie, a nie procesujcie
Mamy sprawdzoną technologię i silny zespół – jesteśmy gotowi, aby pokazać wam, jak działa nasze rozwiązanie i takiej gotowości oczekujemy też z waszej strony. Dlatego przygotujcie się na sprint, a nie spacer – stwórzcie dedykowane środowisko technologiczne i pozwólcie nam pokazać, co potrafimy. Jeśli nie na produkcji, to chociaż w sandboxie.
7. Dzielcie się feedbackiem
Najwięcej uczymy się od naszych klientów, dlatego powiedzcie nam, co sądzicie o naszym rozwiązaniu. Wasz feedback pozwoli nam je dostosować i rozwinąć zgodnie z waszymi oczekiwaniami. Pamiętajcie – dobry feedback jeszcze nikomu nie zaszkodził.
8. Postawcie na partnerstwo
Jest między nami oczywista dysproporcja, ale traktujcie nas poważnie i po partnersku. Pamiętajcie, że startup nie jest tradycyjnym dostawcą produktów czy usług, a może wnieść do waszego biznesu dodatkową wartość i know-how. Warto zatem, abyście traktowali nas jak swojego partnera – taka relacja przełoży się na jakość naszej współpracy.
9. Otwórzcie głowy na nowe
Nowych problemów nie rozwiążemy, trzymając się starych schematów, otwórzcie się zatem na nowe rozwiązania i zmieńcie podejście z „na pewno się nie da” na „OK, spróbujmy”. Lepiej będzie nam się pracowało, jeśli będziemy odbierać na tych samych falach, najlepiej na wszystkich szczeblach organizacji.
10. Zobaczcie w nas ludzi
Robimy razem biznes, ale pracujemy wspólnie – ostatecznie wszystko i tak rozbija się o ludzi. Dlatego nie patrzcie na nas tylko przez pryzmat rozwiązania i technologii, które dostarczamy. Zależy nam też na bezpośrednich i dobrych relacjach między naszymi zespołami.