Jak zacząć sprzedawać za granicą? Narzędzia płatnicze pozwalające na rozwój startupu

Dodane:

Krzysztof Lis Krzysztof Lis

Udostępnij:

Rozszerzanie rynków zbytu jest kluczowym elementem rozwoju startupu. W 2015r. polscy przedsiębiorcy z branży e-commerce (za Ipsos) odnotowali aż 45% wzrost Klientów z zagranicy. Towary oferowane przez polskie sklepy internetowe kupowali głównie mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Rosji.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z stocksnap.io

Żeby zwiększyć zyski ze sprzedaży internetowej w handlu zagranicznym właściciele e-sklepów:

  • dostosowali wersję językową strony do języka kupującego,
  • zagwarantowali szybką i tanią wysyłkę towarów,
  • udostępnili bezpieczne i szybkie płatności w walucie Klienta.

Dlaczego ekspansja na nowe rynki gwarantuje wzrost obrotów e-biznesu?

Polscy przedsiębiorcy oferują wysokiej jakości towary eksportowe cenione za granicą. Metka „made in Poland” coraz częściej kojarzy się z solidnym wykonaniem i konkurencyjną ceną. Klienci z Polski wydają na zakupy on-line średnio dwa razy mniej niż pozostali Europejczycy. W 2015r. przeciętny Brytyjczyk wydał £ 1.174 na zakupy przez Internet, podczas gdy Polak w tym samym czasie zrobił zakupy za 3.262 zł. (czyli £ 652). Pomimo dużej popularności zakupów przez Internet w Polsce korzysta z tej metody ok. 51% mieszkańców (czyli ok. 20.000.000 osób). W Szwecji ze sklepów internetowych korzysta ok. 70% populacji, a Stanach Zjednoczonych ok. 181.000.000 osób.

Wyjdź naprzeciw potrzebom zagranicznych Klientów!

Uwzględnienie preferencji Klienta dotyczących wyboru waluty znacznie zwiększa prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji. Zgodnie z raportem Akademii Analiz i Mediów Think Paga w krajach rozwiniętych aż 70% Klientów wraca do sklepów, w którym zrobili udane zakupy poprzednim razem. Właściciele e-biznesów dbający o komfort i bezpieczeństwo Klientów zagranicznych udostępniają płatności w ich rodzimych walutach. Rozwiązaniem, które nie wymaga wprowadzenia dodatkowej waluty do e-sklepu, a zapewnia możliwość płatności Klientom spoza Polski jest Dynamic Currency Conversion (Dynamiczna Wymiana Walut). Uruchomienie usługi nie wiąże się z ponoszeniem żadnych dodatkowych opłat. Wręcz przeciwnie, udostępniając Klientom DCC przedsiębiorca może uzyskać dodatkowy przychód – dzieląc się z twórcami systemu obsługującego płatności zyskiem z tytułu skorzystania przez Klienta z DCC.

Na czym polega Dynamiczne Przeliczanie Walut (DCC)?

Transakcja dokonywana z wykorzystaniem DCC pozwala na przeliczenie przed dokonaniem zakupu ceny produktu lub usługi na walutę, w której wydana jest karta Klienta. Dzięki temu możesz oferować swoje produkty i otrzymywać zapłatę w PLN, a Twoi zagraniczni Klienci płacić w rodzimej walucie. Kupujący w Twoim e-sklepie poznają ostateczną kwotę transakcji przed dokonaniem płatności, a nie jak w przypadku konkurencji – po sprawdzeniu wyciągu z karty. Transakcje z udziałem DCC są przeprowadzane na wszystkich typach kart VISA i MasterCard.

Przykład: Prowadzisz sklep z kosmetykami, w którym ceny zostały wyrażone tylko w złotówkach. Twoimi produktami jest zainteresowany Klient z Wielkiej Brytanii. Po dodaniu interesujących go produktów do koszyka będzie mógł dokonać płatności w funtach, a Ty otrzymasz zapłatę w złotówkach. Transakcja jest dokonywana z gwarancją najlepszego kursu wymiany waluty.

Jakie korzyści Twoim Klientom zapewnia DCC?

Dzięki Dynamicznemu Przeliczeniu Walut Klient:

  • nie porzuca koszyka przed dokonaniem transakcji,
  • wie przed zakupem, ile dokładnie zapłaci w swojej walucie za towar,
  • osiąga najkorzystniejszy kurs wymiany walut,
  • unika ukrytych kosztów – nie składa reklamacji,
  • łatwo rozpoznaje transakcję przy sprawdzaniu salda karty,
  • wraca do Twojego sklepu i poleca go innym międzynarodowym Klientom.

Daj Klientowi wybór!

Alternatywnie, możesz wprowadzić na swojej stronie kilka walut. Wówczas Klient będzie mógł wybrać w jakiej walucie dokonuje transakcji lub język jego przeglądarki wskaże preferowaną przez niego walutę. Umożliwienie Klientowi zapłaty w walucie, w której została wydana jego karta jest podstawą zbudowania zaufania. Ograniczy to ryzyko porzucenia koszyka. Pamiętaj, że udział płatności kartowych na rynkach zagranicznych jest znacznie większy niż na rynku krajowym. Bez tej metody płatności Klient zagraniczny nie sfinalizuje transakcji! Jeśli oferujesz swoje usługi cyklicznie warto wprowadzić tzw. recurring payments. Płatności cykliczne pozwalają na zapisanie numeru karty przy pierwszej transakcji abyś mógł obciążać ją w kolejnych cyklach rozliczeniowych. Klient nie musi wówczas dokonywać jednorazowo wydatku, który przekracza jego możliwości.

Działaj globalnie

Sprzedaż na rynkach Unii Europejskiej stanowi dla polskich startupów mniejsze wyzwanie niż oferowanie swoich produktów i usług na rynkach poza Europą. Kwestia rozliczeń z klientami z Azji stanowi często czynnik hamujący sprzedaż globalną. Kluczowy okazuje się przy tym brak możliwości rozliczenia transakcji przez Agentów Rozliczeniowych zarejestrowanych w Polsce. Żeby wyeliminować ten problem, ważny jest wybór payment system providera gotowego zintegrować się z lokalnymi dostawcami usług płatniczych. Takie rozwiązanie pozwala za pomocą jednego systemu płatności prowadzić sprzedaż dla wszystkich klientów.

Odpowiedni system płatności – to się opłaca

Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” łatwy sposób płatności jest czynnikiem mającym decydujący wpływ na wybór danego serwisu. Aż 16% ankietowanych (osób robiących zakupy on-line) wskazało, że jest to kluczowy element decydujący o tym, który serwis wybierają. Ma on większe znaczenie niż atrakcyjny sposób prezentacji produktu, opinie na portalach społecznościowych czy miła obsługa klienta (call center).

Chcesz zwielokrotnić swoje zyski? Zacznij oferować swoje produkty i usługi zagranicznym klientom.

Krzysztof Lis

CEO i Co-founder Espago

Wyznaje zasadę „Winners never quit, quitters never win”, entuzjasta nowych technologii, e-commerce, od ponad dekady w branży płatności elektronicznych, współtworzył system płatności Espago oferujący 94 waluty, który wyznaczył standard recurring payments w Polsce.