Na zdjÄ™ciu: Monika ÅšwiÄ™drych | fot. materiaÅ‚y prasoweÂ
O tym, jak zmienić startup w dochodowy biznes, inwestować zarobione środki i dlaczego zewnętrzny inwestor to nie zawsze jest najlepszy pomysł, mówiła prelegentka podczas prezentacji.
Skąd pomysł na prawniczy startup?
Obserwacja rynku polskiego i rynków zagranicznych pozwala nabrać Å›wieżej perspektywy i zdobyć inspiracje. Tak byÅ‚o w przypadku Moniki ÅšwiÄ™drych, która w czasie odbywania praktyki w Wydziale Handlu i Inwestycji Polskiej Ambasady w Berlinie oraz pisania pracy magisterskiej koÅ„czÄ…cej studia prawnicze na Uniwersytecie JagielloÅ„skim, postanowiÅ‚a ze studenta stać siÄ™ przedsiÄ™biorcÄ…. Portal prawos.pl  jest już od roku online. JesteÅ›my u progu publikacji nowej wersji Prawos.pl 2.0  – z nowymi funkcjonalnoÅ›ciami i ultranowoczesnÄ… grafikÄ…. Od samego poczÄ…tku, aż do dziÅ›, do pierwszej poważnej zmiany na portalu, finansujemy siÄ™ sami, sami zarabiamy na swoje pensje i kolejne inwestycje – przyznaje Monika ÅšwiÄ™drych.  Uważam, że nie ma lepszego inwestora w każdym startupie niż sam klient, który uwielbia naszÄ… usÅ‚ugÄ™ i chcÄ™ za niÄ… zapÅ‚acić. Nic bardziej nie motywuje mÅ‚odych firm jak zarobione Å›rodki, które możemy poÅ›wiÄ™cić na ciÄ…gÅ‚e doskonalenie usÅ‚ugi i podejmowanie nowych wyzwaÅ„ – dodaje Monika.Â
Twórczyni startupu prawniczego za najważniejsze czynniki sukcesu uznaje:
- utrzymanie bezpośrednich relacji z klientem;
- budowanie biznesu od góry a nie od dołu, co w praktyce oznacza koniec mikrozarządzania, do którego większość młodych przedsiębiorców ma słabość;
- kończyć codziennie wszystkie planowane czynności – w prosty sposób możemy uzyskać przewagę nad konkurencją, która odpuszcza i przekłada wysłanie maila czy wykonanie telefonu na poranek dnia następnego lub po prostu kolejny dzień;
- każdy CEO jest sprzedawcą – należy o tym pamiętać w czasie każdej sytuacji biznesowej. To, z jakim entuzjazmem będziesz opowiadał o swoim pomyśle, przełoży na to, czy ludzie będą chcieli za tobą podążać;
- potrzeby i oczekiwania ludzi – zarówno klientów jak i pracowników- powinny być zawsze w zasięgi wzroku CEO, bo to od nich zależy sukces startupu;
- stałe doskonalenie siebie i inwestowanie w samorozwój pośrednio otwierają nowe rynki. Każdy CEO startupu powinien obrać azymut na samodoskonalenie się i mocno się go trzymać.
Prezentacje ze spotkań do pobrania pod linkiem.
Biznes się kręci w Idea Hub
Monika to jedna z tych inspirujÄ…cych postaci, które z przyjemnoÅ›ciÄ… goÅ›cimy w naszym coworku i których nazwisko zapeÅ‚nia listÄ™ uczestników w kilka godzin. Podczas styczniowego cyklu goÅ›ciliÅ›my też twórcÄ™ Prodrobota – BartÅ‚omieja Wielogórskiego, który opowiedziaÅ‚ o tym, dlaczego warto brać udziaÅ‚ w konkursach dla startupów. Oba spotkania miaÅ‚y formÄ™ studium przypadku poszczególnych biznesów. No najcenniejsza wg naszych uczestników forma przekazania wiedzy i doÅ›wiadczenia– mówi Marta Bloch, Manager Projektu. Co miesiÄ…c w Idea Hub spotykajÄ… siÄ™ ludzie biznesu, by wspólnie wymienić doÅ›wiadczenia, zdobyć nowe kontakty, posÅ‚uchać rad tych, którzy już odnieÅ›li sukces.Â
Czy Kraków  będzie zagłębiem startupów?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, ale Å›miaÅ‚o można powiedzieć, że mimo wszystko Kraków rozwija siÄ™ w przyspieszonym tempie – majÄ… tu miejsce fantastyczne inicjatywy i czeka go Å›wietlana przyszÅ‚ość. Izrael nazywany jest Startup Nation – Kraków można okreÅ›lić mianem Startup City. Dan Bragiel, wspólnik w i/o Ventures – funduszu inwestujÄ…cym w startupy, z siedzibÄ… w San Francisco – pyta: – Dlaczego zawsze musi chodzić o AmerykÄ™? Stwórzmy Whatever Valley – mówi. Czemu nie może być niÄ… wÅ‚aÅ›nie Kraków?