Edukacja i świadomość ekologiczna
Przede wszystkim inwestuj w edukację swoich pracowników. Według badań przeprowadzonych przez Carbon Footprint Foundation w 2022 roku, aż 49% Polaków chciałoby być bardziej eko, jednak brakuje im wiedzy, od czego zacząć. Organizuj zatem warsztaty i szkolenia, które przybliżą Twojemu zespołowi praktyczne sposoby na wprowadzenie zmian w codziennej pracy i życiu.
Dobry przykład idzie z góry
Pracownicy często czerpią wzorce od swoich przełożonych, dlatego wymagając od zespołu respektowania proekologicznych zachowań, pokaż, jak Ty ich przestrzegasz. Dojeżdżając do pracy, korzystaj z transportu publicznego lub roweru, segreguj odpady w biurze i ograniczaj zużycie papieru poprzez wydruk dwustronny dokumentów czy wysyłanie faktur online. Współpracuj z firmami, którym troska o środowisko również nie jest obca. Możecie nawet wspólnie organizować różnego rodzaju akcje społeczne, np. sprzątanie terenów zielonych czy zbiórki na rzecz ochrony przyrody. Tego typu działania nie tylko wpłyną na postawy pracowników, ale także zwiększą pozytywny wizerunek Twojej firmy wśród lokalnej społeczności. Pamiętaj: jako przedsiębiorca masz realny wpływ na kulturę swojej firmy!
Transparentność
Informuj pracowników o postępach firmy w zakresie działań proekologicznych, a także o celach, które chcesz osiągnąć. Podwładni, świadomi wpływu ich działań na środowisko, będą bardziej zmotywowani do wprowadzenia zmian i przestrzegania zielonych praktyk. Pamiętaj jednak, że świadomość ekologiczna Polaków jest już na tyle duża, że nie zadowalają ich same obietnice. Chcą twardych dowodów na to, że faktycznie robisz to, co deklarujesz, a na dodatek szybko to zweryfikują.
Uważaj zatem, by w swoich obietnicach być absolutnie szczerym: przedsiębiorcy, którzy celowo stosują sustainability washing, czyli „zielone mydlenie oczu”, by poprawić wizerunek firmy i przyciągnąć uwagę wrażliwego na dobro środowisko konsumenta, a nie idą za tym konkretne dowody, mogą zostać ukarani wysokimi sankcjami i utratą reputacji firmy. Więcej o greenwashingu, czyli nieuczciwych praktykach handlowych przeczytasz na łamach internetowego serwisu dla przedsiębiorców firmove.pl.
Ułatwienia dla pracowników
Nawet drobne zmiany w przestrzeni biurowej mogą zachęcić pracowników do proekologicznych postaw. Wprowadź wyraźne oznaczenia pojemników na segregację śmieci, zapewnij dostęp do baterii ładowanych na USB, a także zachęcaj do korzystania z naczyń i sztućców wielokrotnego użytku.
W pokoju socjalnym postaw dzbanek z filtrem lub zainstaluj specjalny kran filtrujący wodę. Kupujesz gadżety reklamowe? Niech będą to np. wielorazowe butelki na wodę czy pudełka śniadaniowe, w których Twoi pracownicy będą mogli przynosić posiłki do pracy zamiast zamawiania dań na dowóz w plastikowych opakowaniach.
Ułatwiaj również pracownikom korzystanie z ekologicznych środków transportu, np. poprzez udostępnienie parkingu dla rowerów, dofinansowania do biletów na komunikację miejską czy promowanie carpoolingu, czyli wspólnego podróżowania jednym autem przez pasażerów pokonujących trasę na tych samych lub podobnych odcinkach.
Wprowadzenie proekologicznych działań w firmie przynosi korzyści zarówno dla środowiska, jak i dla samego przedsiębiorstwa. Wykorzystaj nasze wskazówki, aby motywować swoich pracowników do ekologicznych postaw i zbuduj zrównoważone, odpowiedzialne środowisko pracy.
Źródło grafiki wykorzystanej w artykule: freepik.com
Artykuł reklamowy powstał we współpracy z serwisem Firmove.pl (ING Usługi dla Biznesu S.A.)