Jak współpracować ze startupami? Alior Bank, Orange Polska i Grupa Maspex dzielą się swoimi doświadczeniami

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Jak współpracować ze startupami? Alior Bank, Orange Polska i Grupa Maspex dzielą się swoimi doświadczeniami

Udostępnij:

Podczas Fireside Chat, wspólnie zorganizowanego przez EY Polska i Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, przedstawiciele trzech organizacji – Alior Banku, Orange Polska i Grupy Maspex – podzielili się spostrzeżeniami na temat współpracy korporacji ze startupami. Zachęcamy do obejrzenia relacji wideo.

W ostatnim Fireside Chat powered by EY&GPW wzięli udział:

  • Michał Kępa, Head of FinTech Partnerships w Alior Banku,
  • Kamil Gębski, Head of Marketing CEDC International w Grupie Maspex,
  • Marcin Ratkiewicz, Head of Orange Innovation Poland w Orange Polska.

Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych spostrzeżeń, które padły podczas spotkania. Jeśli jednak chcesz obejrzeć całe wystąpienie, możesz to zrobić, ponieważ pełna relacja wideo jest dostępna tutaj.

Bez akceleratora nie podchodź. Serio?

Czy korporacja, która chce nawiązać współpracę ze startupem, musi posiadać własny program akceleracji? A może istnieją inne formy współpracy?

– Nie jest to konieczne, chociaż wszystko zależy od etapu, na jakim jest dana organizacja, a także od otoczenia konkurencyjnego i przyjętej strategii. Generalnie jest tak, że aby móc współpracować ze startupami, trzeba być dojrzałą organizacją, bo uruchomienie programu akceleracji wiąże się z dużymi nakładami pracy – powiedział Michał Kępa.

Choć posiadanie własnego programu akceleracji nie jest wymogiem, jak zauważył gość Fireside Chat powered by EY&GPW, istotne jest posiadanie programu wsparcia. W przeciwnym razie korporacja nie będzie miała ustalonych procedur, które umożliwią jej poszukiwanie innowacji.

Jeśli nie akceleracja, to co?

Marcin Ratkiewicz zasugerował, że współpraca korporacji ze startupami nie ogranicza się jedynie do akceleracji. Jego zdaniem możliwe jest również inwestowanie w młode, początkujące firmy oraz udzielanie licencji na oprogramowanie i dzielenie się wiedzą. Zanim jednak korporacja zdecyduje się na rozpoczęcie współpracy z dowolnym startupem, powinna przyjrzeć się swojej kulturze organizacyjnej, zwłaszcza pod kątem otwartości na przyjmowanie innowacji z zewnątrz.

A co z startupami? Goście Fireside Chat radzą, aby founderzy przede wszystkim wiedzieli, do kogo się zgłaszać. To znaczy, muszą być świadomi, do jakich drzwi zapukać, aby korporacja w ogóle była zainteresowana rozmową. Najczęściej takimi osobami w dużych przedsiębiorstwach są specjalne komórki, czyli działy innowacji.

– Większość startupów nie przechodzi wstępnej selekcji nie dlatego, że korporacje nie mają dla nich miejsca, ale dlatego, że startupy często podejmują próbę nawiązania kontaktu wszędzie. Tymczasem od samego początku powinny zastanowić się, czego oczekujemy od korporacji – radzi Marcin Ratkiewicz.

Potrzeba z wewnątrz czy z zewnątrz?

Czy łatwiej nawiązać współpracę z korporacją, gdy to startup sam zgłasza się do korporacji z gotowym rozwiązaniem problemu, czy może odwrotnie – gdy korporacja prosi o pomoc?

Zazwyczaj łatwiej jest w drugim przypadku. Dlaczego? Przede wszystkim korporacja najlepiej zna swoje potrzeby, wyzwania i cele strategiczne. To ona posiada wiedzę na temat konkretnego problemu, który zamierza rozwiązać za pomocą startupu.

Jednak nie jest to reguła. – Równie ekscytująca jest sytuacja, gdy to naukowiec lub wynalazca przychodzi do korporacji. Niemniej w takim przypadku proces wdrożenia proponowanego rozwiązania jest zazwyczaj dłuższy – zauważa Kamil Gębski.