Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pl.depositphotos.com
Z perspektywy dewelopera jest kilka sposobów, by monetyzować powierzchnię aplikacji. Pierwszym z nich jest pobranie opłaty od użytkownika za instalację aplikacji. Warto zwrócić jednak uwagę, że jest to zysk jednorazowy, ponieważ użytkownicy są coraz bardziej przyzwyczajeni do darmowych wersji, co wpływa również na zainteresowanie daną aplikacją. Drugą możliwością jest model freemium, w którym pobranie samej aplikacji jest darmowe, ale korzystanie z bardziej zaawansowanych funkcji lub uzyskanie dostępu do kolejnych etapów/poziomów wymaga dokonania opłaty. Doświadczenie niektórych deweloperów wskazuje jednak, że użytkownicy niechętnie płacą za dodatkowe bonusy.
W wielu przypadkach uzasadnia to wprowadzenie reklamy do samej aplikacji, czego mocną stroną jest zapewnienie deweloperowi stałego dochodu.
Rynek reklamy mobilnej obejmujący segment aplikacji, daje szereg technologicznych możliwości emisji reklam. Deweloper może zadecydować, jakie formy reklamowe wprowadzi do swego produktu. Ma do wyboru formaty płaskie, zaczynając od standardowych bannerów, aż po reklamy pełnoekranowe, oraz bardzo zaawansowane kreacje Rich Media. Te ostatnie dają możliwość większego zaangażowania użytkownika, także m.in. przez wprowadzenie video, którego znaczenie na rynku reklamy coraz bardziej rośnie.
Mając do dyspozycji technologię, którą obecnie dysponują niektóre sieci reklamowe, oprócz zróżnicowanych form emisji kreacji, deweloper ma możliwość pełnego pomiaru aplikacji – zarówno pobrań, jak i statystyk wewnątrz aplikacji. Dodatkowo zaawansowana technologia pozwala na konsolidację emisji reklam pochodzących od różnych partnerów, z różnych adserwerów oraz podłączenia platform sprzedaży aukcyjnych (programmatic).
Za taką technologią z reguły stoi sieć reklamowa, a dzięki nawiązaniu z nią współpracy, deweloper ma zapewnione wsparcie techniczne już od momentu implementacji SDK oraz przez cały okres korelacji z daną siecią. Taka współpraca umożliwia także dostęp do emisji kampanii reklamowych klientów dużych domów mediowych oraz klientów bezpośrednich, co często, szczególnie w przypadku deweloperów mniejszych aplikacji, może być utrudnione przy działaniu na własną rękę. Innym atutem jest kontrola portfolio emitowanych reklam pod kątem dopasowania do tematyki oraz zawartości merytorycznej aplikacji.
Obecność reklam w nośnikach internetowych jest coraz mniej inwazyjna z perspektywy użytkownika, ponieważ jest on przyzwyczajony do reklam w różnych mediach. Formy reklamowe, mimo że są coraz większe i coraz bardziej angażujące, są jednocześnie bardziej jakościowe, m.in. dzięki monitorowaniu ich przez specjalnie powołane instytucje, np. IAB.
Atrakcyjność aplikacji jako miejsca reklamowego coraz częściej doceniają wcześniej już wspomniani klienci domów mediowych oraz klienci bezpośredni. Promując swoje produkty w aplikacjach, mają oni możliwość dotarcia do konkretnej, interesującej ich grupy docelowej, np. alergików, kobiet w ciąży, sportowców. Ponadto różnorodność formatów reklamowych pozwala na osiągnięcie określonych celów, m.in. budowanie wizerunku za pomocą kreacji Rich Media lub generowanie zasięgu przy wykorzystaniu mniejszych formatów.
Mając na uwadze potrzeby klientów i reklamodawców warto, aby deweloper zaplanował odpowiednio szeroki i różnorodny wachlarz placementów reklamowych w swojej aplikacji.
–
Basia Łuczak z branżą reklamową związana jest od 2009 roku. Przez cztery lata wspierała zespół sprzedaży sieci reklamy mobilnej adrino na stanowisku account manager, obecnie dba o relacje z wydawcami jako publisher specialist.
Weronika Gładych w branży reklamowej zaczęła pracować w 2009 roku. Od 2010 roku związana jest z reklamą internetową, a od 2013 roku pracuje w sieci reklamy mobilnej adrino, gdzie aktualnie zajmuje stanowisko senior account managera i zajmuje się kompleksową obsługą domów mediowych.