Jak zautomatyzować proces poszukiwania inwestorów? Case study Sellizer

Dodane:

Marcin Zaborowski Marcin Zaborowski

Jak zautomatyzować proces poszukiwania inwestorów? Case study Sellizer

Udostępnij:

Każdy, kto chce robić większy biznes poszukuje inwestorów. My, jako Sellizer, po zrealizowaniu zaplanowanych prac produktowych, także końcem roku 2020 ruszyliśmy do poszukiwań kapitału. Naszym założeniem było zebranie środków, które pozwolą nam rozwijać nasze narzędzie o algorytmy sztucznej inteligencji, nowe automatyzacje, integracje, a także skalować sprzedaż i marketing w Polsce oraz wprowadzić produkt na rynki zagraniczne.

Nasz cel: Zebrać 2-5 mln zł – prowadzić rozmowy z 3 Aniołami Biznesu i 5 zainteresowanymi Funduszami i wybrać najlepszą ofertę.

Droga do pozyskania inwestorów

Co mieliśmy do zrobienia?

  1. Stworzenie pitch decka – przygotowaliśmy prezentację, w której przedstawiliśmy nas, nasze rozwiązanie, problemy, na które odpowiadamy, a także grupę docelową naszego produktu. Pokazaliśmy też naszą konkurencję wraz z porównaniem funkcjonalności oferowanych produktów. Nawiązaliśmy również do obecnej sytuacji na świecie i wpływu pandemii na rozwój i zwiększenie zapotrzebowania na nasze rozwiązanie. Do tego dołączyliśmy koncept rozwoju naszej działalności i biznes plan na najbliższe 2 lata.
  2. Selekcja podmiotów – zebraliśmy kontakty z ogólnodostępnych stron podmiotów inwestycyjnych. Równolegle zrobiliśmy rozeznanie wśród znajomych, którzy także pomogli nam w poszukiwaniu potencjalnych inwestorów. Oprócz tego skorzystaliśmy również z portalu LinkedIn, gdzie uzyskaliśmy spory odzew w tej sprawie.
  3. Przygotowanie pierwszej wiadomości do potencjalnego inwestora (do tego jeszcze wrócimy).
  4. Zaplanowanie automatycznych wiadomości follow-up w systemie Sellizer po to, aby inwestor nie pominął omyłkowo naszego maila (ten temat także jeszcze przybliżymy).

…i wysłaliśmy zapytania do ok. 40 podmiotów…

Co było dalej?

  • 2 z nich odpowiedziało, że nie są zainteresowani w ciągu 24h od wysyłki.
  • 7 z nich odpowiedziało, że nie są zainteresowani po trzech wiadomościach follow-up.
  • 5 z nich umówiło się na prezentację pitch decka w ciągu 24h od wysyłki wiadomości.
  • 10 z nich umówiło się na prezentację po zrealizowaniu trzeciej wiadomości follow-up!

Co więcej, dzięki naszym statystykom, które mamy dostępne w Sellizer, widzieliśmy, że średnio 2 osoby analizowały każdy przesłany przez nas materiał, (rekordziści – 8!), nikt go nie drukował. Dodatkowo, mając dostęp do szczegółowych danych, dotyczących przeglądania każdej ze stron, wiedzieliśmy co interesuje danego Inwestora oraz, na omówienie których materiałów poświęcić więcej czasu.

A teraz?

Finalnie 2 miesiące od rozpoczęcia procesu rozmawiamy z:

  • 5 funduszami VC z Polski,
  • 2 funduszami VC spoza Polski,
  • 3 Aniołami Biznesu.

Szacujemy zamknięcie procesu w ciągu 2-3 najbliższych miesięcy. To plan, a co pokaże przyszłość – damy znać.

To nie koniec – tak, jak obiecaliśmy, pokazujemy Wam nasze wiadomości wysyłane do potencjalnych inwestorów

Treść wiadomości nr 1:

Temat: Sellizer – pitch deck

„Dzień dobry,

Z tej strony Marcin Zaborowski, jestem jednym z co-founderów Sellizera – narzędzia do predykcji, automatyzacji i analityki ofertowania.

Trafiłem na Państwa w Internecie, a my aktualnie poszukujemy kolejnej rundy finansowania. Pozwoliłem sobie przesłać nasz pitch deck, który być może Państwa zainteresuje. Nie ukrywam, że planujemy zamknięcie rundy w ciągu kilku miesięcy z jednym Funduszem lub dwoma w koinwestycji.

Z chęcią umówię się na telekonferencję, aby omówić dokumenty oraz detale naszej historii biznesowej. Dziękuję i pozostaję do dyspozycji. Będę wdzięczny za informację zwrotną – niezależnie czy będzie pozytywna, czy też negatywna”.

Treść wiadomości nr 2 (automatyczny follow-up): wysłany 3 dni po pierwszej wiadomości, jeśli pitch deck nie został otwarty.


Temat: Sellizer – pitch deck

„Dzień dobry,
3 dni temu przesłałem Państwu pitch deck wraz z kluczowymi wskaźnikami oraz biznesplanem.

Czy mógłbym prosić o informację odnośnie ew. dalszych kroków? Oczywiście, jeśli nie są Państwo zainteresowani będę wdzięczny za informację o powodzie odmowy. Ta wiedza pozwoli nam być lepszymi”.


Treść wiadomości nr 3 (automatyczny follow-up): wysłany 10 dni po pierwszej wiadomości, jeśli pitch deck nie został otwarty.

„Dzień dobry,
ponad tydzień temu przesłałem Państwu pitch deck wraz z kluczowymi wskaźnikami oraz biznesplanem.

Czy mógłbym prosić o informację odnośnie ew. dalszych kroków? Oczywiście, jeśli nie są Państwo zainteresowani będę wdzięczny za informację o powodzie odmowy”.

Autor: Marcin Zaborowski, CEO Sellizer