Jak wykorzystać piki w e-commerce i sprzedawać więcej?

Dodane:

Katarzyna Grabowska Katarzyna Grabowska

Jak wykorzystać piki w e-commerce i sprzedawać więcej?

Udostępnij:

E-commerce nie mógłby istnieć bez rozwiniętych usług logistycznych. Transport zamówionych towarów to podstawowy element handlu internetowego i jeden z kluczowych czynników zadowolenia konsumenta. Klient chce dostać swoje zamówienie jak najszybciej i zależy mu na wygodnym odbiorze zakupionych produktów. Z drugiej strony sprzedawcy oczekują od firm logistycznych elastyczności w zakresie nadań, atrakcyjnych cenników i wsparcia w działaniach marketingowych.

Jak więc znaleźć usługę logistyczną, która spełni te oczekiwania i jednocześnie zapewni terminowość dostaw w okresie pików sprzedażowych? Naprzeciw oczekiwaniom rynku e-commerce wychodzi ORLEN Paczka, nowoczesna forma dostawy w 1 dzień do 10 000 automatów paczkowych i punktów odbioru. Już ponad połowa e-kupujących ma w pobliżu punkt odbioru ORLEN Paczki.

Czym są piki sprzedażowe?

Anglojęzyczne słowo „peak” oznacza „szczyt”. Pik w handlu to nic innego jak okres gwałtownego wzrostu sprzedaży. Piki są kilka razy w roku i zazwyczaj można połączyć je z wydarzeniem w kalendarzu. Zdecydowanie największy boom sprzedażowy przypada na ostatni kwartał w roku, kiedy to kilka pików występuje jeden pod drugim – Halloween , Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki, Boże Narodzenie oraz wyprzedaż poświąteczna i noworoczna. Wskazane piki sprzedażowe stanowią argument napędzający konsumpcję niemal w każdej branży.

Od kilku lat Black Friday jest zdecydowanie najważniejszym wydarzeniem w e-commerce. E-sklepy wykorzystują tę okazję do maksymalizacji obrotu i zysków. Pod hasłem Black Friday kryje się już nie tylko Czarny Piątek, przypadający na dzień po amerykańskim święcie dziękczynienia. Trend wykracza poza konkretny dzień i aktualnie „czarne wyprzedaże” trwają cały tydzień, a czasami nawet i miesiąc.

Moda na Czarny Piątek przyjęła się do tego stopnia, że z roku na rok padają kolejne rekordy sprzedażowe. Wg danych zebranych przez Admitad wartość sprzedaży w okresie Black Week 2022 była o 55% wyższa w porównaniu do zwykłego okresu sprzedażowego oraz o 15% wyższa niż podczas Black Week 2021.

Jak nie stracić klientów w okresie piku sprzedażowego?

Wg najnowszych danych GUS w lipcu 2023 udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży detalicznej wyniósł 7,9%. Natomiast wartość sprzedaży internetowej rok do roku spadła o 4,4%, a wartość koszyków zakupowych rośnie wolniej niż wskaźnik inflacji. Optymizmem napawa jednak nieustanny wzrosty liczby aktywnie kupujących w sieci. Wg raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023” konsumenci deklarują przenoszenie zakupów do internetu we wszystkich kategoriach. Dlatego należy spodziewać się, że w okresie tegorocznych pików sprzedażowych mogą paść kolejne rekordy sprzedaży w sieci. Warto przygotować się na przedświąteczny boom, aby nie tracić sprzedaży. Walka o klientów będzie bardzo zacięta.

Zwiększ prędkości witryny

Żyjemy w czasach, gdy wszystko musi być szybkie i nikt nie lubi czekać. Dotyczy to zwłaszcza zakupów impulsowych, wynikających z chwilowej potrzeby. Dlatego warto przyjrzeć się witrynie i zweryfikować prędkość jej ładowania, zwłaszcza w obliczu nadchodzącego wzrostu liczby wizyt potencjalnych klientów. Według Google, poprawa prędkości sklepu na urządzeniach mobilnych o jedną sekundę może przełożyć się na 27% wzrost konwersji.

Dostosuj sklep do urządzeń mobilnych

Już 62% osób deklaruje zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Nawigacja w sklepie, a zwłaszcza w koszyku powinna być łatwa na ekranach smartphonów. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku wyboru sposobu płatności czy punktu odbioru z poziomu mapy. Zadbaj o prawidłową integrację z partnerem np. ORLEN Paczką, aby klient bez problemu wybrał najbliższy i najwygodniejszy punkt odbioru. ORLEN Paczka oferuje wsparcie dla sklepów w zakresie integracji IT.

Dywersyfikacja metod dostawy kluczem do sukcesu

Już 6 na 10 klientów porzuca koszyk zakupowy. Rośnie tendencja dodawania produktów do koszyka tylko po to, aby porównać łączną wartość zamówienia z kosztami dostawy. Im wyższa opłata za przesyłkę tym niższa chęć finalizacji zamówienia. Jednak nie tylko cena za przesyłkę ma znaczenie. 8% klientów porzuca koszyk ponieważ nie znajduje w nim preferowanej metody dostawy. Już ponad połowa klientów zamawia przesyłkę do automatu paczkowego lub punktu odbioru, dlatego lista dostępnych przewoźników powinna być jak najszersza. E-konsumenci chcą znaleźć wśród form dostawy tą, która najbardziej im odpowiada ze względu na ergonomię odbioru, np. bliskość punktu. ORLEN Paczka ma już 10 000 punktów w całej Polsce. W tym jest już 3 300 automatów paczkowych, a sieć nieustannie rozwija się.

Tania wysyłka działa jak magnes

Wykorzystaj formę dostawy jako atut swojego sklepu i przyciągnij nowych klientów. W walce o uwagę klienta trudno grać wyłącznie ceną produktów – zwłaszcza w przypadku towarów niskomarżowych. Oferowanie przesyłek w niskiej cenie znacząco podnosi współczynnik konwersji. 2 zł w cenie dostawy zmienia preferencje zakupowe nawet 1/3 konsumentów. Klienci nie chcą przepłacać za przesyłkę, dlatego chętnie wybierają atrakcyjnych cenowo przewoźników. ORLEN Paczka oferuje atrakcyjne warunki współpracy, przejrzysty cennik i brak ukrytych opłat. Dzięki temu sklep może zarządzać formami dostawy i oferować klientom szybką dostawę w korzystnej cenie.

Dlatego w komunikacji marketingowej:

  • wykorzystuj hasła typu „darmowa dostawa od…”, aby wzbudzić zainteresowanie

  • informację o taniej dostawie umieść na banerach, w reklamach w wyszukiwarce czy komunikacji social media, aby zapewnić wyższe CTRy

  • „darmowa dostawa” w tytule newslettera gwarantuje znacznie wyższy open rate niż w przypadku innych tytułów.

Zadbaj również o dobrą ekspozycję form dostawy w ramach sklepu. Dzięki temu Twoi stali klienci, którzy wchodzą bezpośrednio na stronę sklepu dowiedzą się o promocji. Pamiętaj – strona główna sklepu nie jest kluczowa w procesie sprzedaży. Postaraj się o dobrą ekspozycję atutów również na innych podstronach. Oto co warto zrobić:

  • Poinformuj każdą osobę, która wchodzi do sklepu. Na górze strony umieść pasek z informacją o promocyjnej formie dostawy, np. „darmowa dostawa ORLEN Paczką od 39,90 zł” lub „najtańsza dostawa ORLEN Paczką za 9,90 zł”. Belka informacyjna powinna być widoczna na każdej podstronie, a zwłaszcza na stronach kategorii i produktowej.

  • Na karcie produktów umieść baner lub informację tekstową z informacją o dostawie – idealnie sprawdzi się miejsce w pobliżu przycisku „dodaj do koszyka”. Informacja o niskich kosztach wysyłki zachęci do zakupu.

  • Uporządkuj listę dostawców i wskaż najtańszego. W koszyku zaznacz najkorzystniejszego cenowo operatora logistycznego. Atrakcyjna cena ORLEN Paczki umożliwia sklepom oferowanie tańszej dostawy oraz obniżenie progu darmowej dostawy. Warto przekuć to w atut sprzedażowy i zwiększyć konwersję.

  • W koszyku dodaj wyraźną informację jakie warunki klient musi spełnić, aby otrzymać darmową dostawę, np. „darmowa dostawa ORLEN Paczką od…” lub „do darmowej dostawy ORLEN Paczką brakuje Ci…”.

Współpracuj z najlepszymi

Obsługę logistyczną zamówień powierz fachowcom, tak by skupić się na rozbudowywaniu oferty sklepu, działaniach marketingowych czy rozwojowych. ORLEN Paczka dostarcza paczki szybko i sprawnie, dzięki czemu klienci wracają do e-sklepu. Już 98% zamówień odebranych z e-sklepów dostarczanych jest na następny dzień. Sieć logistyczna ORLEN Paczki dynamicznie się rozwija – pojawiają się nowe punkty odbiorczo-nadawcze, tworzone są nowe trasy kurierskie, uruchamiane kolejne centra logistyczne i punkty przeładunkowe. Wszystko po to, aby być bliżej kupujących.

Spełniaj oczekiwania klientów

Rynek automatów paczkowych bardzo się zmienia. Już co 4 kupujący w sieci z dostawą do punktów odbioru wybiera ORLEN Paczkę. Klienci chcą mieć wybór – oczekują szybkiej, niedrogiej i wygodnej formy dostawy. Brak ORLEN Paczki to brak części biznesu!

O autorce: 

Katarzyna Grabowska – Od ponad 10 lat związana z e-commerce i reklamą online. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy z e-sklepami. W ORLEN Paczce odpowiada za komunikację biznesową i reklamę.